#1 Skrevet September 21, 2007 Da har jeg endelig fått byttet alle kaliperne på min A6 C4, det var på tide etter 11 års tro tjeneste. Uansett, nå sliter jeg med luft i bremsene og lufter for harde livet. Jeg var innom Mekonomen og kjøpte en slik sak som man kobler på luftnippelen på et hjul og får overtrykk i bremsevæskebeholderen. Dette fungerer rimelig bra, men ikke perfekt. Når jeg lufter bak virker det som om det ikke er nok trykk til å presse væsken ut... Fremme fungerer det ok. Noen som har brukt metoden og som har noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 21, 2007 Hvis du bruker den der mens bilen står på bakken så funker den fint, eller så kan du klemme sammen lasteventilen når den er jekket opp, da funker den fint som F. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 21, 2007 Hvis du bruker den der mens bilen står på bakken så funker den fint, eller så kan du klemme sammen lasteventilen når den er jekket opp, da funker den fint som F. Eeeeh... det fungerer ikke fint. Det er nettopp det som er problemet. Bilen står på bukker, men trykket fra hjul klarer ikke å drive bremsevæsken ut på bakre kalipere.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 21, 2007 Eeeeh... det fungerer ikke fint. Det er nettopp det som er problemet.Bilen står på bukker, men trykket fra hjul klarer ikke å drive bremsevæsken ut på bakre kalipere.... For lite luft igjen i det dekket du har koplet denne til kansje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 21, 2007 For lite luft igjen i det dekket du har koplet denne til kansje? Mulig det, men det er helt hjul som har stått på bilen nylig og som har brukbart trykk skulle jeg tro... Spørsmålet er hvor mye trykk som kan brukes her før bremsevæsken må tørkes opp i hele motorrommet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 21, 2007 Eeeeh... det fungerer ikke fint. Det er nettopp det som er problemet.Bilen står på bukker, men trykket fra hjul klarer ikke å drive bremsevæsken ut på bakre kalipere.... Du vet hva lasteventil er for noe? Jeg prøvde å google etter bilde, men jeg fant ikke noe bilde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 21, 2007 Jeg har brukt mellom 1,5 til oppunder 2 bar og det har gått fint. Hvis du ikke får ut væske med det trykket, er det noe galt et sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 21, 2007 når eg brukte denne på min jetta så funka den best når ein trykka på pedalen mens ein stod bak å passa på men å åpna og lukka ventilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 22, 2007 Du vet hva lasteventil er for noe? Jeg prøvde å google etter bilde, men jeg fant ikke noe bilde. Nei, egentlig ikke... er åpen for gode forklaringer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 22, 2007 Om bilen henger i løse lufta på bukker, så er lastventilen ubetjent. Denne skal regulere bremsekraften bak alt etter hvor tungt lastet bilen er. Er de omtalte bukkene slike du kjører oppå, så kan du se bort fra lastventilen. Hjula skal altså stå på bakken, eller lastventilen "aktivert" når du lufter bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 22, 2007 Nå har jeg pumpet gjennom 2 liter med væske uten at en boble har kommet ut av slangen jeg har koblet til på niplene... bare ren og ny bremsevæske. Pedalen virker fortsatt bløt ved første gangs trykk. Jeg kan pumpe opp trykket med pedalen, men når motor er startet gir pedal etter sakte med sikkert ved påtrykk. Jeg antar derfor at problemet kan være mastercylinder som lekker fordi pakningene der er slitne. Er det mulig å få tak i reparasjonssett til denne eller må jeg kjøpe alt nytt? Ser at Mekonomen har en til 2600 spenn! Er det eventuelt mye stress å bytte pakninger? Andre forslag til løsninger tas mot med takk... begynner å bli litt lei av bremser nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 22, 2007 Om bilen henger i løse lufta på bukker, så er lastventilen ubetjent. Denne skal regulere bremsekraften bak alt etter hvor tungt lastet bilen er. Er de omtalte bukkene slike du kjører oppå, så kan du se bort fra lastventilen. Hjula skal altså stå på bakken, eller lastventilen "aktivert" når du lufter bak. Og hvordan aktiviserer jeg denne lastventilen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 22, 2007 Du bruker f.eks. strips for å åpne den maks - dvs. at man "simulerer" at bilen er maks lasta. Dette gjøres ved at man låser armen på lasteventilen (med f.eks. strips). Denne armen er koblet til bakstillingen med ei fjær. Om du lurer på hvilken vei armen skal dras er det bare å dra i/spenne fjæra. For øvrig så skal man alltid fylle kaliperne med væske før man monterer dem (eller bruk en gammel bremseslange for å fylle dem før man kobler på bremseslangene). Om det er en lignende løsning som på G2 så er nemlig ikke luftenippelen på øverste punkt og dermed er det mulighet for at ei eventuell luftlomme blir værende der. Lasteventilen er også et eldorado for luft, dersom denne ikke er åpnet under lufting (slik jeg beskriver ovenfor). