Ombygging til xenon på 06 Touran

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte akkurat en 06 Touran 2.0 tdi dsg highline.

Denne bilen har vanlige halogenlamper, ikke linser heller..

Vurderer muligheten/arbeidet med å bygge om til xenon eller bi-xenon.. Da en annen Touran jeg prøvekjørte hadde dette. MYE bedre lys men mye dyrere bil, derfor kjøpte jeg ikke den...

Har lest litt rundt her, og funnet noen linker og priser.

Først ser det ut til at jeg vil trenge følgende:

-lyktespylere (bilen min har deksler, men jeg har enda ikke funnet ut om det er dyse under der)

-selve xenonlampene (kan vel kjøpes via ebay eller import fra skadebil?)

-høydereguleringsenhetene

-kabelsett for lyktene http://www.kufatec.de/shop/product_info.php/info/p58_Adapter-Xenon---Scheinwerfer-Touran.html

Har funnet dette settet : http://www.kufatec.de/shop/product_info.php/info/p140_Retrofit-Kit-HID-Lights-Touran.html

Er dette et brukbart sett ?

Dette settet betyr vel i praksis at man må ha lykter med høydereguleringsmekanikk. Lyktene mine idag har jo manuell høyderegulering. Vil et slikt sett overta styringen av lyshøyden ved å bruke de originale høydejusteringsmotorene ? Eller er de spesielle inni xenonlampene ?

Bilen min skal sannsynligvis ikke senkes, så den kjente problematikken med basisjusteringen bør ikke bli noe problem.

Har noen noen gode tips her ?

Linker til steder hvor jeg kan få tak i de rette lampene til brukbare priser etc ?

Siste punkt: Har VW spart penger ved å bare legge de nødvendige kabler til den enkelte modell på plass i hver enkelt bil, eller ligger det flere kabler i en bil ? Kabler som ikke er i bruk.. f.eks. Hvordan er muligheten for at det ligger kabler til de originale høydesensorene under min bil ? Slik at man evt kun trenger å kjøpe selve sensoren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har prøvd dette altså ?

Eller vil noen anbefale å kjøre Höen pærer i bilen istedenfor ?

(Er jo mye som må bygges om. Høydesensorer på bilen, lyktespylere, selve lyktene, programmering av can-bus ?? )

Eller finnes det GODE xenon-kit som passer å bruke i en bil UTEN linse på nærlyset. (dvs jeg har vanlige reflektorer på begge lysene, nær og fjern)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har montert xenon lys på min touran i nærlysa uten at det er linse. Ikke helt lovlig, men blender ikke, og da er dem nesten helt nedjustert. Bra lys likevel:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hatt det lenge ?

Noen tegn til smelting av reflektor eller pæreholder ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde aldri montert uoriginal xenon. Ikke lovlig, mye dårlige greier, og mange ender opp med å blende samtlige de møter.....

Gå for originalt.

Men dette er jo også kostbart og meget omfattende ombygging.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Hans.

Liksom det første post i denne tråden gikk ut på.. Men fikk ikke noe svar på det da..

VET også at "pirat" xenon er ulovlig..

Har funnet billigere lykter på ebay i Tyskland, men skal også snakke litt med bilomsetningen..

Men, det får bli med informasjonsjakt i første omgang, holder på med litt på hjemmefronten for tiden, som haster mer enn nye lys..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått priser på deler til xenon..

Ikke akkurat kjempebillig nei..

Lyktene 3800/stk, tennerne 1170/stk, høydesensorene 3300/stk Alt i originaldeler.. =16.540,-

(Men ble tipset om at det er vel ikke nødvenig å sette på høyderegulering etc.. Funker fint som F.. uten ! Bare å passe på at de ikke for høyt justert..)

MEN, vil min originalbryter for høydejustering fungere med xenonlykter som er sannsynligvis er satt opp for automatisk justering ?

Har også funnet flere billige firmaer på nett som selger xenon. 250euro/stk + frakt og moms etc.. Blir fort noen kroner..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste punkt: Har VW spart penger ved å bare legge de nødvendige kabler til den enkelte modell på plass i hver enkelt bil, eller ligger det flere kabler i en bil ? Kabler som ikke er i bruk.. f.eks. Hvordan er muligheten for at det ligger kabler til de originale høydesensorene under min bil ? Slik at man evt kun trenger å kjøpe selve sensoren...

Ja det har de gjort,kabelnettet i bilene lages spesifikt med kun de ledninger/kabler som er nødvendig for det utstyret bilen er bestillt med

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde aldri montert uoriginal xenon. Ikke lovlig, mye dårlige greier, og mange ender opp med å blende samtlige de møter.....

Gå for originalt.

