#1 Skrevet September 28, 2007 Har en trofast 91 mod Audi 100 som nr 2 bil. Den begynner å dra på årene men det er fremdeles mye bil igjen. Har et par irritasjonsmoment som jeg prøver å finne ut av: - Ved pådrag fra lavt turtall i motbakke kan det høres en hes "hveselyd" fra motoren som virker til å minke noe etter at turtallet har kommet opp. Kjennes ut som motoren mister noe av momentet når denne lyden oppstår. - Ved høy belastning feks i lange motbakker vil effekten begynne å "pulsere", moment og turtall minker noe et øyeblikk for så å ta seg opp igjen. Slik fortsetter det, av og på, av og på. Når dette inntreffer er det kul umulig å øke effekten ytterligere . Har mistanke om at det er vacumlekasje en eller annen plass, men det er ikke lett å finne ut av så lenge dette oppstår kun når jeg gir motoren ekstra belastning. Når jeg drar ut peilepinnen v/tomgang så stopper motoren umiddelbart, dette har jeg hørt skal være tegn på vacumlekasje et eller annet sted. Forbruket har også steget etter at dette oppsto. Ikke det at disse motorene er noen "racere" til normalt, men merker at en del av gampene lurer seg unna når alle får beskjed om å ta i. Noen der ute som har noen gode råd eller tips til feilsøking ?? Bjørn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 28, 2007 Sjekk de to store slangene som er tilkoblet tomgangsstabilisatoren. Hadde en skikkelig sprekk i den ene av disse på bilen min, og det var ganske tydelig merkbart, for å si det sånn.. KE3-Jetronic som det er på disse motorene er fint når det virker, men det skal veeeldig lite vakuumlekkasje til før alt "tipper over" og bilen nærmest er ukjørbar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 29, 2007 Takk for svar. Var av med slangene i dag, tilsynelatende god tilstand på slanger både før og etter tomgangsstabilisator. Vil ta opp denne tråden igjen når (hvis) feilen blir funnet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 6, 2007 noe fremmgang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 7, 2007 Heisann... bra du tok opp denne tråden igjen og minte meg på den. Jo da, mener det i allefall. Gikk over div vacumslanger uten å kunne påvise noen sprekker/lekasjer, men prøvde ikke med startgass. Hadde bilen inn til service hos det lokale verkstedet da jeg fortiden er mye opptatt. Nevnte til verksmesteren (som har hatt flere audier privat og fremdeles kjører C4, 2.5 Tdi) dette med mine mistanker ang. vacumlekasje. Han fant ut at det var en ørliten lekasje på hjelpevacum forsterkeren som er montert i siden på toppen. Det ligger en o-ring i et spor der, anleggsflatene, o-ringen og ringsporet ble rengjort og det ble påført noe tetningsmasse, hele jobben tar ca 5-10 minutter. Nå holder den på kreftene igjen og går jevnt og fint under belastning. Kan ikke garantere at dette var løsningen på problemet, har ikke studert inngående hvorfor en lekasje der evt skulle ha noen invirkning på vacumet på innsugssiden. Bare konstaterte at bilen gikk greit etter at den kom fra verkstedet. noe fremmgang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 7, 2007 Glemte å nevne det at forbruket har blitt merkbart bedre, ned fra 0.83-0.85 til ca 0.75 på langkjøring siste gangen den ble målt(og det med til tider ganske frisk kjøring). At jeg hadde lagt om til piggfrie vinterdekk i smalere (fra 225 til 205) dimensjon hadde nok kanskje også litt og si for lavere forbruk, men det alene er ikke nok til å spare opptil 1 dl på mila skulle jeg tro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...