#1 Skrevet September 23, 2007 Hei. Har etter å ha kjørt brakka mi i et par uker nå merker jeg at hvis jeg svinger krappt i lav hastighet mens den akselerer vibrerer det i bilen (følest omtrent som dieselmotor som sliter på lavt turtall). Dette skjer typisk på parkeringsplasser o.l. Hvis jeg lar bilen trille med samme rattutslaget merkes ingen vibrasjoner, men samma hvor lite gass jeg gir så kommer det med en gang. Merker det best når jeg står stille og har fullt ratt og skal starte. Kommer tilogmed svakt bare jeg slipper bremsen, og slutter å vibrere når den har nådd "trillefarta" på Driven. Vibrerer altså ikke om den triller sakte i Neutral eller Drive, kun da farten er økende pga driv fra motoren (ikke når den triller fortere pga. nedoverbakke). Bilen er den som står i signaturen. Har forskjellig merke på for- og bakdekk men samme ballong dim(235/60-16 (dette er piggfrie vinterdekk, har ikke sommerfelger/dekk så får ikke prøvd med annet oppsett)) Bakdekka er nesten helt nye, og fordekka er minimalt slitt. Kan dette ha noe med saken å gjøre ? Har forhørt meg litt rundt om kring.. noen mener det kan være normalt pga. quattro systemet. at det er diffene som lager disse vibrasjonene da dekka ruller med ulik hastighet ved så hard sving. andre mener at det må være no gæli, men kan ikke gi noen god forklaring på hva som er problemet. Også forhørt meg med endel møller mekanikere gjennom en lærling der som jeg kjenner, uten at de hadde no vettugt å tilføye, annet enn at det hørtes rart ut.. Hadde vært ønskelig å finne ut av om dette er sånn det skal være eller om det er en dyr utbedring som må til så fort som mulig da jeg vil prøve å få forrige eier til å være med å dekke evt. rep kostnader. Mulig dette blei veldig innvikla forklart, får bare unnskylde det. Er et forsøk på å få med så mye som mulig av mine oppfattninger av problemet for å øke sjangsen for at noen kan forstå hva det kan komme av Veldig takknemmelig for alle inspill! -Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 23, 2007 Drivknuter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 23, 2007 uff..det er ikke billig såvidt jeg har skjønt... får få en til å kikke på det, så skal nok selger få en tlf ja! !")¤/ får håpe det er drivknute og ikke knuter hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 23, 2007 etter nærmere etterforskning var det ikke så ille allikevel 1000spenn for ytre drivledd på begge sider foran, for det må vel være ytre foran siden det er når jeg svinger? eller er jeg helt på jordet nå? får jobben under kompispris hvertfall så håper det ikke er no værre:S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 24, 2007 Jeg har noe av det samme i min bil (A6 4B), men da kjennes det ut som om det er hjula som har forskjellig hastighet. Ingen ulyder, bare litt vibrasjoner i hele bilen. Kan noen bekrefte/avkrefte at dette er vanlig på Quattro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 24, 2007 Ta tak i motoren, og kjenn/se om noen motorfester har løsna. Hadde en bolt som hadde skrudd seg opp på girkasse feste mitt. I rundkjøringer hørtes ut som du beskriver. Tok tak i motoren og fant raskt ut hvor problemet var. Skrudde igjen, og alt ble gulle godt igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 24, 2007 skal be dem sjekke motorfester når den er inne på torsdag! takk for tips -Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 24, 2007 Hører vel en klikkelyd hvis det er drivknutene. Kan det være det at du "skubber" dekkene rett fram ved fullt utslag? Det vil jo skape litt risting/vibrasjon. Det merket jeg ihvertfall på min A6. Du skal eller ikke ha helt fullt utslag på rattet. Det er ikke sunt for servoen. Slipp rattet ørlite grann tilbake. Du har sikkert hørt servopumpen på litt eldre biler skrike på rettferdighet ved fullt utslag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 25, 2007 Hos meg trenger jeg ikke ha fult utslag, men dersom jeg har mye utslag og akselererer fra stillestående eller fra veldig lav fart kommer denne ristingen. Virker ikke som det er noe teknisk/mekanisk feil, men mer som det er at forhjula, som nevnt over her, blir skubbet rett frem av bakhjula, eller at det er hjula som ruller med forskjellig hastighet. Ristingen kommer kun på asfalt, ikke på grus og annet løst underlag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 25, 2007 HEi. Har samme vibreringa på min, uten at det er noe som er utslitt. Vil tro det er normalt siden det er flere som har det slik. Kommer vel av at torsendiffen ikke er en helt vanlig diff. Biler uten senterdiff skubber jo enda mere når man svinger kraftig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 25, 2007 ja da var det litt motstridende meldinger her og hehe, men får se hva kompisen sier etter de har hatt den oppe på bukken. men du som nevnte drivknuter, var det bare noe du tenkte at kunne være årsaken, eller har du hatt vibreringa selv og blitt kvitt den ved å skifte dem ? ikkeno klikkelyd når denne vibreringa forekommer.. klikker egentlig aldri, men når jeg svinger opp på fortauskanter virker det liksom som det er litt slækk i det siste framhjulet som kommer opp, uten at det lager no ulyd ellerno... men det er vel bare jeg som er paranoid tenker jeg ps. voldtar ikke servon når jeg svinger tommy: tror det er akkurat samma greia vi har... trenger ikke fullt utslag jeg heller, bare svinge ganske krappt, men får ta en tur på grusen og se om det slutter da:P faen at jeg ikke har tenkt på det, tenkte bare på snø jeg haha edit: nå etter å ha vært ute en tur på grusen er jeg ikke så sikker lenger.. for det vibrerte der og, men det høres ut som om framhjula skubber på grusen så kan jo bare være at det var for godt feste. -Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 5, 2007 da har bilen vært prøvekjørt av en tekniker på møller. I følge han skal det være sånn. Det er avhengig av konstruksjonen mellom forskjellige modeller, men det skyldes stivheten i karosseri og drivverk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 5, 2007 Er det bare vibrasjon er det sånn på alle quattro-biler med torsendifferensial i større eller mindre grad, det "er bare sånn" og skyldes konstruksjonen/virkemåten til denne.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 6, 2007 Det blir sånn med torsen. pga at torsendiffen prøver å sende kraften dit det er best veigrep hele tiden. NÅr man svinger går ikke forhjulene og bakhjulene like fort rundt...da har man noe som skubber imot litt. Har du slakk i et famhjul er det andre ting du må sjekke. opphengskule, hjullager, endeledd osv. Men du skal jo ikke kjøre over fortauskanter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 6, 2007 nei skal jo helst ikke det, men sikreste parkeringsplassen utafor hjemme for å unngå å bli påkjørt (har skjedd med forrige bil) er opp en liten fortauskant.. men det blir nok dårlig med parkering der når jeg får på senk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...