Men dette er jo også kostbart og meget omfattende ombygging.

jeg kjører nå med uorginalt xenon både i tåke og nærlys og har per dags dato ikke blitt blinket på en gang. mange ganger er orginal xenon mere blednende enn uorgianlt. hehe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyktene 3800/stk, tennerne 1170/stk, høydesensorene 3300/stk Alt i originaldeler.. =16.540,-

(Men ble tipset om at det er vel ikke nødvenig å sette på høyderegulering etc.. Funker fint som F.. uten ! Bare å passe på at de ikke for høyt justert..)

MEN, vil min originalbryter for høydejustering fungere med xenonlykter som er sannsynligvis er satt opp for automatisk justering ?

Har også funnet flere billige firmaer på nett som selger xenon. 250euro/stk + frakt og moms etc.. Blir fort noen kroner..

Hvis du allikevel driter i automatisk høydejustering, kan du like gjerne kjøpe uoriginal xenon, ulovlig er det uansett. Jeg har selv kjøpt xenon kit her på forumet, og det funker gull, justerte ned lykta 1 hakk, bare for å være på den sikre siden, ikke fått et eneste blink til nå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Da vet jeg det med kablene ihvertfall..

Magnar, har du linse på nærlyset ? Eller standard reflektor ? Ville trodd man fikk bedre lysbilde med linser..

Måtte du gjøre noe med hensyn til can-bus ? Eller har ikke bilen din det ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare ett lite spørsmål: kostet den bilen som du prøvekjørt mer enn 16000 ekstra?har du den siste faceliften?mener det er 12000 ekstra for adaptive xenon på siste mod..ikke fullt så mye ¨på den siste grunnet ikke adaptiv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare ett lite spørsmål: kostet den bilen som du prøvekjørt mer enn 16000 ekstra?har du den siste faceliften?mener det er 12000 ekstra for adaptive xenon på siste mod..ikke fullt så mye ¨på den siste grunnet ikke adaptiv..

Den jeg prøvekjørte kostet 50.000,- mer enn den jeg kjøpte. Den andre var reg i mai 05. Den jeg kjøpte var reg i sept 05. (Delvis fordi eieren mente at autoblend speil, 18" og senkesett + litt kromting var verdt 35tusen... Pluss 15tusen for litt lavere km-stand da..)

Kjenner ikke til detaljene før og etter facelift på disse modellene..Vet bare at jeg ikke har den nyeste utgaven..

Jeg vet at jeg har manuell regulering av lys, og har vanlige reflektorlykter..(uten linser, slik 99% av alle xenonlykter ser utt il å ha..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den jeg prøvekjørte kostet 50.000,- mer enn den jeg kjøpte. Den andre var reg i mai 05. Den jeg kjøpte var reg i sept 05. (Delvis fordi eieren mente at autoblend speil, 18" og senkesett + litt kromting var verdt 35tusen... Pluss 15tusen for litt lavere km-stand da..)

Kjenner ikke til detaljene før og etter facelift på disse modellene..Vet bare at jeg ikke har den nyeste utgaven..

Jeg vet at jeg har manuell regulering av lys, og har vanlige reflektorlykter..(uten linser, slik 99% av alle xenonlykter ser utt il å ha..)

okei...da skjønner eg i og med det var snakk om så mykje peng..:)

går nok fint ann å ettermontere xenon uten den automatiske høydejustering..bare justere lysene etter endt montering litt lavere enn normalt så går det fint.

hvis du syns det blir mørkt kan du og montere xenon ekstralys:phehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. Ingen ekstralys her i gården nei..

Men, er det noe som vet om min "manuelle" høydejusteringsknapp vil fungere på originale xenonlamper ?

Er jo MANGE penger å spare på å bare kjøpe lampene (med tennere)

Eller vil det enkleste OG billigste være å ettermontere xenon-kit i mine originale lamper ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller vil det enkleste OG billigste være å ettermontere xenon-kit i mine originale lamper ?

Ingen tvil om det, egentlig. Kanskje ikke det beste, men helt klart det enkleste og billigste. Alternativt kan du jo forsøke Ebay i Tyskland, burde være mulig å få tak i lykter der...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Hans.

Liksom det første post i denne tråden gikk ut på.. Men fikk ikke noe svar på det da..

VET også at "pirat" xenon er ulovlig..

Har funnet billigere lykter på ebay i Tyskland, men skal også snakke litt med bilomsetningen..

Men, det får bli med informasjonsjakt i første omgang, holder på med litt på hjemmefronten for tiden, som haster mer enn nye lys..

Ville bare gi deg gode råd jeg:)

http://www.kufatec.de har kabeloverganger mener jeg, slik at du kan ettermontere originale Xenonlykter.

De er også finere rent utseendemessig mener jeg.

