Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er mulig å kjøre pd130 motoren på biodiesel eller om det er noe krøll som hindrer meg i å gjøre det.

Noen som vet hvordan den er effektmessig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt 130 PD motoren min på biodiesel nå i tre måneder......merker fint lite effektmessig. Forbruket har gått kanskje pittelitt opp,men kjørecomputeren driver å kødder innimellom så jeg har aldri fått målt den skikkelig en hel tank : rolleyes Men med 8 kroner å 88 øre pr liter så skal den jo bruke ganske mye mer skal det ikke være lønnsomt. ;) Åsså slipper jo du den sure dieseleksosen,lukter gatekjøkken nå hehe. En annen ting du bør være klar over er at hvis du har Webasto eller Eberspächer dieselvarmer må du IKKE fylle biodiesel hvis den varmern bruker samme tank som motoren (hvilket den i aller fleste tilfeller gjør på personbil)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er denne på vinteren? Regner egentlig med at du ikke kjører på biodiesel da men...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått kan du ikke kjøre på ren biodiesel om vinteren i Norge da den blir altfor tjukk, viskositeten er for lav for Norske vintre. Blir visst bare grøt når man kommer ned på temperaturer som -20C, men tror folk blander den ut med ordinær diesel, sikkert mange her som har bedre svar på det enn meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er denne på vinteren? Regner egentlig med at du ikke kjører på biodiesel da men...
Anbefales ikke brukt på vinteren nei.........blir bare graut ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kaldt snakker vi før det blir grøt? Fylte 75% bio isted. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags biodiesel er det da du fyller, Pål? En kollega av meg lager den selv, og den koster 4-5 kroner pr. liter, mener jeg han sa... Hvis du da ikke regner med utgifter til utstyr, selvsagt. Det jeg da merket meg, var at hans bil (V40 1,9) gikk utrolig rent! Ingen ulyder som en diesel som regel har. Virker meget bra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bare for å få klarhet i det då kan ikke biler som har DPF ( Diesel Partikkel Filter ) bruke biodiesel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt 130 PD motoren min på biodiesel nå i tre måneder......merker fint lite effektmessig. Forbruket har gått kanskje pittelitt opp,men kjørecomputeren driver å kødder innimellom så jeg har aldri fått målt den skikkelig en hel tank : rolleyes Men med 8 kroner å 88 øre pr liter så skal den jo bruke ganske mye mer skal det ikke være lønnsomt. ;) Åsså slipper jo du den sure dieseleksosen,lukter gatekjøkken nå hehe. En annen ting du bør være klar over er at hvis du har Webasto eller Eberspächer dieselvarmer må du IKKE fylle biodiesel hvis den varmern bruker samme tank som motoren (hvilket den i aller fleste tilfeller gjør på personbil)

Sakset fra moller.no:

Det finnes ulike typer biodiesel på markedet, og Volkswagen godkjenner kun at benyttes RME biodiesel, som er drivstoff produsert på rapsolje. Biodiesel produsert på animalsk fett eller fiskeoljer kan skade motoren. Det må ikke benyttes noen type biodiesel på biler som er utstyrt med partikkelfilter.

Gåseid-stasjonen har fiskeolje/brukt frityrolje mix. Sikker på at dette er så bra for bilene våre? :P

Lukter godt og går greit, men kjipt om det skjærer seg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra moller.no:

Det finnes ulike typer biodiesel på markedet, og Volkswagen godkjenner kun at benyttes RME biodiesel, som er drivstoff produsert på rapsolje. Biodiesel produsert på animalsk fett eller fiskeoljer kan skade motoren. Det må ikke benyttes noen type biodiesel på biler som er utstyrt med partikkelfilter.

Gåseid-stasjonen har fiskeolje/brukt frityrolje mix. Sikker på at dette er så bra for bilene våre? :P

Lukter godt og går greit, men kjipt om det skjærer seg. :)

Feil,Gåseid har rapsolje-basert biodiesel. Rapsolje-basert biodiesel er den eneste biodieselen for tiden som oppfyller kravene til EN 14214. Så ingen fare ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil,Gåseid har rapsolje-basert biodiesel. Rapsolje-basert biodiesel er den eneste biodieselen for tiden som oppfyller kravene til EN 14214. Så ingen fare ;)

Sto noe annet på oppslaget der ute. At biodiesel i tyskland var laget av rapsolje, mens den de solgte var laget av fiskeoljer og brukt frityrolje. Slik jeg forsto det såfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sto noe annet på oppslaget der ute. At biodiesel i tyskland var laget av rapsolje, mens den de solgte var laget av fiskeoljer og brukt frityrolje. Slik jeg forsto det såfall.
Den er nok laget av rapsolje ja........laget i Danmark ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kollega av meg lager den selv, og den koster 4-5 kroner pr. liter, mener jeg han sa...

