Går som ei kule uten luftmassemåler :(

Anbefalte innlegg

Min passat 1.8T 3Bg er ett merkelig dyr.. Oppdaget ved en tilfeldighet at bilen går "helvetes godt" når kontakten til LMM blir koplet av. Så da bar det til Møller etter ny LMM, den andre siden februar dette år.. Fikk montert den nye i dag, men bilen går fortsatt dårligere med LMM koplet til! Løfter jeg av kontakten går den som ei kule igjen : bh : Allerede fra 2300rpm har den ett godt skyv, og i fra 2700rpm er det full spiker, for å si det sånn. Og den gir seg ikke før turtallssperra kopler inn, og da er det bare å skifte gir og dra på videre med samme skyv.. Skal ikke bilen liksom gå BEDRE med LMM??? : klø :

 

Noen som har vært borti liknende?

Eller noen som har en idè om hva dette kan skyldes?

Har forhørt meg med andre som har samme motoren, men deres biler går rævva når LMM koples i fra..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjør litt for å se på fargen på pluggene, er den grei er det bare å kjøre vidre! Kan jo ikke være noe som er mer genialt en dette så slipper du LMM driten! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjør litt for å se på fargen på pluggene, er den grei er det bare å kjøre vidre! Kan jo ikke være noe som er mer genialt en dette så slipper du LMM driten! ;)

 

Hva tenker du kan gå galt når LMM er koplet i fra siden jeg bør sjekke fargen på pluggene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tenker du kan gå galt når LMM er koplet i fra siden jeg bør sjekke fargen på pluggene?

 

Det kan det vere ein fare for att motoren kan gå magert, siden bensinmengden ikke vil vere dosert etter luftmengden når den er koblet fra. då vil pluggene vere hvite alså ikke bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, som Per Henrik sier, man ka se på pluggene hvordan blandingen er. Men det vanlige når man kjører uten LMM er at det blir fetere blanding, men best å være sikker!! Vi vil vel ikke ha noen stempel med hull, vil vi vel? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker bilen mye fuel? Lest av om lambdaen opdaterer seg ofte via VAGcom? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker bilen mye fuel? Lest av om lambdaen opdaterer seg ofte via VAGcom? :)

 

HVA? Ja, virker som den brukte litt mere da LMM var koplet i fra. Men det skal jo sies at jeg ikke klarte å kjøre pent når bilen først gikk så bra som den gikk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan det vere ein fare for att motoren kan gå magert, siden bensinmengden ikke vil vere dosert etter luftmengden når den er koblet fra. då vil pluggene vere hvite alså ikke bra.

 

Men burde ikke bilen gå dårligere hvis den får for mager blanding? Og skulle man ikke tru at bilen får feitere blanding når LMM er koplet i fra? Tenkte kanskje det fordi har hørt at hvis man monterer åpen dump at LMM ikke får rette verdier og bare pøser på med drivstoff...? Jeg bør vel sjekke pluggene da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En motor, på generell basis, trenger vel igrunn ikke lmm for å justere blandingen, så lenge lambda sjekker i eksosen om blandingen var rett, hvis du skjønner.

Med den teorien, vil jeg vel mene at det ikke skal være noe fare. På den annen side, ved full gass, går vel ofte motor på forhåndsprogrammerte verdier.

Men kan ikke ha noe falsk luft eller noe da, som forvirrer lmm, og gjør turbotrykket justeres ned fordi for mye luft passerer lmm, i forhold til de antall hk motoren er programmert til å holde seg innenfor?

Og uten lmm styrer ecu bare på turbotrykk og lambda...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men burde ikke bilen gå dårligere hvis den får for mager blanding? Og skulle man ikke tru at bilen får feitere blanding når LMM er koplet i fra? Tenkte kanskje det fordi har hørt at hvis man monterer åpen dump at LMM ikke får rette verdier og bare pøser på med drivstoff...? Jeg bør vel sjekke pluggene da..

 

ja ser det nå att eg surra litt sorry : flau : blir sjølsagt feidere blanding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En motor, på generell basis, trenger vel igrunn ikke lmm for å justere blandingen, så lenge lambda sjekker i eksosen om blandingen var rett, hvis du skjønner.

Med den teorien, vil jeg vel mene at det ikke skal være noe fare. På den annen side, ved full gass, går vel ofte motor på forhåndsprogrammerte verdier.

Men kan ikke ha noe falsk luft eller noe da, som forvirrer lmm, og gjør turbotrykket justeres ned fordi for mye luft passerer lmm, i forhold til de antall hk motoren er programmert til å holde seg innenfor?

Og uten lmm styrer ecu bare på turbotrykk og lambda...

 

Aha, kanskje jeg har en lekkasje en plass, er det det du mener? Har hørt at noen har trykktestet systemet.. Hvordan får jeg gjort dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker bilen mye fuel? Lest av om lambdaen opdaterer seg ofte via VAGcom? :)

 

Om lambdaen oppdaterer seg ofte via VAGcom??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det jeg tenker på igrunn, og begrunner det, uten at jeg har noe fasit på hvordan det fungerer.

