Sentallås virker ikke - A6 95 mod - FIKSET

Anbefalte innlegg

Bilen har periodevis stått mye i høst. Flere ganger har den stått mer enn 7 dager. Fjernstyring har da sluttet å virke, men startet igjen etter å ha låst opp med nøkkel. Jeg testet sentallåsen sist for ca en uke siden, deretter har bilen stått.

I helga var batteriet av ifm girkasseskift, og etter det virker ikke sentrallåsen, hverken ved fjernstyring eller når jeg sitter inni og trykker ned låseknappen. Jeg har tidligere hatt av batteriet uten at det har voldt noe problem. Batteriene på nøkkelen er skiftet i dag, i begge nøkkelsettene uten hell.

Får ikke tak i sentallåsen med vag-com, men det virker ikke unormalt, siden jeg har to andre identiske biler hvor den heller ikke får tak i den modulen.

Noen som har noen tips til svake punkter, eller hva man bør sjekke ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hatt enkeltepisoder der dette har skjedd på min bil, men ikke så mye at det har voldt særlige "problemer". Det eneste jeg har lest om dette er at om man trykker ned fjernkontrollen utenfor rekkevidde noenganger, så vil den ikke fungere etterpå mot bilen. Dette skal da løses med å åpne bilen ved å bruke nøkkelen i låsen. Dette skal visstnok være nok til at nøkkel og bil "oppdateres" sammen. Om dette ikke fungerer, så må man programmere om igjen, med bruk av ei "smørbrødliste av operasjoner".

Kan også tenke meg at om batteriet begynner å synge på siste verset, at man da mister kodinga i nøkkelen fra og til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips. Noen som vet hva "smørbrødlisten med operasjoner" som nevnt i innlegget over innebærer ?

Eller er det andre svakheter i systemet som kan ha tatt kvelden sånn plutselig ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klippet fra et google-søk ;)

1) Take the key you DO NOT want to program and put it in the ignition. Turn it one click forward.

2) Close and lock the drivers door with the second key.

3) On the second key (the one in the drivers door) press the 'UNLOCK' button ONCE only. The lights will flash on the car, but the doors will remain locked

4) With the second key still in the drivers door, unlock then lock the door again.

5) Pull the key from the slot and test remote functions.

6) Open drivers door, remove key from ignition.

Lønner seg å sitte inni bilen, med vinduet åpent (bare sånn for sikkerhetsskyld :) )

Har du mange nøkler som skal programmeres, trykker du åpne-knappen på hver nøkkel alt etter hvilket nummer den er i rekka.. Tror det er max 4 nøkler du kan ha i minnet på bilen.. Og bare et tips: programmer nøkkelen som sitter i tenningslåsen førts med 1 klikk på åpne-knappen, for så å fortsette med nøkkel-2 = 2 klikk etc...

OBS! Tar ingen ansvar i tilfelle du driter deg ut :rolleye: men lykke til, dette fikser du glatt.. : ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

Jeg forsøker i første omgang å finne ut om det er noe teknisk galt, før jeg som siste utvei programmerer om.

Noen som vet hvor "styreenhet sentrallås/alarm" sitter ?

Noen som vet om vanlige feil som medfører at hele sentrallåsen slutter å virke (både via fjernstyring og via låseknapp innvendig ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det orginal alarm, eller ettermontert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil funnet.

Jeg skiftet ut låsen i førerdøra. Den har lenge vært herpet etter innbrudd så det var viktig å få på plass en skikkelig en, slik at jeg slapp å bruke skrutrekker og mye makt for å åpne en låst dør (siden fjernkontroll ikke virket).

Med ny lås så virket plutselig fjernstyring, men bare på den ene nøkkelen.

Med ny lås så virket plutselig den orginale alarmen også. Da kom rød varselblink i dashbordet tilbake, pip ved låsing/aktivering kom tilbake og alarmen tuter ved åpning av feks panser.

Dette har generert følgende nye spørsmål:

Tror jeg skal forsøke å programmere den ikke-fungerende fjernstyringen på den ene nøkkelen. Men risikerer jeg å slette programmeringen på den fungerende nøkkelen ?? Hvis jeg programmerer nøkkelen som feks nr 1 mens den fungerende nøkkelen er 1 så slettes vel den som fungerer ?

Inne i døra gikk det to kabler (med flere ledere) fra låssylinder. Den ene gikk til en liten sort boks inni døra, og på denne er det en trykk-knapp. Det gikk ytterligere to kabler til inn til boksen. Hvilken funksjon har boksen og hva er trykk-knappen til ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det orginal alarm, eller ettermontert?

orginal alarm, orginal fjernstyring på orginal-nøkkel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle kablene, den sorte boksen og det der er til mikrobryterne som styrer alarmen + oppvarmede dørlåser. Om du løfter dørhåndtaket sakte og forsiktig kan du høre et lite klikk, den bryteren aktiverer et varmelement i låsen som tiner evt. is.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle kablene, den sorte boksen og det der er til mikrobryterne som styrer alarmen + oppvarmede dørlåser. Om du løfter dørhåndtaket sakte og forsiktig kan du høre et lite klikk, den bryteren aktiverer et varmelement i låsen som tiner evt. is.. ;)

Genialt. Så en ene kabelen og metallklumpen på låssylinder er et varmeelement. Den andre er altså styring av alarm/sentrallås.

Spørsmålet er fortsatt: Hva er trykk-knappen på den sorte boksen ? (som man ikke kommer til uten å ta av dørtrekket)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er fortsatt: Hva er trykk-knappen på den sorte boksen ? (som man ikke kommer til uten å ta av dørtrekket)

Bumper denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.