#1 Skrevet September 16, 2007 var ute å kjørte istad med brodern sin 1987 100 Quattro, og plutselig så merket jeg att clutch pedalen ikke tok for den var halveis, så etter en kort stund, så gikk pedalen nesten i gulvet. så nå er det nesten ikke noe clutch, den tar ikke før HELT inntil gulvet. vi kjørte en stund på 4 gir, og merket det lukta svidd clutch. trykker jeg inn pedalen så får jeg ikke satt den i gir så vi ble tauet hjem så hva kan det være? utslitt clutch? master sylinder eller slave sylinder? mangler ikkenoe br.veske. hvor sitter evt master og slave sylinderen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 16, 2007 det er en av sylinderne som har tatt kvelden ja, mest sannsynlig mastersylinderen. Den henger på rammen til pedalsettet (du ser den om du følger staget som er festet i toppen av clutchpedalen. Det finnes et reparasjonssett til mastersylinderen som blant annet mekonomen selger, men det har også forekommet at fjæren inni sylinderen har knukket; denne er ikke med i reparasjonssettet. Alternativt kjøper du ny sylinder og bytter. Defekte sylindrer fører sjelden til lekkasje av bremsevæske, de indre pakningene lekker væske slik at clutchen ikke løser ut MEN ingen væske lekker ut av sylinderen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 16, 2007 ok, hvordan skifter man slave sylinderen? kan den skrus ut lett? denne siter vel på kassa? vil bare vite i tilfelle det kan være den. men prøver med master først 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 17, 2007 Slavesylinderen sitter på kassa ja, ca kl.10 på førersida om du ser kassa fra bakenden av bilen. Den er festet med én enkelt skru. Med skruen løs må sylinderen taes ut fra kassa i bakkant og deretter trekkes bakover og ut av hullet den står i. Men merk at det er ei relativt spenstig fjær i slavesylinderen som gjør det til en liten møkkajobb å sette den inn igjen (den spretter ikke ut eller noe sånt, den blir bare mye lengere enn plassen den skal inn i) Og så må du selvsagt løsne hydraulikkrøret, men det er jo ingen sak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 27, 2007 Regner med jeg fikk samme problem igårkveld da jeg var ute å kjørte med 100'n. Merket at clutchpedalen ble kortere og kortere. Så bestemte meg for å kjøre hjem. På vei hjem merket jeg en gang at når jeg tramet inn clutchen så tok den ikke. Bilen var fotsatt i gir. Men etter enstund igjen så fikk jeg brukt clutchen da jeg skulle sette den i garasjen. Sjekket nivå på bremsevesken, men det hadde ikke minket noe der. Er det da slavesylinderen som kan være synder hos meg også. Sitter den samme sted på en 01E 6-trinns kasse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 27, 2007 Regner med jeg fikk samme problem igårkveld da jeg var ute å kjørte med 100'n.Merket at clutchpedalen ble kortere og kortere. Så bestemte meg for å kjøre hjem. På vei hjem merket jeg en gang at når jeg tramet inn clutchen så tok den ikke. Bilen var fotsatt i gir. Men etter enstund igjen så fikk jeg brukt clutchen da jeg skulle sette den i garasjen. Sjekket nivå på bremsevesken, men det hadde ikke minket noe der. Er det da slavesylinderen som kan være synder hos meg også. Sitter den samme sted på en 01E 6-trinns kasse? vill tro den sitter på samme plass som nevnt over i tråden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...