Vann/Kjøling/luft/termostat RS2

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få luftet kjølesystemet mitt, men det har vist seg å være lettere sagt enn gjort.

Tempmåleren inni bilen viser 90(litt under)ved kjøring på vei i vanliog hastighet. Så fort det blir kø så står den på over 105 grader.Alstå ved den første prikken på måleren. Igår da jeg skulle forsøke å lufte systemet, ved å henge opp ekspansjonstanken slik at den er det høyeste punkt, begynte den å koke straks vifta begynte å gå. Hvilket resulterte i at all kjølevesken sprutet utover hele motor rommet(det najs).. HVORFOR ? Den skal vel ikke begynne å koke fordet om lokket på tanken er av?

Jeg har helt ny radiator,termostat(kan den være gåen?har kjøpt en til for sikkerhets skyld)og multi tempgiver på vannfordelingsrøret er ny. Noen som har vært borti lignende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kokepunktet stiger i en væske som står under trykk, det er derfor det koker lettere når lokket er av.

Kan høres ut som at termostaten ikke åpner skikkelig.

Stemmer tempen som kjølevæsketemp måleren viser med det som du kan lese ut fra displayet for klima anlegget (kanal 51)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er jo sant, men likevel. Skal vel ikke koke over for det..

Har ikke AC montert lengre:rolleye:

Skal forsøke med en annen termostat og forsøke å lufte på slangen inn mot torpedoveggen først. Kan jo være en og annen luftboble som flytter seg rundt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis væsken er rett under kokepunktet når den står under trykk (dvs med lokket på) vil den koke over straks man fjerner overtrykket (skrur av lokket).

Vifta slår vel inn på ca 95 grader, men væsken kan jo ha høyere temp i andre deler av systemet enn akkurat ved termosensoren for vifta, og kan derfor nå kokepunktet når du skrur av lokket og fjerner overtrykket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.