Originalhjul vs 215/40-16. Innenfor grensa ang. rulleomkrets?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er vel 7 mm endring av rulleomkrets som er maksgrensa før man må begynne å styre med tuv-papirer.

Det jeg lurer på er om mine sommerhjul er innenfor denne regelen? Usikker på hva originalhjula mine har av dimensjon og ET men skal prøve å finne ut dette. Sommerhjula er hvertfall 215/40-16 og ET 45 om je ikke husker feil.

1985 Audi 90 2,2E!

Innenfor grensa eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Er vel 7 mm endring av rulleomkrets som er maksgrensa før man må begynne å styre med tuv-papirer.

Det jeg lurer på er om mine sommerhjul er innenfor denne regelen? Usikker på hva originalhjula mine har av dimensjon og ET men skal prøve å finne ut dette. Sommerhjula er hvertfall 215/40-16 og ET 45 om je ikke husker feil.

1985 Audi 90 2,2E!

Innenfor grensa eller ikke?

 

Rullelengden kan endres med +- 5%. Finner du ut hva org. dim. er så er det en smal sak å finne ut om det er lovlig eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orig. dim. på denne er 185/60-14

 

mvh Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orig. dim. på denne er 185/60-14

 

mvh Anders

 

Takker Anders! Nå er je litt trøtt så blir sommerhjula mine innenfor eller ikke? : klø ::o

 

Ifølge rulleomkretskalkulatoren under dekk og felg her så blir det 0,1% endring. Mao maks lovlig og jeg trenger ikke tuv-papirer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt i orden, Kjør PÅ ! : rock :

 

Wuha! : rock :

Bare for morroskyld så tenkte je å føre det inn i vognkortet. Trenger je tuv på det da eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener broren min drev å sku ordne med det dær... trukke du må ha no Tuv da nei.

tru det holder at biltrangtilsynet får se på bilen med felgene og inspiserer målene osv..

Er ikke sikker på om broren min har fått ordna det. ska høre med han.

Kjør innom biltilsynet å hør da vell.

Er litt forskjellig på hvordan de gjørt tingene på hvert biltilsyn og så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krav for godkjenning: Rulleomkrets innenfor et avvik på max 5% av originalt, sporviddeendring mindre enn 15 mm den ene eller andre veien, hjulutrustning skal ikke under noen omstendigheter ( ved innfjæring, sving, last ) komme i konflikt/ta inni/subbe med skjermbue/karosseri.

 

Lastindeks, mønsterdybde og hastighetskode på dekkene skal også stemme med minstemål eller være bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.