Anbefalte innlegg

Jeg har ved et par anledninger klart å glemme å skru av radioen i bilen, med "flatt batteri" som resultat (det har vært litt strøm igjen, men ikke nok til å kunne starte). Til oppladning har jeg benyttet en vanlig 4 amp. lader med elektronisk styring. Spørsmålet er som følger: Tar batteriet skade av en slik lader eller må jeg ha en spesiallader? Batteriet er et sk. RED TOP 1050S

 

 

 

optima_batterier.jpglogo_optima.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke noe med at enten red-top eller yellow-top ikke kan lades?

 

Mener at jeg fikk opplyst det før jeg kjøpte nytt batteri i vår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Jeg har ved et par anledninger klart å glemme å skru av radioen i bilen, med "flatt batteri" som resultat (det har vært litt strøm igjen, men ikke nok til å kunne starte). Til oppladning har jeg benyttet en vanlig 4 amp. lader med elektronisk styring. Spørsmålet er som følger: Tar batteriet skade av en slik lader eller må jeg ha en spesiallader? Batteriet er et sk. RED TOP 1050S

[

 

Jeg er ikke helt sikker, men tror Redtop fra Optima kan ta skade av utlading, mens Yellowtop er mer robust i forhold til dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg og husker er det redtop som ikke tåler full utladning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle batteri tar skade av utladning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har selv yellotop, og fikk opplyst det samme som deg runar, att det tåler mer en red top, men som morten sier så tar alle batterier skade av komplett utladning.. håper det ordners seg for deg, kjedelig å ødelegge et batteri til over 2000 kr..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som allerede nevnt her tar alle batterier skade dype utladinger, men noen tåler det bedre enn andre.

 

Forskjellen på Yellow Top og Red Top er at Yellow Top er beregnet for flere og dypere utladninger enn andre batterier og derfor ofte benyttes ifm. bilstereo.

 

Red Top er et batteri med gode starteegenskaper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tette batterier/gelebatterier av type Optima/Maxima må ikke lades med for høy ladestrøm. Disse batteriene inneholder svært lite elektrolytt, og ved for høy ladestrøm vil overtrykksventilen åpne og slippe ut noe av det lille som er. Resultatet er et konstant redusert batteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Tette batterier/gelebatterier av type Optima/Maxima må ikke lades med for høy ladestrøm. Disse batteriene inneholder svært lite elektrolytt, og ved for høy ladestrøm vil overtrykksventilen åpne og slippe ut noe av det lille som er. Resultatet er et konstant redusert batteri.

Laderen min gir max. 4amp ladestrøm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanligvis er det for høy ladespenning som forårsaker gassing i batterier og ikke ladestrøm.

 

På Optima's sider nevner de ingenting om ladestrøm under normale forhold (unntatt hvis laderen skal stå på bestandig).

De nevner imidlertid flere ganger ladespenning.

 

Vanligvis skal gelebatterier lades med noe høyere spenning enn andre batterier, men Optima oppgir at Dere batterier kan lades på samme vis som bly/syrebatterier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøm og spenning går hånd i hånd, ohms lov, I=U:R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, det er jeg klar over, men det er fortsatt spenningen som gjør at batteriet gasser, ikke strømmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Joda, det er jeg klar over, men det er fortsatt spenningen som gjør at batteriet gasser, ikke strømmen.

Joda, men de aller fleste (om ikke alle) ladere har amperemeter, ikke voltmeter. Det blir da for folk flest enklest å gå ut i fra strømmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, men jeg tviler på at det er så mange som sitter og regner på dette.

 

De aller fleste ladere er oppgitt med ladespenning og maks. ladestrøm.

Det enkleste for folk flest er derfor å forholde seg til ladespennignen som er det tallet man er ute etter.

 

En annen ting er at svært mange moderne ladere ikke har noe måleinstrument i det hele tatt, kun lysdioder som viser hva laderen steller med i øyeblikket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.