#1 Skrevet September 27, 2007 Jeg har byttet alle 4 kaliperne og hovedsylinder brems på min 1996 A6 C4 med Bosch 5.0 ABS/EDL. Kaliperne ble byttet fordi de var ødelagt. Hovedsylinder ble byttet fordi jeg hadde lang vandring og sigende pedal og konkluderte med at det var lekkasje i hovedsylinder. Jeg har nå luftet gjennom 2 liter bremsevæske, men bremsene er fortsatt ikke helt normale. Pedalen har lang vandring, men bilen stopper raskt dersom jeg trår pedal så og si i bunn. Videre kan jeg fint pumpe opp trykket ved flere ganger trykk på pedal. ABS fungerer tilsynelatende bra. Den slår seg inn når jeg bremser hardt på grus. Finner ingen lekkasjer og hovedsylinder ble kjøpt ny, ikke brukt. Bremser er luftet uten motor i gang med overtrykk på bremsevæskebeholder. Noen som har noen flere forslag til hva som nå kan være galt? Jeg gir straks opp: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 27, 2007 Glemte å nevne at når motor ikke er i gang, så virker pedal helt ok. Altså, går ikke rett til bunn, men stopper ved 1/3 vandring. Når motor er i gang, går pedal rimelig raskt til bunns... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 27, 2007 hemmmm....... hørest ut som d er fortsatt luft i bremsesystemet ditt..... jeg bruker å ha på en slange på "lufteventilen" på kaliptere å sette den nedi en kopp med bremseveske slik at slangen er under bremsevesken. Da er du sikker. Det å sette litt trykk på bremseveskebeholderen er ikke like effektivt. om det hadde hvert lekasje hadde su sikkert sett noen dråper der hu hadde skiftet bremsedelene.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 27, 2007 Er ikke sånn at du må ha vag com for å sette igang ABS systemet og lufte via den?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 28, 2007 Er ikke sånn at du må ha vag com for å sette igang ABS systemet og lufte via den?? Denne Bosch pumpen jeg har, lar seg tydeligvis ikke starte vi VAG-COM. Jeg har forsøkt. Jeg forstår ikke hvordan det skal ha kommet luft i ABS enheten. Batteriet har under arbeidet vært koblet fra fra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 28, 2007 Da var jeg i mål Bremsene er normale igjen:) Jeg foretok en siste lufting av bremser, med motor i gang, overtrykk på bremsevæskebeholder, samt litt rolig press på pedal nå og da. Det kom seriøst mye luft ut på høyre side bak hvor jeg startet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 4, 2007 Var trikset å ha motor i gang her eller? Skal prøve å lufte bilen min i helga nå.. Bilen min har aldri hatt skikkelig hard pedal.. Bytta alle skiver og klosser i fjor og lufta litt etter det, men fikk aldri helt hard pedal.. Gikk noen dager så var den ganske myk igjen.. Den siger ikke innover, men mener pedalen skal være hardere og bremseeffekten mye bedre selv om jeg ikke har problemer med å låse hjul og ABS funker.. Høyre bak - venstre bak - høyre forran - venstre forran er vel riktig rekkefølge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 4, 2007 Jeg har nå luftet gjennom 2 liter bremsevæske, men bremsene er fortsatt ikke helt normale. Pedalen har lang vandring, men bilen stopper raskt dersom jeg trår pedal så og si i bunn. Videre kan jeg fint pumpe opp trykket ved flere ganger trykk på pedal. ABS fungerer tilsynelatende bra. Den slår seg inn når jeg bremser hardt på grus. Har du justert stemplene på kaliperne bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 5, 2007 Som jeg skriver måtte jeg altså ha motor i gang, trykk på bremsevæskebeholder (med utstyr kjøpt hos mekonomen) og samtidig foretok jeg rolige trykk med bremsepedal nå og da. Alt dette med luftenippel åpen selvfølgelig... Det går MYE bremsevæske med denne metoden så sørg for å ha oppsyn med nivået i bremsevæskebeholderen. Det kom seriøst mye luft ut når jeg kombinerte disse metodene. Rekkefølgen du skriver er riktig ja... Når det gjelder justering av stemplene bak på kaliperne, er de pre-justert fra fabrikk og trenger ikke mer justering foruten den justeringen som skjer når pedal trykkes inn de første gangene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 5, 2007 Når det gjelder justering av stemplene bak på kaliperne, er de pre-justert fra fabrikk og trenger ikke mer justering foruten den justeringen som skjer når pedal trykkes inn de første gangene... Pre-justert fra fabrikk? Det tviler jeg på. Sett bilen opp på bukker og løsne håndbrekkket. Skru løs kaliperen, press stempelet tilbake så langt det går og sett kaliperen på igjen. Når klossene er helt inntil skiven skal det da ikke være mer enn 1 mm mellom kloss og stempel. Er det mer må stempelet justeres utover, bruk http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82465 til dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 5, 2007 Pre-justert fra fabrikk? Det tviler jeg på. Sett bilen opp på bukker og løsne håndbrekkket. Skru løs kaliperen, press stempelet tilbake så langt det går og sett kaliperen på igjen. Når klossene er helt inntil skiven skal det da ikke være mer enn 1 mm mellom kloss og stempel. Er det mer må stempelet justeres utover, bruk http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82465 til dette. Dette har jeg aldri skjønt helt vitsen med. Kalipperne bak har selvjusterende håndbrekk, slik at det er bare å pumpe stempelet ut. Det er jo derfor man må skru stempelet tilbake når man bytter klosser. Hvis man måtte gjøre som du sier, hva da når klossen slites ned? Det utgjør jo mye mer enn 1 mm. Hvorfor må man ikke da også ta av og justere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 5, 2007 Pre-justert fra fabrikk? Det tviler jeg på. Sett bilen opp på bukker og løsne håndbrekkket. Skru løs kaliperen, press stempelet tilbake så langt det går og sett kaliperen på igjen. Når klossene er helt inntil skiven skal det da ikke være mer enn 1 mm mellom kloss og stempel. Er det mer må stempelet justeres utover, bruk http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82465 til dette. Det fulgte med en lapp fra fabrikk vedrørende de nye kaliperne... de var prejustert og skulle på ingen måte justeres... med andre ord, de var skrudd helt inn og tilbake ved overhaling.... Dette var også synlig med det blotte øye, så du kan vel egentlig tvile så mye du vil, men slik er det i alle fall på de kaliperne jeg kjøpte hos Mekonomen.... Bremsene fungerer forøvrig bedre enn noen gang.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 5, 2007 Pre-justert fra fabrikk? Det tviler jeg på. Sett bilen opp på bukker og løsne håndbrekkket. Skru løs kaliperen, press stempelet tilbake så langt det går og sett kaliperen på igjen. Når klossene er helt inntil skiven skal det da ikke være mer enn 1 mm mellom kloss og stempel. Er det mer må stempelet justeres utover, bruk http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82465 til dette. Dette verktøyet har vel motsatt funksjon, nemlig å presse stempelet inn i calipperen igjen når nye og tykkere klosser skal på igjen. Hvordan dette verktøyet virker for slik operasjon på nevnte bil er jeg usikker på da stempelet må både presses inn og skrus for å gå innover (pga håndbrekkfunksjonen inne i calipperen). Mulig det også er en skru-mulighet på biltemaverktøyet ? Så lenge stempelet er helt i bunn (max åpning for klosser/skive) så er det bare å montere på, lufte og deretter bremse litt så ligger stempelet tett og fint inntil. Helt automatisk........ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...