Har stått endel om trykktesting på forumet her tidligere, så søk etter det, så finner du nok noe.

Tror du først kan bøye og vende litt på slanger, og event etterhvert plugge igjen alle slanger og pumpe inn ett begrenset trykk. For mye trykk blåser pakninger i turbo og slikt, så ikke lurt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke kjøre uten lmm tilkoblet. Du risikerer å brenne motoren. Kan kjøres en liten forsiktig tur ved feilsøking, men tviler på at fullt pådrag over flere gir er bra. Snakket med Jonus om dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke kjøre uten lmm tilkoblet. Du risikerer å brenne motoren. Kan kjøres en liten forsiktig tur ved feilsøking, men tviler på at fullt pådrag over flere gir er bra. Snakket med Jonus om dette.

 

Ja, er enig der.. burde fikse dette.. og ikke kjøre uten lmm..

Min går ikke ordentlig på tomgang uten lmm tilkoblet: eek : hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min oppførte seg helt merkelig når min ikke var tilkoblet, glemte det etter jeg hadde byttet til åpent filter. Når jeg kjørte så fusket den å ville ikke dra ordentlig, fant raskt ut at den ikke var tilkoblet. Så min går hvertfall ikke bra uten lmm ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med LMM koplet til, hadde en testtur bare uten, men kjørte vel èn dag eller to.. Synes det er så merkelig at den faktisk går såpass godt som den gjør når LMM er koplet i fra.. Har forstått det slik at den da skal gå elendig, og i værste fall ikke gå i det hele tatt.. Men det er altså IKKE slik i mitt tilfelle..

 

Kjøpte meg ny temperaturgiver i sted, skal bytte bare for å se.. Motortemperaturen har en tendens til å synke 10grader i unnabakker.. Dessuten går den bedre når den er kald enn når den er varm.. Virker som den går for magert når den blir varm liksom.. Alt dette med LMM koplet til vel og merke.. Kan dette ha med giveren å gjøre? Noen som har innspill? Takker for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke kjøre uten lmm tilkoblet. Du risikerer å brenne motoren. Kan kjøres en liten forsiktig tur ved feilsøking, men tviler på at fullt pådrag over flere gir er bra. Snakket med Jonus om dette.

 

Brenne motoren? Hvorfor? Huff, det er jo det siste man ønsker.. Du snakket med Jonus om dette? Hvem? Unnskyld dumme spørsmål, men er "ny i gamet" hvis slikt kan sies slik.. : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk på Jomus i søkefunksjonen, så lærer du MYE om turbomotorer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som din motor oppfører seg veldig likt som min egentlig. Bilen går som bare det uten LMM tilkoblet. Har kjøpt ny LMM også.

 

Har også problemer med at motoren fjusker, eller går ikke rent, når den er helt kald. Dette forsvinner også når jeg kobler ut LMM.

På min detter også temperaturen litt i lengre nedoverbakker, men har regnet med at det er termostaten som begynner å bli dårlig.

 

Har hatt min på verksted, og de fikk opp feil på temperaturgiver, og den byttet. Men det hjalp ikke noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk på Jomus i søkefunksjonen, så lærer du MYE om turbomotorer

 

Takk, det skal jeg gjøre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som din motor oppfører seg veldig likt som min egentlig. Bilen går som bare det uten LMM tilkoblet. Har kjøpt ny LMM også.

 

Har også problemer med at motoren fjusker, eller går ikke rent, når den er helt kald. Dette forsvinner også når jeg kobler ut LMM.

På min detter også temperaturen litt i lengre nedoverbakker, men har regnet med at det er termostaten som begynner å bli dårlig.

 

Har hatt min på verksted, og de fikk opp feil på temperaturgiver, og den byttet. Men det hjalp ikke noe.

 

Hei! Misforstå meg rett, men så "bra" at jeg ikke er aleina om akkurat dette problemet :)

Jeg skal bytte giveren seinere i kveld, så får vi se.. Har du andre ting du skal prøve ut? Virker som din bil oppfører seg likt min, ja! Kan ikke vi bruke denne tråden og legge ut om vi finner løsning på problemet, og holde hverandre oppdatert? : smil :

 

Noen andre som har flere forslag? Tar i mot med åpne armer : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Misforstå meg rett, men så "bra" at jeg ikke er aleina om akkurat dette problemet :)

Jeg skal bytte giveren seinere i kveld, så får vi se.. Har du andre ting du skal prøve ut? Virker som din bil oppfører seg likt min, ja! Kan ikke vi bruke denne tråden og legge ut om vi finner løsning på problemet, og holde hverandre oppdatert? : smil :

 

Noen andre som har flere forslag? Tar i mot med åpne armer : vinke :

 

Den er grei. Er en på seatforumet som og har lignenede problem med sin, så sjekker hva han finner ut også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.