#1 Skrevet September 17, 2007 Har hatt problemer med at min 1996 1,9 TDI (1Z) har brukt mye olje. Fant ut at oljen forsvant via turbo (dårlige tettinger), så turbo ble byttet. Oljeforbruket var fint i ca 1000 km etter byttet, men har siden bare blitt verre enn før. Vil tippe jeg ligger rundt 20l pr 1000 km nå, med andre ord bruker motoren diesel og motorolje i et 3:1 forhold... Har lest mye rundt på forumet her angående blårøyk, olje i eksos, veivhusventilasjon etc, og undersøkt i henhold til folks erfaringer. Dette er resultatene så langt: - Olje forsvinner gjennom tettingene i turbo (nyoverhalt turbo). - Olje kommer inn i motoren og forbrennes (mye røyk). - Ovennevnte olje kommer ikke fra turboen (rent og fint i innsuget). - Null olje i kjølevæske eller kjølevæske i olje. - Veivhusventilasjonen er åpen (har demontert og renset). - Det blåser ut av oljepåfyllingslokket hvis jeg løsner det mens motoren går. Hadde tenkt å ta en kompresjonstest på den i dag, men testeren passet ikke helt bra, så vet ikke om det ble helt tett... Leste bare av 11-12 bar, mens idealverdien er 25-31 bar, minimum 19 bar. Hvis kompresjonen virkelig hadde vært så lav, så ville vel knapt motoren gått..? Kan også nevne at bilen snart har gått 406.000 km:rolleye:, men selger påsto at motoren var gått 170 eller 230k... Ut ifra det jeg har klart å liste opp av info over, hva er konklusjonen til dere som har peiling på motor? Eventuelt hva mer bør jeg sjekke? Alle tips, gode som dårlige, blir satt pris på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 17, 2007 Få tatt en sylinderlekasjetest. Komptest er ikke godt nok. Ellers er det vel ikke så lett å vite hvor slitt sylindre og stempler er uten å ta av topplokket og måle slitasjen. Regner da med at du ikke har noen utvendige lekasjer heller?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 17, 2007 Få tatt en sylinderlekasjetest. Komptest er ikke godt nok. Ellers er det vel ikke så lett å vite hvor slitt sylindre og stempler er uten å ta av topplokket og måle slitasjen. Regner da med at du ikke har noen utvendige lekasjer heller?? OK, takk for tipset:) Hvor mye må jeg regne med å legge ut for å få tatt en sylinderlekkasjetest da? Liker ting jeg kan gjøre selv, men akkurat det har jeg ikke mulighet til å gjøre hjemme. Ingen utvendige oljelekasjer av betydning nei. Akkurat nå er jo hele motorrommet fult av olje etter at veivhusventilasjonen falt av på toppen, men det drypper ikke under bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 17, 2007 Tjaaa, det veit jeg desverre ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 17, 2007 Da får jeg bare bite i det sure eplet og stikke ned på Møller i morgen da... Så blir det jo spennende å høre hva de sier... Takk for hjelpen så langt Bent Owe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 17, 2007 At den blåser masse olje ut oljepåfyllinga og ånder mye er jo ikke et godt tegn da. Tyder jo på slitt motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 17, 2007 At den blåser masse olje ut oljepåfyllinga og ånder mye er jo ikke et godt tegn da. Tyder jo på slitt motor Er sånn omtrentlig den oppfatningen jeg sitter igjen med også ja, etter å ha lest alle trådene på forumet som inneholder ordene oljeforbruk eller veivhusventilasjon... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 18, 2007 Den blåser ikke ut oljen på eksossiden på turbo da? Vil jo ryke godt det også. Tenkte det siden ny turbo gikk bra en stund. Og tenker i retning av at om oljetrykket til turbo er for høyt, eller om retur fra turbo er tett, er det jo en viss fare for å ta noe pakninger. Vet ikke hvordan turboene er med pakninger og sånn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 19, 2007 Den blåser ikke ut oljen på eksossiden på turbo da? Vil jo ryke godt det også. Tenkte det siden ny turbo gikk bra en stund. Og tenker i retning av at om oljetrykket til turbo er for høyt, eller om retur fra turbo er tett, er det jo en viss fare for å ta noe pakninger. Vet ikke hvordan turboene er med pakninger og sånn. Yes, jeg regner med at en god del av oljen som forsvinner, går ut gjennom eksossiden på turboen. Med det overtrykket jeg har i veivhuset vil det vel i praksis bli som om oljereturen fra turboen er delvis tett (noe den ikke er), så jeg regner med at tettingene i turboen kan være blåst pga dette. Tidligere eier hadde også hatt problemer med oljeforbruk, og hadde først byttet ventiltettinger uten resultat, og deretter byttet turbo. Da turboen ble byttet, forsvant oljeforbruket. Men det kom jo definitivt tilbake senere! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 19, 2007 huggern på hof har en slik motor ståendes:p hehe, har en kompis på jobben som tok livet av en sånn en, de sa de hadde en liggendes, men den var litt dyr, tror der var bortimot 6000,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 19, 2007 Om oljeforbruket var helt fint like etter bytte av turbo kan vel slitt motor utelukkes? Da er det vel gjerne i turboen problemet ligger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 19, 2007 Om oljeforbruket var helt fint like etter bytte av turbo kan vel slitt motor utelukkes?Da er det vel gjerne i turboen problemet ligger 1) "Helt fint" er ikke så lett å si, kan godt ha brukt 2 liter på de 800-1000 km jeg kjørte før problemene begynte igjen, men ikke i nærheten av så mye som nå selvfølgelig... 