#1 Skrevet September 25, 2007 Hei Var på FK butikken på lørdag og kjøpe billig olje. 129 kr for 4 liter helsyntetisk 5-40 olje. Da jeg spurte hvor de fikk olje fra, sa de at det var Statoil olje Mente dette måtte være et kupp, så jeg kjøpte likegodt to kanner jeg. Men så har jeg nå hørt rykter om både båt nmotorer og bilmotorer som har gått heden pga denne olja:confused: Noen som har prøvd olja eller vet noe om den? svein 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 25, 2007 Har jobba i Felleskjøpet, og fikk også vite at den er produsert av Statoil. Forøvrig skulle det visst nok være den samme oljen som Statoil selv selger i gull kanner på stasjonene sine for ca 3X prisen til FK 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 25, 2007 Hvis du googler litt så finner du masse om dette samt biltema sine oljer (som visstnok også skal være statoil-olje). Men denne artikkelen var grei da: http://vol.no/motor/?N=2766 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 25, 2007 Er det denne du mener??:http://www.fk.no/trade/productview/396905/768/ Det er Statoil som er produsent (se i leverandør kolonne) og dette er akkurat samme olje som Statoil Lazerway 5W-40 med samme godkjenninger fra bla. API, ACEA, GM, VW, BMW, MB og Porsche. ...ikke bra å tro på alt man hører...spesielt ikke rykter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 25, 2007 Har brukt denne olja selv i flere år på diverse biler.. (1,8s, 1,8E, 2,0E 4 syl 2,0E 5E, 2,2 5E, 2,5E oettinger, bmw 325i+ 525i, + subaru pick-up) uten noe som hels problem.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 25, 2007 Brukt den masse jeg også synes den duger som bare det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 25, 2007 Hvis du googler litt så finner du masse om dette samt biltema sine oljer (som visstnok også skal være statoil-olje). http://vol.no/motor/?N=2766 Nå har jeg ikke prøvd FK sin olje, men har testet både 10-40, og 5-50 fra Biltema og sistnevnte minner fint lite om 5-50 da den er like tykk som en middelsk kokt risengrøt: eek : Måtte nesten spa den ut av kannen selv på en varm sommerdag: bh : (nei.. audiene får ikke slik olje ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 25, 2007 Selv bruker jeg kun 10 40 olja til tema. Brukt den i 2 år på alt av biler jeg har hatt. Er så billig at man kan bare bytte oftere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 25, 2007 Bruker Biltema's olje på 80en min også. En ting jeg har lagt merke til som kan tyde på at Biltema's olje stammer fra Statoil er forseglingen på flasken. Denne er merket "Quality Seal", og denne forseglingen er 100% identisk på Biltema's og Statoil's oljeflasker! Forøvrig har jeg nylig lagt merke til at BIltema's sorte startbatteri med indikator er 100% identisk (bortsett fra etiketten) til et Fulmen batteri som sto i en ny Peugeot vi fikk på jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 25, 2007 Bruker felleskjøpet sin super d5 olje på golfen, den har gått 300k og bruker ikke en dråpe olje så det må være god olje det der:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 25, 2007 Men, en S4 2.2T burde vell kunne kjøres på felleskjøpets helsyntetiske olje?? den svarte kanna, med gult bilde forran, hvor dem kjører i en tunnel:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 25, 2007 Hehe, det går nok helt fint ja:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 25, 2007 Heh. Jeg kjøpte fire kanner, jeg. Dette var et bra tilbud, og jeg liker å bytte ofte. Olje er billig, motorer er dyre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 25, 2007 Har kjøpt flere 10-litere med olje derfra og bytter relativt ofte også.. Koster vel under 300kr for en 10-liters dunk med vanlig 10-40, mens på statoil på blå flaske koster den vel en hundrings for literen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 25, 2007 Har kjøpt flere 10-litere med olje derfra og bytter relativt ofte også.. Koster vel under 300kr for en 10-liters dunk med vanlig 10-40, mens på statoil på blå flaske koster den vel en hundrings for literen.. så du kjører felleskjøp-olje på din 1,8T ? hører folk sier denne oljen er bra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 25, 2007 så du kjører felleskjøp-olje på din 1,8T ? hører folk sier denne oljen er bra... Olja funker bra den.. Men så bruker jeg bilen veldig sjeldent, enda sjeldnere på vinter så har nesten ikke kaldstarter... Samme olje som man får i butikken til statoil, så hvorfor ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 25, 2007 Like viktig som bra olje, er å skifte den ofte. Kjøper heller rimelig olje og skifter ofte enn å kjøpe dyr olje og skifte sjelden. Jeg for min del kjører på Fina Helsyntetisk som selges for 200 kr på Europris og skifter på hver 7000 km.. Tipper det er bedre enn å kjøpe olje til 600 kr og skifte på hver 21000 km ... bare for å lage et regnestykke av det. Men.. men superbillig tykk olje på kalde vinterdager er ikke å anbefale.., særlig ikke på turbo-biler og ikke minst G60-bilene er superkresne på olje og må ha skikkelig tynn syntetisk på vinteren. Jeg har prøvd det motsatte ... BANG!!! En stk. g-lader godt spredt utover motor-rommet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 25, 2007 Olja funker bra den.. Men så bruker jeg bilen veldig sjeldent, enda sjeldnere på vinter så har nesten ikke kaldstarter... Samme olje som man får i butikken til statoil, så hvorfor ikke? ok, men den tåler vell noe kaldstarter:P hehe ja hvorfor ikke! men er denne anbefalt på vinteren? disse 5.syl motorene er veldig skjøre på denne ventiltikkingen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 25, 2007 ok, men den tåler vell noe kaldstarter:P heheja hvorfor ikke! men er denne anbefalt på vinteren? disse 5.syl motorene er veldig skjøre på denne ventiltikkingen Joda, den tåler nok det meste den.. Er jo godkjent til bruk på vag med det nummeret osv så.. Er iallefall den 10-40 olja som det står det nummeret på, vet ikke hvordan det var på den fullsyntetiske men.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 25, 2007 10W-40 og 5W-40 er perfekt for gamle og halvgamle biler. Vær nøye med å få SH, SJ eller bedre kvalitet, for å kjøre 15.000km oljeskift. 30.000km krever SL eller SM. Vær forskiktig når det gjelder nyere biler. De skal oftest ha tynn 5W-30 eller 0W-30 olje. De har ofte ekstreme kvalitetskrav for å kjøre opptil 50.000km oljeskift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 26, 2007 Jeg har kjøpt mye olje fra FK. Uavhengig av hvor den kommer fra, så har jeg tenkt at FK ikke ville tatt sjansen på å selge dårlig olje til dyre skogsmaskiner og traktorer som går mye hardere/med mye mer belastning enn mine biler noen gang vil gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 26, 2007 Svingte innom FK og tok med meg litt olje selv i dag, 60 L. Det meste skal på traktoren, men tenkte å prøve den mineralske 10W-40 olja på bilen. Handler man med AgriCard får man forresten 20 % rabatt ved kjøp av 10 L dunker ut september, så løp å kjøp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...