Hva skjer om tolldirektoratet stopper denne bilen og tar en sjekk på dieselen. Hjemmelagd diesel må vel strengt tatt være like ulovlig som farvet diesel? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer om tolldirektoratet stopper denne bilen og tar en sjekk på dieselen. Hjemmelagd diesel må vel strengt tatt være like ulovlig som farvet diesel? :)

Ser for meg at byråkratene lar alt annet en den ene fargen gå igjenom.

De kan uansett ikke finne ut om den er "hjemmelaget" eller biodiesel ?

Er folk her lokalt også som "lager" den selv. Er en som har kjørt på frityrolje i 2 år nå. TIlsetter et eller annet for at den skal holde seg tynn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tilgang til "bio-diesel" på jobb i store mengder.......et avfalls-produkt fra prosess-kjøring fra fiske-olje. Et stort lokalt transport-firma kjøper det å blander det ut med diesel,men jeg tør ikke bruke det. Kjører heller safe å fyller bio-diesel basert på rapsolje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags biodiesel er det da du fyller, Pål? En kollega av meg lager den selv, og den koster 4-5 kroner pr. liter, mener jeg han sa... Hvis du da ikke regner med utgifter til utstyr, selvsagt. Det jeg da merket meg, var at hans bil (V40 1,9) gikk utrolig rent! Ingen ulyder som en diesel som regel har. Virker meget bra :)
Vi gjør faktisk ganske nøyaktig samme prosess når vi oppkonsentrerer fiskeolje på jobb. Eneste forskjellen er at vi bruker fiskeolje istedenfor for frityr-olje/raps-olje og ETANOL og ikke METANOL som brukes når man lager bio-diesel. Prosessen vi gjør kalles ETYLISERING kontra METYLISERING når man lager bio-diesel. Vi bruker rett og slett 96% sprit til å opp-konsentrere fiske-oljen. Kjipt å se 1000 liter ren 96 bli "ødelagt" på den måten.......: rolleyes Vi får tusenliters containere med ren sprit ifra Arcus : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det ha noe og si om motor er chippet ved kjøring på biodiesel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det ha noe og si om motor er chippet ved kjøring på biodiesel?
Vil gå bedre enn uchippet bil ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luringen, hehe!

Regner med det ikke vil ha noe og si igrun. Har du byttet filter etter at du gikk over til bio Pål?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luringen, hehe!

Regner med det ikke vil ha noe og si igrun. Har du byttet filter etter at du gikk over til bio Pål?

Har byttet dieselfilter siden jeg begynte å fylle biodiesel ja. Kjør en liten stund på biodiesel,så bytt filter. Kjør et halvt års tid å så bytt igjen,biodiesel gjør at slam og avleiringer løsner visstnok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det greiene dere har på jobb Pål, tror du den funker på dieselbrenner? Jeg gir blaffen i at det stinker fisk, bare det er på utsiden av Soda. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det greiene dere har på jobb Pål, tror du den funker på dieselbrenner? Jeg gir blaffen i at det stinker fisk, bare det er på utsiden av Soda. :P
Kan se om vi har noe igjen av destillatet,har sendt en heil tankbil med den greia for ei stund sia. Du kan jo alltids høre med onkelen din om han kan ordne en liten skvett ;) Vet Emdal Transport kjøpe store mengda med det greiene å blanda ut med diesel å bruka på enkelte lastebila.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du brukt en del biodiesel i temperaturane som er no får tida Pål? Har vore å fylt et par ganger no på gåseide og ligg på sånn rundt 0 grader no når eg bruker bilen. Første gongen blanda eg ut med ca 50% men no siste gong så hadde eg berre litt under kvart tank med vanlig diesel på forhånd.

Så lurer egentlig på om du har erfaringer med den no i disse temperaturane? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.