Krav til plassering av blinklys i front

Anbefalte innlegg

Er det noe krav hvor hen i "fronten" blinklysa skal være plassert? Kan vel både ha de m/i hovedlykta og på fangeren. Men hvor langt ned kan man plassere de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er krav til en spesiell plassering annen en høyde,

 

Sjekk Lovhidden.no under kjøretøysforskiften, skal stå der:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er krav til dette.

 

Når er bilen førstegangsregistrert i Norge?

 

Vet ikke om det er forskjell, men jeg har bare boken for biler registrert før 1.1.1995 (Krav til kjøretøy).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Det er krav til dette.

 

Når er bilen førstegangsregistrert i Norge?

 

Vet ikke om det er forskjell, men jeg har bare boken for biler registrert før 1.1.1995 (Krav til kjøretøy).

April 2001 er den registrert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok...kan jo referere litt fra den jeg har så kan du jo se.

Vet som sagt ikke om det er ulike krav på nyere biler...

 

- Det skal være minst 2 foran, 2 bak og 1 på hver side.

 

- Skal være E-merket eller godkjent og merket ihht. annen standard med tilsvarende krav

 

- Retningslys foran og på siden kan kombineres med en lykt dersom lyset er synlige innenfor de vinkler som er angitt.

 

- Lyktene skal være plassert slik høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35cm eller mer for lykter foran og bak, og 50cm eller mer for sidelykter.

 

- Høyden fra vegbanen til øverste kant av lykten skal være mindre enn 150cm.

 

- Lyktene foran og bak skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40cm fra bilens ytterkant

 

Dette er bare et utdrag og gjelder som sagt for biler registrert før 1.1.95.

I tillegg er det en del synsvinkler og slikt som kommer inn i bildet.

 

Vet ikke hvor viktig disse tingene er for Biltilsynet, men personlig ville jeg konsentrert meg om høyde fra vegbanen og avstand fra bilens ytterkant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hele EU-reglementet for bilbelysning, altså de retningslinjene bilfabrikantene jobber etter når de utvikler nye modeller. Finner du ikke svar her, så er det ikke noe krav.

 

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html

 

Når det er sagt, så tror jeg ikke Biltilsynet er så veldig kresne på dette, bare du har to oransje lamper som har riktig lysstyrke (21 watt pære)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.