2) Meget mulig at turboen er årsaken til oljeforbruket ja, men må jo finne grunnen til overtrykket i veivhuset før jeg eventuelt gjør noe mer. Lite vits å sette inn enda en ny turbo som holder max 1000 km.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 19, 2007 huggern på hof har en slik motor ståendes:p hehe, har en kompis på jobben som tok livet av en sånn en, de sa de hadde en liggendes, men den var litt dyr, tror der var bortimot 6000,- 6000 er nok ikke noen gal pris for en slik motor i bra stand fra huggern. Men hvis motoren må byttes, må jeg bestemme meg om jeg skal selge bilen uten motor, eller sette igang å bytte. Hvis det blir motorbytte, så blir det uansett en 2,5 TDI 140hk. Fått tilbud på 25000 SEK for motor, girkasse og ECU som har gått mindre enn 200.000, så det hadde jo vært et røverkjøp:) Men det jeg egentlig sliter mest med nå, er å få tak i noen som kan ta sylinderlekkasjetest på denne motoren! Testeren til Møller var defekt, og NAF hadde ikke utstyr til å teste dieselmotorer. Hvis noen vet om noen som gjør dette billig, så mottas tips med takk! Hvis ikke får jeg bare ringe litt rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 9, 2007 Da var sylinderlekasjetest utført hos Vestfold Elektro-Diesel, hvor det som alltid er meget bra service:) Resultatet: Helt fine målinger på alle sylindre, ingen lekkasje. De kunne ikke gi meg noe sikkert svar uten å begynne å plukke fra hverandre motoren, men han jeg snakket med mente at det måtte være toppen; ventilstyringer eller -tettinger... Jeg mener fortsatt at det er overtrykk i veivhuset, og skjønner ikke hvordan det skal kunne oppstå "bare" pga slitte ventiltettinger, men det er nå en annen sak. What next? Alternativene jeg ser er: - Selge bilen som den står nå. Neppe verdt stort..? - Plukke av toppen og sjekke tingenes tilstand der. Aldri gjort noe sånt før, men et sted må man vel begynne... - Bytte komplett motor. Enten en billig 1,9 og så selge bilen, eller en bra 2,5 og beholde den en stund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 10, 2007 Et enklere og billigere alternativ som sannsynligvis funker: Sjekk ALT av veivhusventilasjonsslanger/ventiler. Dette er sannsynligvis potte tett av slam/koks/olje/generell dritt.. Ta av alt sammen, rens det som renses kan, skift resten. Da blir nok overtrykket borte.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 10, 2007 Et enklere og billigere alternativ som sannsynligvis funker: Sjekk ALT av veivhusventilasjonsslanger/ventiler. Dette er sannsynligvis potte tett av slam/koks/olje/generell dritt.. Ta av alt sammen, rens det som renses kan, skift resten. Da blir nok overtrykket borte.. OK, når du sier det, så kan jeg jo sjekke over det systemet der en gang til.. Da jeg tok av slangen som går inn på det filteret på toppdekselet, kom det rimelig mye luft (og oljesprut...) ut der, men kan jo være at det er delvis tett, nok til at det bygger seg opp et ugunstig høyt trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 10, 2007 De filtrene og det der har en tendens til å ofte tette seg etter en stund. Skikkelig gjennomspyling med løsemiddel pleier å løse problemet. Tette gummislanger eller slanger med konsistens som tjære gjør heller ikke saken bedre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 11, 2007 De filtrene og det der har en tendens til å ofte tette seg etter en stund. Skikkelig gjennomspyling med løsemiddel pleier å løse problemet. Tette gummislanger eller slanger med konsistens som tjære gjør heller ikke saken bedre.. Nå har jeg renset filteret som sitter på toppen av veivhusventilasjonen med avfetting og diesel, og bekreftet at alle slanger er 100% åpne. Fikk også et tips fra GIK Turboteknik, som visstnok har vært borti nøyaktig dette problemet noen ganger før: Borret et 19mm hull i toppdekslet og monterte en nippel som skal få et lite luftfilter på seg så fort jeg finner et. Det blåser rimelig heftig opp gjennom nippelen, så jeg håper at dette kan hjelpe mye. Det de sa på GIK, var at disse gamle motorene hadde en tendens til å begynne å "puste" rimelig mye etter hvert (uten at de sa hvorfor), samt at veivhusventilasjonen var underdimensjonert. Dette førte visstnok til at det ble overtrykk i veivhuset, slik at returoljen fra turbo ble presset ut i eksosen istedenfor å renne tilbake til bunnpanna. Skal bli spennende å se om dette hjalp noe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 3, 2007 Og da er det bekreftet at dette gjorde susen hos meg! Fikk på dette søte lille K&N-filteret, og de siste 1000 km har bilen brukt under 1 liter olje, hvilket jeg er meget fornøyd med mtp km-stand og alder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 4, 2007 Alle biler har forskjellig forbruk av olje, men jeg tenkte jeg skulle nevne at jeg har samme bil og motor fra 1996. Denne har gått 255000 uten noen store og uventede problemer (Foruten noen feilvurderinger fra Møller da...). Oljeforbruket ligger på ca 1 liter på 15.000 KM. (Skifter olje årlig og slipper som regel å etterfylle i løpet av året). Bare sånn til info... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 4, 2007 Jepp, det er vel mer normalt forbruk det ja. Men nå har min gått 408.021 km da, og i følge tidligere eier uten noen større problemer mens han hadde den. Men på de 9000 km jeg har kjørt den, har turboen røket, dyserør har sprekt, og altså dette luft-trykk-problemet som denne tråden handler om dukket opp... Tror det er noe i det som sies om at gamle biler ikke tåler å bytte eier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...