S2 traversforinger, sveisa eller alu?

Anbefalte innlegg

I likhet med mange her på forumet ønsker jeg å forbedre bilens kjøreegenskaper på bane. En av tingene jeg lurer på, er hva som er den beste måten å stive opp traversene på. Bør man bruke dreide foringer i aluminium(a la 034 Motorsport), eller sveise festene direkte på traversen?

 

Her er det resonnementet jeg selv har kommet fram til:

Med de overliggende foringene sveiset fast, kan traversen skrus rett på og boltene vil da havne lenger inn enn tilfellet er med vanlige foringer/alu foringer. Dermed blir det også mindre mulighet til fleksing.

 

Spørsmålet er om forskjellen på sveisa og alu gir noe vesentlig utslag på kjøreegenskapene. Hvis det er liten eller ingen forskjell, heller jeg mot å bruke alu foringer for ikke å "ødelegge" traversen. En annen ting jeg lurer på er om klaringen mellom girkasse/diff og undersiden på bilen blir lik som før med sveisa fester, eller om man må til med custom fester her også?

 

De gamle rallybilene(A1, A2, Pikes Peak osv) brukte aluforinger etter det jeg vet, men har sett at Frode Jørgensen m.fl bruker sveisevarianten.

 

Argumenter og erfaringer mottas med takk!

 

:)

travers.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke for meg at noen av delene "flexer" så mye. Jeg har sveist for å gjøre det "solid":)

 

Spennende å høre argumenter her:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør å tenle litt på resten av karoseriet ved sveiste foringer.... vis det ikke er litt bevegelse et sted så beveger det seg et sted hvor det ikke skal bevege seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør å tenle litt på resten av karoseriet ved sveiste foringer.... vis det ikke er litt bevegelse et sted så beveger det seg et sted hvor det ikke skal bevege seg.

 

OT: Nå holder jeg på med sømsveising av karosseriet i tillegg så det meste av "flexing" blir vel tatt opp av dempere og fjærer regner jeg med:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT: Nå holder jeg på med sømsveising av karosseriet i tillegg så det meste av "flexing" blir vel tatt opp av dempere og fjærer regner jeg med:)

 

Men holder det med sømsveisng i tilegg tror du? over lengre tid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men holder det med sømsveisng i tilegg tror du? over lengre tid?

 

Tja altså.. vet ikke hva annet man kan gjøre med bilen mtp stivhet i tillegg til det jeg har gjort? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo folk her på forumet som har kjørt med det... hadde vært moro å høre hva de synnes.. om hvordan kjørbar heten på bilen osv er med svisede foringer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med 034 alu foringer på urq'en, jeg kan ikke forestille meg at disse flexer mye i det hele tatt da passformen mot traversen er 100% tight og er ikke noe rom rundt bolten som går igjennom og inn i karosseri, så noe bevegelse er det ikke mye av.

 

MEN, skal du bruke bilen til dagen bør jeg advare deg om at det kommer til å bli mye støy av dette, selv byttet jeg til delrin foringer i bærearmene samtidig og det ble sinnsykt tight å fint å kjøre med, har også aluminiums motorfester fra 034, bakdelen er at bilen er blitt bortimot ubrukelig pga av alt av motor og vei/dekk støy blir ført rett inn i bilen...

 

Men men, kjører man racærbil så skal det vel være slik;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men men, kjører man racærbil så skal det vel være slik;)

Word: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med 034 alu foringer på urq'en, jeg kan ikke forestille meg at disse flexer mye i det hele tatt da passformen mot traversen er 100% tight og er ikke noe rom rundt bolten som går igjennom og inn i karosseri, så noe bevegelse er det ikke mye av.

 

MEN, skal du bruke bilen til dagen bør jeg advare deg om at det kommer til å bli mye støy av dette, selv byttet jeg til delrin foringer i bærearmene samtidig og det ble sinnsykt tight å fint å kjøre med, har også aluminiums motorfester fra 034, bakdelen er at bilen er blitt bortimot ubrukelig pga av alt av motor og vei/dekk støy blir ført rett inn i bilen...

 

Men men, kjører man racærbil så skal det vel være slik;)

 

Men det er fortsatt en form for foring der å ikke sveist fast.. støyen er jo uansett litt av sjarmen med en sånn bil ;) Men det jeg ville fram til er at 034 sinne foringer er bedre en å sveise faste foringer i stål..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det jeg ville fram til er at 034 sinne foringer er bedre en å sveise faste foringer i stål..

