Grunnen til at gruppe b rally døde

Anbefalte innlegg

Vet ikke om denne er blitt postet før men...??

 

Må du da vite, er jo du som poster 99% av alle slike video'er her..: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om denne er blitt postet før men...??

 

Må du da vite, er jo du som poster 99% av alle slike video'er her..: smil :

 

Har fått høre at jeg er en posthore, men er vel ikke så gæli vel: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var guffent å se den bilen pløye rett inn i folkemengden som stod der..........synd Gruppe B ble stoppa men det gikk jo den veien desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått høre at jeg er en posthore, men er vel ikke så gæli vel: smil :

 

Nja... JEG vet i hvert fall hvem jeg skal spørre om jeg skal finne meg en Type 85, uansett land:tilber: Hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja... JEG vet i hvert fall hvem jeg skal spørre om jeg skal finne meg en Type 85, uansett land:tilber: Hehe...

 

Du spør, jeg finner: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er greia med Gruppe B da? Eksisterer ikke det lengere da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er greia med Gruppe B da? Eksisterer ikke det lengere da?
Ehhh,nei Gruppe B "døde" etter den ulykken der i Portugal. Klippet ifra en meget bra Gruppe B-side (http://www.stormloader.com/groupb)

 

Sitat : "The pace of technology in Group B was astounding, but FISA was planning Group S. Group S was to be a class which would allow manufacturers to produce highly futuristic cars, and only ten copies would be required for homologation. However, the inevitable finally happened: during the 1986 Port Wine rally in Portugal, a Ford RS200 left the road on a spectator stage, killing three and injuring dozens; after the crash, all the works teams withdrew from the rally. But the final blow for Group B came on May 4, 1986.

 

Lancia's lead driver, Henri Toivonen, was dominating the 1986 championship and the Tour de Corse rally when his S4 left the road during a twisty tarmac stage. The car went off the edge of the road, hitting trees and rocks while sliding down a hillside. Toivonen and his navigator, Sergio Cresto, were killed. There were no witnesses to the crash, and the subsequent fire completely destroyed the car, leaving the remains unrecognizable as a vehicle. The heat from the fire was so intense that all that remained of the car was a blackened space frame. Group B and Group S were instantly cancelled for the 1987 season; Ford and Audi withdrew from Group B immediately. The other works teams decided to see the season out."

 

Sitat slutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat:

 

"Which is faster?

This is the question many people want to know the answer to. Well, it depends. On a racetrack, up Pikes Peak, or on fast, sweeping roads like those used in the 1980s, the Group B car would win. On tight, winding stages like those run today (due to the maximum allowable average speed of 120km/h), the WRC car would be quicker. The Lancia's significant power and weight advantages would give it the edge on faster roads, while the Focus' chassis and handling are worlds better than any Group B car, giving it the nod for any modern rally.

 

In short, the development of the Group B cars was mainly focused on getting as much power as possible out of the engine, while the designers of the current crop of rally cars pay much more attention to the chassis. It's a classic case of brute force versus finesse"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mitt syn er det arrangørene som hadde skylda her: bh :, ikke gruppe B bilene.. Slike "tyrefekte-tilstander" ser en jo ikke på dagens rally´er.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mitt syn er det arrangørene som hadde skylda her: bh :, ikke gruppe B bilene.. Slike "tyrefekte-tilstander" ser en jo ikke på dagens rally´er.. : rolleyes

 

Det synes jeg blir litt feil å si det når en ser denne video'n... Synes at det er et lite under at det ikke har gått liv tapt på dagens rally´er, folk står jo like nerme her også!

 

http://www.youtube.com/watch?v=9UkXvXsFO50&mode=related&search=

 

Her er Petter heldig som ikke meier ned tilskuere: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig synd at det skulle bli slutt på gruppe b pga. et litt dårlig opplegg fra arrangører. Uansett hvordan du ser på det så er det de som er ansvarlig for eventen og det blir uforsvarlig å kjøre et rally når folk står i veien. det var jo nesten som å kjøre rally i et 17.mai tog...

