#1 Skrevet September 29, 2007 Ser at det er flere som bytter ut automatkassa på disse bilene. Hvorfor ? Er automatene av dårlig kvalitet og bytte til manuell gjøres ifm havari ? Eller er er det fordi automatene ikke tåler effektøkninger ? Eller er det kun en smakssak ved kjøringen ? Funderer litt på dette i tilfelle jeg skulle finne på å kjøpe en slik i fremtiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 29, 2007 Er vel hovedsaklig av to grunner: 1) Bilen er chippet, girkassen raser, og en byttekasse eller overhaling er hinsides dyrt. 2) Automatkassen tåler ikke trimming. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 29, 2007 Mener å ha sett, at godt vedlikehold av kassa , som rikelig med olje og filter bytte... så har kassene en grei levetid. mulig dette er bare tull?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 29, 2007 Er det bare meg som synes det er 10 ganger så morro med manuell som med automat?^^ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 29, 2007 Er vel så enkelt at skal du ha noe mere trimm en chip, så er det overhengende fare for havari. En kamerat har S4 automat. Han prøvde min bil en dag her, og han angrer på at han kjøpte sin med aut gir. Men er vel sikkert smak og behag, jeg skal ikke ha aut hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 29, 2007 Er det bare meg som synes det er 10 ganger så morro med manuell som med automat?^^ Enig! Og så går jo bilen mye bedre med manuell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 29, 2007 Og så går jo bilen mye bedre med manuell. Ingen tvil om det, automaten stjeler mellom 1.5 og 2 sek av 0-100-tida på en 2.2T. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 29, 2007 Personlig synes jeg et "vogntog"/balje som A6/S6 passer bedre med automatkasse. Var bilen en liten og lett sportsbil, ville jeg hatt manuell kasse.. Når det gjelder tid fra 0-100 er det klart at manuell er raskere. Hvis vi tar tiden med rullende start ca 20/30 - 150 tror jeg automat er omtrent likt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 29, 2007 Har selv s4 med aut, synes bilen er nydelig med den kassen og har enda ikke angret! bilen har nå rullet 236k og virker fast og fin enda.. og hvis kasse skulle ryke så vil jeg helst ha aut igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 30, 2007 Er nok mest snakk om kjørestil. S4/S6 er jo biler som havner litt mellom barken og veden.. (i org stand comfortbil av dimensjoner) Da kanskje best med Tomatgir? -Men også en trimmevillig motor -og da både lurest mtp. holdbarhet og artigest mtp. sportslighet. Holdbarheten på aut.kassene på disse bilene tror jeg er helt ok, men man må vel være nøye med service. Overhaling er jo dritdyrt!.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 30, 2007 Klart at eldre automatkasser stjeler litt av 0-100 tiden.. Men dagens tiptronic eller dsg kasser er en annen historie. Disse kassene, ihvertfall DSG, girer bedre enn en normal sjåfør vil klare. Er du proff sjåfør, så er jo historien litt annerledes, da vil du kunne tjene på manuell. Som proff, vil du nok også ha innsigelser på når girkassen girer ned. f.eks. gjennom en sving, hvor du skal ha med deg momentet og skyte fart ut av svingen, så vil nok en automat virke treg/dum for en GOD sjåfør. Men til all annen kjøring er en automatkasse bedre enn en manuell. Nå er jo effektuttaket også et poeng på enkelte biler. Da noen kasser ikke liker seg nå dreiemomentet blir for stort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 30, 2007 Automat har pappa, jeg har manuell, pappa er 52 jeg er 28.. Det holder vel? hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...