Hvordan det?

 

Det er vel for at de kan demonteres?: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for dreide alu foringer ala 034 sine, dette for at man har mulighet til å ta de av, virkningen blir uansett den samme da disse heller ikke rikker på seg...

 

Skulle du velge alu løsningen så får du gi en lyd Audun, jeg kjøpte et ekstra sett fra 034 så du kan evt overta disse;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for dreide alu foringer ala 034 sine, dette for at man har mulighet til å ta de av, virkningen blir uansett den samme da disse heller ikke rikker på seg...

 

Skulle du velge alu løsningen så får du gi en lyd Audun, jeg kjøpte et ekstra sett fra 034 så du kan evt overta disse;)

 

Mye billigere å sveise: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye billigere å sveise: smil :

 

Biligere ja.. men ikke en bra løsning. ser ikke helt for meg at det er bra å sveise uansett hvordan man ser på det. alu foringene er nok uansett bedre å vil nok å gi en bedre bil å kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biligere ja.. men ikke en bra løsning. ser ikke helt for meg at det er bra å sveise uansett hvordan man ser på det. alu foringene er nok uansett bedre å vil nok å gi en bedre bil å kjøre.

På hvilken måte er de bedre? Ble litt nyskjerrig nå:)

 

"Det enkle er ofte det beste":D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biligere ja.. men ikke en bra løsning. ser ikke helt for meg at det er bra å sveise uansett hvordan man ser på det. alu foringene er nok uansett bedre å vil nok å gi en bedre bil å kjøre.

 

Klarer ikke å se hvordan det kan være en dårligere løsning, som du sier er det ikke noe som gir etter med alu, det er det ikke med sveis heller. Bakdelen med alu er at der har du en plass det KAN komme til å bli slakke..

Kan ikke se noen bakdel med sveis i forhold til alu. Bortsett fra at man ikke kan reversere det da.

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer ikke å se hvordan det kan være en dårligere løsning, som du sier er det ikke noe som gir etter med alu, det er det ikke med sveis heller. Bakdelen med alu er at der har du en plass det KAN komme til å bli slakke..

Kan ikke se noen bakdel med sveis i forhold til alu. Bortsett fra at man ikke kan reversere det da.

 

Tom Rune

 

Henger meg på den. Vet ikke om det kan bli noen reaksjon med alu og stålet i traversen med tiden?

Når man bygger en bil med bur, sømsveiset karosseri og div stag og foringer rundt om så ser jeg ikke for meg at noen blir å "reversere" bygget?: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle man f.eks få en skade på traversen på en bil med sveis istedenfor løse foringer vil det jo komplisere reparasjonen en god del om traversen må av for å skiftes.

 

Skal selv kjøre aluforinger på prosjektbilen min, da jeg allerede har skiftet èn travers som var skjev da jeg fikk bilen... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle man f.eks få en skade på traversen på en bil med sveis istedenfor løse foringer vil det jo komplisere reparasjonen en god del om traversen må av for å skiftes.

 

Skal selv kjøre aluforinger på prosjektbilen min, da jeg allerede har skiftet èn travers som var skjev da jeg fikk bilen... : rolleyes

 

Hei, du misforstår litt. Traversen skal ikke sveises fast i ramma, men det blir sveist på en brakett på traversen istedenfor å sette i en aluforing. Traversen er dermed fortsatt mulig å skru av.

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, du misforstår litt. Traversen skal ikke sveises fast i ramma, men det blir sveist på en brakett på traversen istedenfor å sette i en aluforing. Traversen er dermed fortsatt mulig å skru av.

 

Tom Rune

 

Ahha... Da stiller det seg annerledes ja. Da hadde jeg misforstått :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Traversene får stor påkjenning i sideretning og jeg tror de vil kunne rikke seg et par mm selv med aluforinger. Men det er kanskje like greit, jeg har ingen planer om fullbur eller sømsveising med det første, så selve bilen vil nok «flekse» mer enn foringene uansett.

 

Slik ser de to variantene ut i praksis(har lånt bilder fra forumsidene):

DSC00388.jpg

Audiombygging003.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kommer bildet av den røde fra ? Ser det er flere uoriginale løsninger der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror det ser ut som en tidlig utgave av s2'n til jørgensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.