Hadde nok personlig heller da droppet høydereg. og gått for originale lykter.

Mener også samme firma har slikt høydereguleringssett.

Lyktespylere har du vel originalt tenker jeg.

Gå for originale lykter, og monter høydereg. når du gidder eller tar deg råd:)

Har det selv på min Touran. Utrolig bra lys.

Hvis du bare får regulert dem noenlunde på høyden og beholder originallyktene, er det jo bare å hive dem i gjen ved EU-kontroll eller lignende:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, eneste minsuet med å bytte lyktene til xenon, er vel at det ser ut til å være en litt omfattende jobb å få ut original-lyktene.. Ser faktisk ut til at frontfanger må løsnes..

Det jeg tenkte på med de originale hovedlyktene kontra de originale xenon-lyktene er: Begge har jo høydejusteringsmotor..

Det burde i teorien bety at hvis jeg kjøper de originale xenonlampene, og kobler dem til min "fjernkontroll" for høyden. Så bør jo høyden kunne justeres manuelt. Tilsvarende til det lysene gjør idag..

Ellers er jeg enig med Per, det billigste er å kjøpe et xenon-kit og montere i mine lykter.. Høres absolutt ut til å være minst arbeid. Noen ledninger, et par relèer og en sikring.. Så skulle det være i boks.. Eneste jeg er usikker på der, er om can-bus vil protestere.. dvs hvis kursen til hovedlysene plutselig ikke gir korrekt motstand/strømtap..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke 100% men mener at du skal kunne regulere med samme bryter på xenonlyktene.

Ihvertfall slik jeg forstod det da jeg undersøkte til Passaten jeg hadde.

Det eneste er vel at du må ha adapterkabel til de nye lyktene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke akkurat lovlig med ettermontert uorginal xenon, men har personlig prøvd fleire forsøk å justert lysa og prøve å møte bilen selv Funker veldi bra for min del hvertfall:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker også hvis jeg skulle være uheldig å bli tatt med ulovlig xenon.. Sjansen er jo svært liten, men den er jo der..

Hvis så, så er det jo mye lettere å omgjøre et ettermontert sett, enn å bygge tilbake til originale lykter..

hmm, to lamper á 3800,- + to tennere a 1170,- = 9940,- DYRT.. Kan kjøpe maaange xenon-kit til den prisen..

Tror jeg heller går for det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker også hvis jeg skulle være uheldig å bli tatt med ulovlig xenon.. Sjansen er jo svært liten, men den er jo der..

Hvis så, så er det jo mye lettere å omgjøre et ettermontert sett, enn å bygge tilbake til originale lykter..

hmm, to lamper á 3800,- + to tennere a 1170,- = 9940,- DYRT.. Kan kjøpe maaange xenon-kit til den prisen..

Tror jeg heller går for det..

Tror det skal litt til for å bli tatt. Vertfall på ny bil der det er normalt med xenon. Lett å demontere om enn har lyst til det. Pga EU kontroll osv.;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil aldri tro at det er så vanskelig å få tak i brukte originale xenonlykter på f.eks. Ebay fra Tyskland, ikke vanvittig dyrt heller. Putt inn disse, dropp den automatiske høydejusteringen, så har du originale xenon-linselys for en relativt rimelig penge. Touran uten xenon har vel såvidt jeg husker ikke linser, ihvertfall ikke før facelift, og da blir resultatet dårligere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://cgi.ebay.de/Xenon-Scheinwerfer-Adapter-VW-Golf-5-V-Touran_W0QQitemZ160159017394QQihZ006QQcategoryZ61511QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Adapter for halogen-xenon..

HER fant jeg noen BILLIGE xenon.. http://cgi.ebay.de/Fuer-VW-Touran-Komplettes-Paar-Xenon-Scheinwerfer-TOP_W0QQitemZ130155573907QQihZ003QQcategoryZ44256QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Die Scheinwerfer befinden sich ein einem guten Zustand und sind Komplett inkl.

Zündgeräte und Lampen ... Betyr dette tennere og lamper ?

Hva er denne face-liften det snakkes om ? Bilen min er en 06 modell, registrert i sept 05.

Og lurer derfor på om disse lyktene passer min bil.. Noen som vet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette BI-xenon ?

http://cgi.ebay.de/Xenon-komplett-set-fuer-Touran_W0QQitemZ170152289110QQihZ007QQcategoryZ44261QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Lurer fordi det ser ut til å være en ekstern tenner, og en intern inni den ene lykta..

Hvordan handler man på ebay.de når man IKKE kan tysk ?

Er det noen her som HAR konto på ebay.de ? OG på Paypal..(Bør vel handle via Paypal..)

Noen som kan være villig til å handle for meg via ebay.de.. (Mot en liten påskjønnelse)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.