Motor temp blir 100 grader(1.8T AEB)

Anbefalte innlegg

Har en 97 A4 1,8T AEB som har gått 123000.

I mars ble termostaten skiftet, da på grunn av jeg aldri fikk 90 grader, og nå på fredag skiftet jeg kjølevannstemp. føleren, da på grunn av at den var varierende treg på tempen. Den er også kaldt G-62 føleren. Nå stiger tempen fint opp til 90 grader, den holder seg slik ved litt kø kjøring(kjører ikke ofte i kø), MEN hvis bilen står litt på tomgang etter den er god og varm stiger den til rundt 100 grader. Begynner jeg å kjøre igjen synker den til 90 grader. Jeg lot den stå på tomgang etter var varm, da steg den og etter noen min. sank den igjen: klø :.....Har snakket med møller, de på delelageret dobbelsjekket at jeg har fått rett del, de skal kantakte meg igjen med evt. feil.

Er det noen som har lignede erfaringer?? Kan termostaten var gåen igjen??: bråk :

 

Edit: Henviser til side 2, mitt siste innlegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min ligger på 90 men daler til 80-70 når jeg kjører. Er vel bare skikkelig god radiator effekt i disse bilene da vel :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min ligger på 90 men daler til 80-70 når jeg kjører. Er vel bare skikkelig god radiator effekt i disse bilene da vel :P

 

Hvis din daler ned til 70 grader er det samme symptomene som min hadde når termostaten var gåen.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ligger stabilt på 90 uansett nesten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller ringte nå, de konkluderer med at giveren er i orden. De tilbyr seg å sjekke kjølesystemet for 1500,- De tror muligens at termostaten er dårlig....jeg får kontakte Auto-Sentrum, det var de som skiftet den i mars....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min og ligger konstant på 90 grader! Termostat er lett å bytte selv. Du må riktignok tømme ut all kjølevæsken og fylle på igjen, men det er det største aberet med jobben. Å skru av termostathuset og skifte termostat er fort gjort!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min og ligger konstant på 90 grader! Termostat er lett å bytte selv. Du må riktignok tømme ut all kjølevæsken og fylle på igjen, men det er det største aberet med jobben. Å skru av termostathuset og skifte termostat er fort gjort!

 

Ja, det er det nok, men hvis det er den igjen, så er det antagelig reklamasjon :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med giveren til den elektriske kjølevifta? Er lett å sjekke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med giveren til den elektriske kjølevifta? Er lett å sjekke!

 

Hvordan sjekker jeg det? Noen tips? Jeg kan jo slå av klima anlegget, da hører jeg om det starter bedre når bilen står på tomgang....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjølevifta på bilen din drives av reim og har viscokobling som legger seg mer og mer på etterhvert som motoren blir varm. Den lille elektriske vifta er til ac og går da ac står på.

 

Kanskje det kan være vannpumpa di som begynner å slite, slik at kjølevannet ikke sirkulerer godt nok ved lavt turtall ( køkjøring og tomgang ) Tar du av den lille slangen inn på ekspansjonstanken mens motoren går og er varm, skal det komme kjølevæske i denne selv uten å måtte ruse opp motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjølevifta på bilen din drives av reim og har viscokobling som legger seg mer og mer på etterhvert som motoren blir varm. Den lille elektriske vifta er til ac og går da ac står på.

 

Kanskje det kan være vannpumpa di som begynner å slite, slik at kjølevannet ikke sirkulerer godt nok ved lavt turtall ( køkjøring og tomgang ) Tar du av den lille slangen inn på ekspansjonstanken mens motoren går og er varm, skal det komme kjølevæske i denne selv uten å måtte ruse opp motoren.

