Bytte hjullager framme og bak på 1985 audi 80 fwd trenger tips...

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte et hjullager framme og et bak på 80'n...

Klarer jeg dette med skrustikka, eller må jeg ha ei presse?

Da jeg aldri har gjort dette før trenger jeg alle tips som er der ute :)

Når det gjelder framme så har jeg tenkt følgende måte:

Skru av fjørbeinet

presse ut hjulbosset i skrustikka

presse ut lageret i skrustikka

og så presse inn nytt lager

presse inn hjulbosset

montere beient

Men her har jeg garantert glemt mye, så fill me in.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok mulig å presse dette i ei skrustikke, men er selvsagt mye lettere med ei presse.. lønner seg uansett å ha en dor som passer med ytter-ringen på lageret.. dette er kritisk ved montasje av det nye lageret.. hvis du ikke får ut det gamle lageret kan du i værste fall knuse lageret til du sitter igjen med ytter-ringen og så slipe et spor i denne med en rettsliper eller en dremel med roterende fil på.. da slipper den taket med en gang.. litt dumt forklart..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner hva du mener :)

Jeg kan jo skaffe meg noen rør som passer akkurat til ytter og inner ringen på lagertet til mothold...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke dette er lett med en skrustikke. Når du skal presse ut det gamle vil vel anleggsflaten på skrustikka komme i veien slik at man ikke får presset ut lageret : klø :

Har gjort denne jobben med ei vanlig presse, og krafta kom vel opp i 3-4 tonn. Vet ikke hvor mye man greier med ei skrustikke jeg men....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger nok en presse for å få tatt lageret foran ja. Jeg har bare pleid å ta ut fjærbeinet og få et bilverksted til å presse ut det gamle og inn med det nye, og det har pleid å koste ca en hundrelapp.

Bak er det mye enklere, der greier du det med hammer og dor (forhjulstrekk)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som flere poengterer her, det er ikke anbefalt å "presse" med ei skrustikke, da den er beregnet for å holde fast ting. Det er veldig lett å tyne gjengene på stikka og da, min venn, er den skrustikka defekt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har brukt å gjort:

* Løsne drivaksel, bremse, styrekule osv og ta ut fjørbeinet.

* Hjulbosset som du kaller det slår jeg ut med pipe e.l.

* Presser ut gammelt lager og inn nytt i presse (kan vere litt vanskelig å få beinet til å ligge plant i pressa men bruk litt kreativitet :))

* Slår inn hjulbosset med godt mothold på andre siden av lageret, slik at du ikke ødelegger lageret

* Så montere hele greia igjen

Lykke til, dette fikser du

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sats på å få presset det du, det er det sikreste!! (og definitivt enkleste)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sats på å få hjelp av noen med skikkelig presse, byttet bak på en 100Q forrige uke og der måtte eg oppi 7 tonn for å få det ut... Biltema pressen jeg prøvde med først gikk bare til 5tonn og skrek etter hjelp, den er ikke den samme idag. En skrustikke vil nok havarere med et voldsomt smell om du utsetter den for disse påkjenningene.

Innerringen i lageret som blir sittende igjen på spindelen går lett av om du bearbeider den med vinkelkutter først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.