Men selv om om arrangørene er juridiskansvarlig så betyr det ikke at folk også burde bruke sund fornuft i tillegg til å bli geleida som en flokk med sauer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ford og Audi teamene trakk jo seg umidellbart etter Toivonen ulykken. Var vel det som virkelig stoppet gruppe b sirkuset. Men en ting jeg lurer litt på er at Ford er jo forsatt med i WRC med ikke Audi: gråter :

Ga Audi teamet helt opp etter at dem fikk mer konkuranse av det andre teamene eller gadd dem bare ikke mer eller vart leie av å vinne alt dem prøvde på slik som Pikes Peak, DTM, IMSA and so on:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk litt frysninger av å se den ulykken der ja, det skal sies. Det virker som mange av de tilskuerne som løper rundt der etterpå er sinna, hvem er de sinte på da? seg selv?

Synd at det er slutt på Gruppe B, for den hadde sikkert bestått enda, hadde det vært litt bedre organisering av publikum...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk litt frysninger av å se den ulykken der ja, det skal sies. Det virker som mange av de tilskuerne som løper rundt der etterpå er sinna, hvem er de sinte på da? seg selv?

Synd at det er slutt på Gruppe B, for den hadde sikkert bestått enda, hadde det vært litt bedre organisering av publikum...

 

Jeg er kartleser men har vært med å arrangere noen rally og det går ikke ann å organisere publikum bedre enn det man prøver på. Vi setter opp skilt og sperrebånd som forteller folk hvor de kan stå og hvor de ikke skal stå. Vi har jo mannskap ute som skal passe på at linjene ikke brytes men det er jo ikke alle som bryr seg desverre....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er kartleser men har vært med å arrangere noen rally og det går ikke ann å organisere publikum bedre enn det man prøver på. Vi setter opp skilt og sperrebånd som forteller folk hvor de kan stå og hvor de ikke skal stå. Vi har jo mannskap ute som skal passe på at linjene ikke brytes men det er jo ikke alle som bryr seg desverre....

 

Det var jo ment til arrangørene for 20 år siden Elisabeth!, å da spesielt til gr.b siden den ble avlsuttet... Dagens sikkerhet på slike tilstelninger er jo generelt veldig bra... Det vil alltid være en og annen luring som tror at "her er det bra å stå" men jeg vet at mannskapet gjør så godt de kan....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig synd at det skulle bli slutt på gruppe b pga. et litt dårlig opplegg fra arrangører. Uansett hvordan du ser på det så er det de som er ansvarlig for eventen og det blir uforsvarlig å kjøre et rally når folk står i veien. det var jo nesten som å kjøre rally i et 17.mai tog...

Men selv om om arrangørene er juridiskansvarlig så betyr det ikke at folk også burde bruke sund fornuft i tillegg til å bli geleida som en flokk med sauer :)

 

Ja men et rally uten begrensninger på motoreffekt ville satt en stopper for seg selv ganske raskt uansett fordi bilene siste året var blitt så motorsterke at flere alvorlige ulykker ville være uunngåelig selv med bedre sikkerhet for publikum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker godt denne ulykken fra en av de gamle Havoc filmene, da kunne man se tilskuere som prøvde å rive føreren ut av bilen etter ulykken fordi han hadde skylden, Helt utrolig : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men et rally uten begrensninger på motoreffekt ville satt en stopper for seg selv ganske raskt uansett fordi bilene siste året var blitt så motorsterke at flere alvorlige ulykker ville være uunngåelig selv med bedre sikkerhet for publikum.

 

Er ikke helt umulig det, men jeg tror de kunne kommet ganske langt. Klart noen restriksjoner måtte vel til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere uheldige sammenstøt mellom rallybiler og publikum på slutten av denne filmen:http://www.youtube.com/watch?v=_rOpbYZhL8A&mode=related&search=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gruppe B rally skulle vært starta opp igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den var stygg.. :\ synd med gruppe B.. :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.