 

Okei, det kan jeg prøve :) takk takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er nevnt her. Ble det byttet vannpumpe når registret ble byttet? Er vel impeller i plast på disse pumpene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare blande meg inn her, for en liten klump halsen når det er snakk om vannpumpe, jeg byttet reg reim samtidig som jeg byttet oljepumpe for og spare penger, men da glemte jeg jo totalt vann pumpa... den skal ikke være noe dårlig ennå fordi motor temp står stødig på 90 grader uansett kjøring. men visst den skulle bli gåen, må jeg av med reg reima +++ for og bytte den? motoren er ADR?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er nevnt her. Ble det byttet vannpumpe når registret ble byttet? Er vel impeller i plast på disse pumpene..

 

Det er jeg ikke sikker på, antagelig ikke. Jeg får se i serviceheftet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare blande meg inn her, for en liten klump halsen når det er snakk om vannpumpe, jeg byttet reg reim samtidig som jeg byttet oljepumpe for og spare penger, men da glemte jeg jo totalt vann pumpa... den skal ikke være noe dårlig ennå fordi motor temp står stødig på 90 grader uansett kjøring. men visst den skulle bli gåen, må jeg av med reg reima +++ for og bytte den? motoren er ADR?

 

 

Nå skal ikke jeg si sikkert hva som er på din, men på min gamle A4 1,6 gikk ikke vannpumpen via registeret....så du kan være heldig, men om den går via registeret så bør vel den byttes når vannpumpen blir byttet.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kan jeg bekrefte at vannpumpen sirkulerer som bare fanen. Når jeg lirket av slangen øverst på vanntanken sprutet det godt:D

Jeg prøvde også la bilen stå på tomgang for å se om tempen steg, men etter 7 min hadde ingenting skjedd.......: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan termostaten ha "hengt" seg opp? Vet det kan skje på biler som blir lite brukt, nå har jeg akkurat vært sykemeldt i ca 10 dager, så da har den blitt veldig lite brukt?

Forresten så var den utrolig treg å starte forrige mandag, måtte skjinne lenge før den endelig kom.....da har den kun blitt flyttet et par meter rundt på tunet

Men jeg skal se om jeg får kjørt meg en lengre tur imorgen :) Jeg bor ca 6 min fra jobb så blir ikke kjørt så langt pr.dag;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå i sted kjørte jeg en god tur, og nå stiger tempen fort til litt over 100 grader: bh :......Møller kan som sakt teste kjølesystemet for 1500,-: eek : for så å komme med annbefaling om hva som bør skiftes, lurer på å bestille meg en time til det......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være luft i systemet...ellers ville ja ha sjekka vannpumpe/termostat

Hadde en annet bil med samme sympton....fløy rett opp i 110....fikk lufta og rusa den litt så blei den bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være luft i systemet...ellers ville ja ha sjekka vannpumpe/termostat

Hadde en annet bil med samme sympton....fløy rett opp i 110....fikk lufta og rusa den litt så blei den bra.

 

Okei, høres ut som en plan, men hvordan lufter du systemet? Knipe på slangen som kommer ut på topp av radiator? eller er det en lufte skrue et sted??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener det skal være selvluftans,men det funker ikke likegodt....bare å skru av slangen inn på radiator og fyll opp..

så lar du den gå på tomgang og ruser den litt innemellom....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener det skal være selvluftans,men det funker ikke likegodt....bare å skru av slangen inn på radiator og fyll opp..

så lar du den gå på tomgang og ruser den litt innemellom....

 

Okei, jeg får se på den imorgen:D takk for tips Christian :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da har jeg vært oppe hos Auto-Sentrum i Bergen, de sier vannpumpen er gåen: bh :

Vedkommende som hadde bilen min har da antagelig ikke skiftet den i forbindelse med reg.reimen.....

Siden det ikke finnes noe dokumenter på at reg.reimen er skiftet har det sikkert blitt gjort på "kveldstid": bråk :.

Men Møller har bekreftet at den er byttet, siden det er noe opplegg(reimhjul eller noe sånt) som må bygges om, og det er gjort.....Men nå har jeg fått time neste onsdag, og det kommer på 5740,- med kjølevæske og klubb rabatter.

Men på den positive siden(hvis det er noen da) så blir jo jobben gjort av et skikkelig verksted med garanti o.s.v:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.