#1 Skrevet September 29, 2007 Hei Man kan bruke dumpventil og kn filter på diesel motorer, ikke sant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 29, 2007 Åpent filter kan brukes, men pass på at det er et som er tørt, eller med veldig lite olje på. Ellers risikerer du å ta livet av luftmengdemåleren din. Dumpventil lar seg ikke gjøre helt uten videre, for på diesel har man ikke noe gass-spjeld som lukkes når man slipper gassen. Dermed får man ikke et vakum i innsuget som trekker til seg stempel/ventil i dumpentil. Men... siden man ikke har noe gass-spjeld får man heller ikke en brå økning av trykk i det man slipper gassen. Selv uten noe gass går luften sin vanlige vei igjennom motoren. Finnes ingen fordeler med dump på en TDI. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 3, 2007 henger meg på her: ingen fordeler med dump, men er det mye stress? jeg tenkte litt på lyden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 3, 2007 Finnes kit til dette for de som vil ha det. Noe elektronisk styring for å få dumpen til å fungere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 3, 2007 Jeg monterte dumpventil på en 1998 a4 1,9 tdi for noen år siden. Kjøpte et kit fra ebay til ca 1500 - 2000 kr. Der monterte jeg en elektrisk bryter under gasspedalen som gjorde slik at stempelet i ventilen ble sugd opp og lufta kom ut i det jeg slapp gassen. (funka fint uten magnetventilen og) Etter det jeg husker tror jeg ikke turbodiesel produserer vakum slik som en bensiner gjør i det du slipper gassen. Det ble iallefall en helt sinsvak pyssje lyd, i og med at 1,9 tdi lader bra med turbotrykk. Var helt kurant og montere og tok ikke mere enn en halvtime. Så det at det ikke er gasspjeld på diesel har ikke noe å si for lyden av dumpen sin del. Hvis det er interessant kan jeg finne ut hvilket firma jeg kjøpte det fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 3, 2007 http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?cPath=453_811&products_id=3675 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 16, 2007 den siste linken der: kan man da skru av denne om man ikke orker den "rånelyden" mere? ved evt langturer? bryter eller no? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 17, 2007 skal ikke være noe problem å lager til bryter for å skru den av. Bare å lage en bryter på pluss ledningen til elektronikken som styrer dumpen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 17, 2007 "Så det at det ikke er gasspjeld på diesel har ikke noe å si for lyden av dumpen sin del." Nettopp fordi dieselmotoren ikke har dette gasspjeldet og at dumpen derfor er elektronisk styrt (åpne-lukke ) turbotrykk har derimot både bensin og dieselmotoren. På bensin er det vakumet som oppstår ETTER gasspjeldet som åpner dumpventilen via vakumslange. Sånn for de som skulle lure på det liksom... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 17, 2007 Kan også legge til at en åpen dumpventil på en diesel blir som på en bensinmotor - oppmålt luft slippes ut og blandingsforholdet blir feil. I tillegg har det ingen funksjon utover lyden, og de eneste som blir imponert er trolig fjortisguttene på ungdomsskolen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 24, 2007 jeg monterte åpent luftfilter på min passat 1,9 tdi 130hk (orginalt) og det ble sinnsykt grom lyd i den. og når jeg belaster motoren så kommer den litt lyd fra filteret som kan minnes som en liten dump. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...