#1 Skrevet September 21, 2007 Jeg holder på og skal bygge sammen motoren min men jeg har litt lyst å gjøre noe mer enn å sette motoren i original stand. Jeg har søkt litt på forumet men finner kun slike 5-600hk løsninger og det er ikke aktuelt på denne motoren. Noen som vet om et enkelt "oppsett" som gir det lille ekstra uten så svimlende kostnader? Tenker bare for å krysse 350hk kanskje? Må jo bytte turbo og dyser regner jeg med men hva annet kan jeg gjøre for å oppnå det jeg vil? Koster det mye å få lagd en annen "chip" som passer oppsettet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 22, 2007 350hk kan du få fort og billig med å bytte til rs2 turbo og grenrør, bruke S2 3B dyser... Og kjøpe ferdige chipper å sette i, var vel noen MRC (?) chipper for bruk av AAN og Rs2-turbo her på forumet om dagen. Disse var vel for 360hk. Samtidig må du ha en clutch som henger med til dette, org sugepumpe skal holde mål, dess større kjøler jo bedre, og en eksos som puster greit må du også regne med. Skal du dra strikken lenger koster det kjapt noen kroner, men det trenger ikke bli så voldsomt dyrt heller med 380-430kit. Har du litt ro dukker det stadig opp deler her på forumet. Men i så tilfelle er det snakk om litt mere ting: Turbo, grenrør, dyser, boostcoontroller, wg-fjær, kammer, chipper, + annet smått... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 22, 2007 350hk kan du få fort og billig med å bytte til rs2 turbo og grenrør, bruke S2 3B dyser... Og kjøpe ferdige chipper å sette i, var vel noen MRC (?) chipper for bruk av AAN og Rs2-turbo her på forumet om dagen. Disse var vel for 360hk. Samtidig må du ha en clutch som henger med til dette, org sugepumpe skal holde mål, dess større kjøler jo bedre, og en eksos som puster greit må du også regne med. Skal du dra strikken lenger koster det kjapt noen kroner, men det trenger ikke bli så voldsomt dyrt heller med 380-430kit. Har du litt ro dukker det stadig opp deler her på forumet. Men i så tilfelle er det snakk om litt mere ting: Turbo, grenrør, dyser, boostcoontroller, wg-fjær, kammer, chipper, + annet smått... Det hørtes jo veldig enkelt ut. Kjøler og clutch har jeg jo og grenrør får man jo fort tak i. En RS2 turbo kan jo dukke opp rett som det er men chippene da? Bytter jeg hele hjernen eller kan få tak i disse chippene løse slik at man må til å lodde dem inn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 22, 2007 Det hørtes jo veldig enkelt ut. Kjøler og clutch har jeg jo og grenrør får man jo fort tak i.En RS2 turbo kan jo dukke opp rett som det er men chippene da? Bytter jeg hele hjernen eller kan få tak i disse chippene løse slik at man må til å lodde dem inn? I aan hjernene er det vel som ofte loddet sokkel i slik at man kan slippe chippene rett nedi selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 22, 2007 I aan hjernene er det vel som ofte loddet sokkel i slik at man kan slippe chippene rett nedi selv. Motoren min er en 3B så jeg kan vel ikke bruke en AAN hjerne da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 22, 2007 3B og aan er vidt forskjellige hjerner ja.. Men sender du hjernen din til noen som selger chip, så får du nok loddet inn sokkel for en grei pris 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 22, 2007 3B og aan er vidt forskjellige hjerner ja.. Men sender du hjernen din til noen som selger chip, så får du nok loddet inn sokkel for en grei pris og da var det bare å finne chip? Flyter det av slikt eller er det vanskelig å få tak på? Koster vel en del å få laget ny chip..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 22, 2007 og da var det bare å finne chip? Flyter det av slikt eller er det vanskelig å få tak på? Koster vel en del å få laget ny chip..? Åkei... Trodde du hadde AAN jeg, da må du få noen til å lage deg en tilpasset chip. Feks Jonus er flink på dette;) Han snekret sammen en til meg, sendte avgårde hjernen og fikk han til å lodde i en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 22, 2007 og da var det bare å finne chip? Flyter det av slikt eller er det vanskelig å få tak på? Koster vel en del å få laget ny chip..? Du må gjøre det litt andre veien serru Bestem deg for ca oppsett, å ta kontakt med den leverandøren du ønsker å benytte deg av.. F.eks Jonus, ES (http://www.estuning.no) eller lignende.. Deretter forteller du planene dine, så får du fortalt hvilke dyseoppsett osv de har chip til Følger du så forklaringene, så får du noe som fungerer skikkelig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 22, 2007 Står vel egentlig lengre opp va som skal gjøres. RS2 turbo, annet grenrør og originale dyser om dette går:) Men du har vel rett. Jeg får vel kjøpe meg en rs2 turbo og dette grenrøret først så får jeg vel høre med disse guruene hva de har chip til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 26, 2007 Mulig jeg går for å hente maks ut av en K26. Kan denne bare monteres rett på uten noe annen chip? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 26, 2007 En K26 lever mer og kaldere luft ved samme trykk, enn en K24.. Derfor må du mappe om bilen med et annet chip.. Blandingsforholdet blir feil ellers.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 18, 2007 Har tenkt litt mere på dette. Skal jeg gå for et Rs2 oppsett eller skal jeg heller prøve å dra ut mest mulig av K26 turboen jeg har liggende? Hvor mye tilsier et Rs2-oppsett? 350hk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 18, 2007 Jeg kan vel svare på dette da jeg har akkurat et sånnt oppsett med chip fra jonus. En annen har på forumet har bremsa ca 350hk på likt toppsett Orignale 3b dyser 3" dp og eksos Rs2 turbo Rs2 manifold Større bensinpumpe Regularbar bensintrykksreg Chip og map sensor fra jonus Sinter clutch Alu resirk Turboxs boostcontroller Skal du noe særlig mere opp i effekt så ruller kronene fort Kan likegodt bytte endel av slangene i luftveien først som sist. De kommer til å ryke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 18, 2007 Jeg kan vel svare på dette da jeg har akkurat et sånnt oppsett med chip fra jonus. En annen har på forumet har bremsa ca 350hk på likt toppsett Orignale 3b dyser 3" dp og eksos Rs2 turbo Rs2 manifold Større bensinpumpe Regularbar bensintrykksreg Chip og map sensor fra jonus Sinter clutch Alu resirk Turboxs boostcontroller Skal du noe særlig mere opp i effekt så ruller kronene fort Kan likegodt bytte endel av slangene i luftveien først som sist. De kommer til å ryke Bytter du ut Rs2 turboen og dysene og gjerne slenger på en 7A kam er du oppi 430hk for 15k ekstra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 18, 2007 Bytter du ut Rs2 turboen og dysene og gjerne slenger på en 7A kam er du oppi 430hk for 15k ekstra... Kan vel også være en fordel å få på plass en forsterket bunndel, da dette blir for hardt for dem orginale rådene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 18, 2007 Kan vel også være en fordel å få på plass en forsterket bunndel, da dette blir for hardt for dem orginale rådene... Tøys og fanteri! Jeg har 570 NM i min maskin og denne bilen har vært igjennom drag-race, banedager og blir brukt hver eneste dag... så er ikke noe fasit at rådene ryker når kan kommer over 400hk, kan like godt skje på rett over 300 om noe annet i motoren ikke stemmer. -Men om maskinen er utav biler er det jo veldig raskt å sette i nye råder. Det baller fort på seg da, for da er det jo like greit å bytte lagre, stempelringer og gjerne hone litt, og hvorfor ikke porte toppen når den først er av, og alltids kjekt med en balansering etterpå... hehe, MEN, topp-pakningen kan være en ide og bytte, om det er den orginale papp-pakningen som står i, min varte ikke lenge på 1.7bar så måtte bytte til flerlags stål pakning og arp bolter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 18, 2007 Kan vel også være en fordel å få på plass en forsterket bunndel, da dette blir for hardt for dem orginale rådene... Er forberedt på at jeg kom til å spore av her også når det gjelder effekt. Trenger vel ikke si mere:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 18, 2007 Tøys og fanteri! Jeg har 570 NM i min maskin og denne bilen har vært igjennom drag-race, banedager og blir brukt hver eneste dag... så er ikke noe fasit at rådene ryker når kan kommer over 400hk, kan like godt skje på rett over 300 om noe annet i motoren ikke stemmer. -Men om maskinen er utav biler er det jo veldig raskt å sette i nye råder. Det baller fort på seg da, for da er det jo like greit å bytte lagre, stempelringer og gjerne hone litt, og hvorfor ikke porte toppen når den først er av, og alltids kjekt med en balansering etterpå... hehe, MEN, topp-pakningen kan være en ide og bytte, om det er den orginale papp-pakningen som står i, min varte ikke lenge på 1.7bar så måtte bytte til flerlags stål pakning og arp bolter. Har jo vært tilfeller der rådene har tatt kveld med originale 220hk så hvis dem holder på din Johnny så er det nok ikke noen fasitsvar med max 400gamp på oroginale råder nei Jeg blir bare å få plant toppen. å balansere den gidder jeg ikke. Det og porting blir det på 