Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Paul Guillen

Eller for de som har bil med kjørekomputer ....

 

 

utokadfarddator08.jpg

 

SINIT utvidet kjørekomputer

 

Den så fin ut. Kult å få det skikkelig integrert i bilen da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Paul Guillen

Eller for de som har bil med kjørekomputer ....

 

 

utokadfarddator08.jpg

 

SINIT utvidet kjørekomputer

Noken som har prøvd å montere dette?

Dette virkar VELDIG intressant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

likte denne jeg. hadde jeg hatt runde luftutblås hadde det ikke vært noen tvil

aprboost_small.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Arve, analog boostmåler er uansett best, så ser du spikene bedre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg installert EFU i min bil!

48fj0031.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det mye jobb Bjorn? tid? mye demontering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skikkelig tøft bjørn!!

 

kostnad??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

skikkelig tøft bjørn!!

 

kostnad??

Godt du er tidlig i gang med å planlegge julegavene i år, Vidar:) Setter pris på det.

 

Dette var tøffe saker. *undersøke om de trenger distributør i Norge*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig.

I motorrommet så er det å rive av plastdeksler, klippe vakuumslange (til resirkventilene), sette på t-ledd, og legge slange inn i bilen (gjorde det gjennom boksen hjernen ligger i).

 

Gadd ikke/ville ikke modifisere knappene for den eksisterende kjørecomputeren så jeg monterte inn en egen knapp for å styre dingsen på sideveggen i det lille lagringsrommet under/venstre side av rattet.

Måtte ha av dekselet under rattet og ha ut radioen for å legge opp kabling og plassere EFU boksen.

 

EDIT: Kostnad for dingsen var 3k inkludert EFU hjerne, trykksensor, oljetemp sensor (har ikke montert denne ennå), og måling av spenning. Nødvendig kabling/t-ledd/slangeklemmer/slange følger med.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke verre... har du webadressen? I wanna order right NOW!!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se forrige post + her:

 

http://www.sinit.se/fordonsprodukter/utokadfarddator.htm

 

Jeg betalte litt mindre enn vanlig pris, jeg kjøpte den når jeg var i Sverige med jobben og kjøpte for eksport (tax free) så jeg slapp svensk moms.

 

Brukte vel 2,5t i rolig tempo for å montere det. Jeg kan sikkert være med å montere hvis dere er interessert (for de av dere som er i Oslo området da).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HMMMM.... på Sinit sine sider står det SEK 4395,- har jeg oversett noe???:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei du har ikke det. Jeg betalte 3340 SEK (som er ekskl mva).

 

EDIT: 3340 SEK = 3090 NOK.

Husker ikke helt hvor mye svensk moms er, 25% ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om jeg installerte turbotrykkmålingen mindre optimalt. På passat'en så hentet jeg turbotrykket fra vakuumslangen til bypassventilen (og ikke fra slangen til bensintrykkregulatoren ). Jeg gjorde det på samme måten på den nye bilen, men ettersom det er så sinnsykt mye elektronikk dilldall på 2.7T motoren kan det kanskje virke som det ikke er helt optimalt. Motoren har en egen vakuum ventil og vakuum reservoar som styres elektronisk av hjernen for å åpne/lukke bypassventilene (motoren kan da åpne bypassventilene uavhengig av innsugsmanifoldtrykket), men de åpner/lukker også av trykket i innsugsmanifolden hvis ventilen skulle feile. Såvidt jeg kan se av oppførselen så ser det ut som måleren viser riktig når det er overtrykk (og det er jo det viktigste), men kanskje ikke viser riktig når det er undertrykk i innsugsmanifolden. Figuren nedenfor viser hvordan ting henger sammen på 2.7T.

 

(Jeg fant et PDF dokument på 72 sider som kun beskriver 2.7T motoren).

 

BB

17104449.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter hvor man slapp i tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=13129&perpage=15&pagenumber=2 ->

 

Jeg vil jo gjerne ha EFU i min Passat, men har ikke FSI. Er det bare å få bestillt og montert nytt "cluster" fra Møller så er man igang med FSI? Det må vel være nytt pga stilling av km.stand? :)

 

Hvis ikke, hva mer må til? :)

 

Jeg skal ha dette i gang og deretter EFU.. Ikke fordi jeg trenger det og ikke fordi jeg egentlig ser poenget med det (nok instrumenter allerede), men jeg vil ha bilen _komplett_ og dette er nok en gang noe "dall" jeg bare må få på plass :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, tror det er nytt cluster som må til så lenge det er av riktig type dvs et cluster som har riktig kommunikasjonsprotokoll som EFU'en håndterer. Passat/A4 2001 og nyere bruker visst CAN bus og det støtter ikke EFU'en.

Du må vel ha nytt instrument for å kunne sette km stand riktig ja (eller så finnes det vel noen sjapper her og der som klarer å endre slikt på brukte instrumenter også). Startsperren må også kodes (med vagcom) når en bytter instrument.

 

I tillegg til det så må du få til kablingen som ikke er ferdig lagt opp hos deg ettersom du ikke har utvidet display originalt.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i dag utvidet EFU'en med en ny sensor: Oljetemperatur. Verdier som jeg kan se i displayen nå er: turbotrykk, oljetemp, batt spenning, bilens hastighet og selvfølgelig radio/cd-informasjonen (som originalt).

Jeg har også konfigurert oljetempsensoren til å gi alarm når oljetempen overskrider 120 grader (noen som kan bekrefte at dette er passende temperatur?). Det som skjer da er at EFU'en piper, muter radioen, og slår over til tvungen visning av oljetemp (uavhengig av hva den stod på fra før). Den kan også gi meldinger som 'OIL TEMP HIGH' etc.

cockpit_1024.jpg

EFU_1024.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en BRED tråd :D

 

Men Bjørn, det skulle komme EFU 1.3+ for CANbus biler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i dag utvidet EFU'en med en ny sensor: Oljetemperatur. .

 

Forstår jeg ting rett om dette rett og slett bare er en sensor man 'stapper inn' gjennom den vanlige oljepluggen? (har lest litt på websidene til EFU-folkene)

 

Eller er det med en annen plugg? (i såfall er vel det litt dumt for oss som gjerne vil bytte plugg når vi bytter olje...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår jeg ting rett om dette rett og slett bare er en sensor man 'stapper inn' gjennom den vanlige oljepluggen? (har lest litt på websidene til EFU-folkene)

 

Eller er det med en annen plugg? (i såfall er vel det litt dumt for oss som gjerne vil bytte plugg når vi bytter olje...)

 

Det er en egen type plugg som har temp sensor. Du trenger vel ikke bytte plugg hver gang du bytter olje?, er vel tilstrekkelig med pakningen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en egen type plugg som har temp sensor. Du trenger vel ikke bytte plugg hver gang du bytter olje?, er vel tilstrekkelig med pakningen...

 

OK.

 

Med alupanne skal man vel bytte plugg hver gang, om man skal følge anbefalingene i hvert fall.

 

 

Forøvrig: De som produserer EFU-ene har ingen på lager just nå, så om det er flere som skal handle må vi nok bare smøre oss med tolmodighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.