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 22, 2007 Du bruker f.eks. strips for å åpne den maks - dvs. at man "simulerer" at bilen er maks lasta. Dette gjøres ved at man låser armen på lasteventilen (med f.eks. strips). Denne armen er koblet til bakstillingen med ei fjær. Om du lurer på hvilken vei armen skal dras er det bare å dra i/spenne fjæra. Må jeg operere lasteventilen dersom jeg lufter på tradisjonelt vis, altså med kjerringa på pedalen og jeg åpne/lukke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 22, 2007 Det er å anbefale, ettersom man da lettere vil få ut lufta i den når det flømmer mer væske gjennom. Ettersom du allerede har gla'-verktøyet ville jeg helt klart heller ha brukt dette. Med mennske som pumper (uansett kjønn) på pedalen har man alltid risikoen for at pedalen tråkkes for langt ned, og dermed går pakningene i hovedbremsesylinderen i filler. Jeg og en medhjelper holdt på i det vide og breie for å få ut all lufta i systemet da Einseren min skulle på veien igjen etter ombygging (systemet hadde da stått uten væske et halvt års tid). Da jeg gjorde den samme operasjonen på bruksbilen (samme type bil. Også her med totalt tomt system, da alle bremser/rør ble bytta) hadde jeg lufteverktøyet du har posta bilde av. Da var dette gjort på null tid. Men dette forutsetter at lasteventilen er spent opp skikkelig, så man er sikra skikkelig gjennomstrømming der (og at kaliperne bak er fulle av væske). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 22, 2007 Her er et bilde av lastventilen. skal presses mot bakaksel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 22, 2007 Okei, da får jeg forsøke nok en gang med operert lasteventil... Nå var jeg nettopp ute å sammenlignet min A4 mot denne bremsesyke A6'en... Ved første gangs trykk på pedal (med motor i gang) går den rett i gulvet. Ved andre gangs trykk virker pedal mer normal og siger sakte men sikkert mot gulvet, ganske likt som på A4'en. Jeg klarer ikke helt å gi slipp på tanken om at hovedsylinderen har gått til i stykker... Noen som har tanker rundt dette mens jeg går ut å lufter for n'te gang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 22, 2007 Her er et bilde av lastventilen. skal presses mot bakaksel. Sikker på at min 1996 A6 (C4) er utstyrt med denne ventilen? Jeg finner den bare ikke... ikke noe som ligner en gang: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 22, 2007 Uansett har jeg løst eventuelle problemer med lasteventilen ved å sette bukke under akslingen slik at det blir som om bilen står på bakken. Jeg har spylte gjennom 1 liter bremsevæske nå og mener at det er blitt noe bedre. Pedalen stopper halvveis og siger sakte det siste stykket... Jeg har tenkt å fortsette å spyle gjennom systemet med bremsevæske, men lurer på om ABS enheten/ventilene kan "gjemme" noe luft også... bør jeg kanskje operere ABS enheten ved hjelp av VAG-COM mens jeg har trykk på bremsevæske beholder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 22, 2007 Da har jeg presset nye 2 liter gjennom systemet uten at dette går i riktig retning. Det kan ikke finnes luft i systemet, jeg kan ikke observere en eneste luftboble i slangen som brukes ved lufting på de 4 kaliperne. Allikevel kan jeg trå pedalen i bunn og dette tyder på at hovedsylinderen/Mastercylinder pakninger er defekt. Er det noe spesielt å tenke på når jeg demonterer denne sylinderen eller er det bare å få tømt bremsevæsken og skru den av? Noen som vet om det finnes det reservedeler/nye pakninger til denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 22, 2007 Aha ja, du har ABS, da er det straks verre å lufte. Har du gått tom for veske på beholderen med ABS er det ett mareritt å lufte bremsene hvis du ikke har rett utstyr samt litt peil. Mitt råd, la Møller se på dette, eller noen med erfaring, du kommer ikke til å angre samt at du sparer deg selv for masse unødvendig arbeid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 22, 2007 Aha ja, du har ABS, da er det straks verre å lufte. Har du gått tom for veske på beholderen med ABS er det ett mareritt å lufte bremsene hvis du ikke har rett utstyr samt litt peil. Mitt råd, la Møller se på dette, eller noen med erfaring, du kommer ikke til å angre samt at du sparer deg selv for masse unødvendig arbeid. Det kan alltids ha kommet luft i ABS enheten også for alt jeg vet... vært mye luft rundt omkring de siste dagene, men pedalen siger jevnt inn mot bunnen når trykk er pumpet opp og motor er i gang. Ikke noe ujevnheter eller noe... Jeg ville tro at dersom det er luft i systemet så vill pedalen tatt litt mer ujevnt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 22, 2007 Fant dette på Ross-Tech... skal ut å forsøke nå... Procedure for Bleeding the ABS Brake Pump on VW Passat and Audi A4/S4, A6/S6, and A8/S8: [select] [03 - ABS Brakes] [basic Settings - 04] Group 002 [Go!] This will trigger the ABS pump to turn on for about 10 seconds. You should hear the fairly loud pump clicking during this time. Click the [Done, Go Back] button and you're all set. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 22, 2007 Fant dette på Ross-Tech... skal ut å forsøke nå... Procedure for Bleeding the ABS Brake Pump on VW Passat and Audi A4/S4, A6/S6, and A8/S8: [select] [03 - ABS Brakes] [basic Settings - 04] Group 002 [Go!] This will trigger the ABS pump to turn on for about 10 seconds. You should hear the fairly loud pump clicking during this time. Click the [Done, Go Back] button and you're all set. Jepp, men du må åpne luftenippel, samt passe på at det er veske nok i beholderen, begynn med høyre bakhjul, så venstre bakhjul, så høre fremme, så tilslutt venstre fremme. Som du skjønner bør du være to siden du ikke har erfaring, en som starter ABS pumpa og passer på beholderen, mens den andre åpner luftenippelen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 22, 2007 Hmmm... Når jeg går inn på BASIC Settings og forsøker får jeg: ERROR: Group 002 Not Available ingen feilkoder på ABS enheten ellers da men... Jeg får ikke startet den fordømte pumpa... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...