Klarlakk på finslipt aluminium?

Anbefalte innlegg

Går mot vinter og har lyst på felger med litt kant.. Har noe felger jeg vurderer som vinterhjul om jeg får det til å passe med dekka jeg har, men har i dag slipt kant og høyglanspolert den.. Vet at ikke vanlig klarlakk fester seg særlig på dette men om jeg sliper med, la oss si 800 vått på kanten vil jo klarlakken få godt nok feste? eller er det aluminiumen klarlakken har problemer med å feste seg på generelt?

 

Noen lakkerere eller folk som VET det går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peiling jeg, men har sett at gasolin har klarlakk for alu.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peiling jeg, men har sett at gasolin har klarlakk for alu.

 

Vet dem har det og den er dyr den 2komponent lakken.. : rolleyes

Dem har jo en annen en som koster 182 for en boks, men den er jo litt beregnet på polert alu igjen da.. Den kostet ikke så mye den så er jo et alternativ det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mine vinterfelger laget jeg børstet kant selv, først fjerne gammelt materiale med Duxola, deretter skrubbet jeg med stålull og Jif. Selve senteret lakket jeg over original lakk, og hadde vanlig sprayboks klarlakk over det hele. Bortsett fra et par steder jeg blåste vekk litt klarlakk med høytrykkspyleren så holdt det greit et par vintere før det begynte å bli sorte flekker. Hadde kanskje holdt enda bedre med litt voks på toppen en gang i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mine vinterfelger laget jeg børstet kant selv, først fjerne gammelt materiale med Duxola, deretter skrubbet jeg med stålull og Jif. Selve senteret lakket jeg over original lakk, og hadde vanlig sprayboks klarlakk over det hele. Bortsett fra et par steder jeg blåste vekk litt klarlakk med høytrykkspyleren så holdt det greit et par vintere før det begynte å bli sorte flekker. Hadde kanskje holdt enda bedre med litt voks på toppen en gang i året.

 

Hvordan var overflaten på kanten før du la på klarlakk da? Med stålull blir det jo ganske glatt egentlig, det lager ikke noe "riper" som klarlakken fester seg i vil jeg tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vanlig klarlakk vil nok ikke sitte serlig godt på bar alu, men vist du finner en transparent syregrunning er det bare å hive på ! veit harley davidson har noen modeller der man ser metallet, så noe må jo finnes...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan var overflaten på kanten før du la på klarlakk da? Med stålull blir det jo ganske glatt egentlig, det lager ikke noe "riper" som klarlakken fester seg i vil jeg tro?

 

Den var omtrent tilsvarende en børstet overflate.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke den bli noe ala felgen min til venstre her. Mener den var pusset med stålull og vann før jeg gikk løs med autosol.

blir vel ikke noe blank akkurat. Så da kan man vel nesten lakkere de istede?

DSCN1753.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vanlig klarlakk vil nok ikke sitte serlig godt på bar alu, men vist du finner en transparent syregrunning er det bare å hive på ! veit harley davidson har noen modeller der man ser metallet, så noe må jo finnes...

 

Hmm.. Det må jeg lete litt etter.. Noen som vet hvor det selges?

 

Den var omtrent tilsvarende en børstet overflate.

 

Ok, da bør jeg vel finne noe som sitter litt bedre kanskje...? Den boksen fra gasolin er vel et alternativ kanskje..

 

Vil ikke den bli noe ala felgen min til venstre her. Mener den var pusset med stålull og vann før jeg gikk løs med autosol.

blir vel ikke noe blank akkurat. Så da kan man vel nesten lakkere de istede?

DSCN1753.jpg

 

Det blir nok litt som det vil jeg tro.. Kanten på felgen er ikke sånn kjempeblank akkurat "orginal" så.. Nice resultat btw.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk:) Men vil i allefall anbefale å ha på noe klarlakk. Jeg har ren alu kant, og selv om jeg bare bruker felgene om sommeren, så ser de ikke ut etter 14dager. Må polere ofte for å holde det bra. Så om du finner en klarlakk som fungerer, vil jeg gjerne vite av den:) Ellers så blir det å prøve å lakkere kanten i f.eks samme farge som bilen min. Men blir vel samme problemet da også? Med at lakken flasser av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MG 28 All Metal Polish fra Meguiar er bedre å bruke enn Autosol, fordi den inneholder beskyttende midler, noe som Autosol ikke gjør.

Dermed trenger du ikke vedlikeholde så ofte som når en bruker Autosol:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er faktisk den jeg brukte etter Autosol da. Holdt ikke så mye bedre denn eller. Om det er den som er blå/lilla boks med grønn topp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet alt om å kjøre på vinter med blank alu.. ;)

I et svakt øyeblikk kjørte jeg med et sett skrudde RH felger jeg har som jeg akkurat hadde pussa opp og var 98% strøkne.. Det varte ikke lenge.. : klø :

 

men må først se hvordan det går med dekk på felg før jeg prøver og bestille klarlakk.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er faktisk den jeg brukte etter Autosol da. Holdt ikke så mye bedre denn eller. Om det er den som er blå/lilla boks med grønn topp?

 

showimage.asp?ID=249

 

Slik ser den jeg har brukt ut:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Brukte denne jeg. Får prøve den du viser bilde til også for å se om den er bedre:)

product_G13005.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.