10VT motoren når den planen blir satt ut i livet. Tenker jeg blir å gå for en stålpakning etterhvert ja. Mangler bare turbo, grenrør, dyser, map og toppakning: dum : Er jo litt på vei:nana: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 18, 2007 Tøys og fanteri! Jeg har 570 NM i min maskin og denne bilen har vært igjennom drag-race, banedager og blir brukt hver eneste dag... så er ikke noe fasit at rådene ryker når kan kommer over 400hk, kan like godt skje på rett over 300 om noe annet i motoren ikke stemmer. -Men om maskinen er utav biler er det jo veldig raskt å sette i nye råder. Det baller fort på seg da, for da er det jo like greit å bytte lagre, stempelringer og gjerne hone litt, og hvorfor ikke porte toppen når den først er av, og alltids kjekt med en balansering etterpå... hehe, MEN, topp-pakningen kan være en ide og bytte, om det er den orginale papp-pakningen som står i, min varte ikke lenge på 1.7bar så måtte bytte til flerlags stål pakning og arp bolter. Å si at der tøys er vel å dra strikken litt langt. Vet av flere tilfeller der man har har klart å bøye rådene bare med RS2-oppsett på 3b. Har selvfølgelig mye å si på oppsett, men det er jo mye billigere å bytte før det går galt, enn etterpå.. Folk får gjøre hva de selv vil, men har iallefall ikke villet tatt noen sjangser. Motorbygge koster uansett, og prisen på rådene blir ikke rare summen i forhold til hva det koster om det skulle ryke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 18, 2007 Å si at der tøys er vel å dra strikken litt langt. Vet av flere tilfeller der man har har klart å bøye rådene bare med RS2-oppsett på 3b. Har selvfølgelig mye å si på oppsett, men det er jo mye billigere å bytte før det går galt, enn etterpå.. Folk får gjøre hva de selv vil, men har iallefall ikke villet tatt noen sjangser. Motorbygge koster uansett, og prisen på rådene blir ikke rare summen i forhold til hva det koster om det skulle ryke. Helt enig- Jeg har kjørt med rs2 oppsett på orginal bunndel i et år nå, og etter noe feiltenning på full øs, så er det muligens en råde som har blitt skeiv, eller råde lager som har tatt kvelden. 6k for nye råder og nye lager er en liten investering.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 18, 2007 Helt enig- Jeg har kjørt med rs2 oppsett på orginal bunndel i et år nå, og etter noe feiltenning på full øs, så er det muligens en råde som har blitt skeiv, eller råde lager som har tatt kvelden.6k for nye råder og nye lager er en liten investering.... For noen går det bra og for andre ikke:) Kan det være feiltenningen din som gjorde dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 18, 2007 Tøys og fanteri! Jeg har 570 NM i min maskin og denne bilen har vært igjennom drag-race, banedager og blir brukt hver eneste dag... så er ikke noe fasit at rådene ryker når kan kommer over 400hk, kan like godt skje på rett over 300 om noe annet i motoren ikke stemmer. -Men om maskinen er utav biler er det jo veldig raskt å sette i nye råder. Det baller fort på seg da, for da er det jo like greit å bytte lagre, stempelringer og gjerne hone litt, og hvorfor ikke porte toppen når den først er av, og alltids kjekt med en balansering etterpå... hehe, MEN, topp-pakningen kan være en ide og bytte, om det er den orginale papp-pakningen som står i, min varte ikke lenge på 1.7bar så måtte bytte til flerlags stål pakning og arp bolter. Tøys og fanteri er det ikke men, som også fler her indikerer. Kan være smart å være på den sikre siden, enn å kjøre med noe som man er usikker på om vil holde ! Det er absolutt ikke noe fasitsvar, et MTM303 chipset, bøyde en råde i bilen min, så sant som du sier, ikke alltid effekten/dreimoment tar knekken på rådene ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 19, 2007 For noen går det bra og for andre ikke:) Kan det være feiltenningen din som gjorde dette? Jo det var nok det, og det er hele poenget mitt at når det er så på grensen av hva det tåler så skal det veldig lite til før noe ryker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 19, 2007 Jo det var nok det, og det er hele poenget mitt at når det er så på grensen av hva det tåler så skal det veldig lite til før noe ryker. Helt klart. Men nok OT! Har kjøpt råder, nye lagre, stempelringer, ARP bolter osv så jeg klarer meg. Nå har jeg startet jakten på deler så kommer med videre spm om det dukker opp noen:) Enda en gang har jeg blitt litt for ivrig! Skulle ha org motor med 290cip men er på god vei til å knekke 400 nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...