#1 Skrevet August 30, 2004 Tenkte å etterfylle litt olje da det ser ut som om girkassa mi har lekki litt, men jeg finner ikke peilepinnen til tomatkassa til bilen min... Dummer meg vel helt ut nå, men kan noen legge ved et bilde av en 2.2 med automat så jeg ser hvor jeg evt skal helle på mer? *rødme* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 30, 2004 Overlat det til ett verksted. Oljen skal peiles på gitte temperaturer og innebærer ofte bruk av spesiellt påfyllingsutstyr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 31, 2004 henger meg på her: jeg var på verkstedet mens dem bytta olje på tip'en på min forrige bil, og det var ikke en jobb man vil gjøre selv. må dessuten ha spesialutstyr for å pumpe inn ny olje, og man må også bytte pakning til bunnpanna på kassa. skal du først gjøre dette, ville jeg ikke bare etterfylt, men skifte ut all den gamle olja og satt inn nytt filter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 31, 2004 Og hvis du skal få utført dette på verksted, sjekk prisene: Hos VAG-veksted i Norge koster det 2300,- for S6'n I Sverige betalte jeg under 900,- for det samme. (Jobb, Olje og Filter) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 31, 2004 Hvor i Sverige gjorde du så dette? Å sette jobben til møller er uansett uaktuellt, da jeg har en fyr som gjør jobben rimelig for meg allerede. Får vel se å ringe han iløpetav noen dager og høre. Burde ha bytta servoolje også egentlig så mulig jeg tar alt samtidig. Litt irriterende at automatkassa ikke vil gire opp til 3. om jeg gir på litt i lengda... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 31, 2004 Jeg betalte 1400,- + mva hos Møller Ensjø for bytte av olje i tiptrinic kassa mi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 31, 2004 Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen Jeg betalte 1400,- + mva hos Møller Ensjø for bytte av olje i tiptrinic kassa mi. det var jo råbillig da!! men da bytta dem vel ikke filter?? bare olja koster jo nesten 200,- litern, og på kassa mi fikk dem på nesten 6 liter når jeg bytta sist. legg på filter og pakning, så blir det fort penger av det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 31, 2004 Hmmm. Får sjekke regninga en gang til. kanskje de ikke bytta filter. Får ikke gjort dette før i kveld da bilen står hos Audisentrum for sjekk av div. fusking. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 31, 2004 jam, dersom dem ikke bytta filter synes jeg det er rart... når man først tar opp ei sånn kasse koster man selvfølgelig på seg det. har ikke verkstedet gjort dette, mener jeg de har gjort en dårlig jobb. sjekk også hvor mye olje dem har brukt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 31, 2004 Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt jam, dersom dem ikke bytta filter synes jeg det er rart... når man først tar opp ei sånn kasse koster man selvfølgelig på seg det. har ikke verkstedet gjort dette, mener jeg de har gjort en dårlig jobb. sjekk også hvor mye olje dem har brukt. Det skal jeg gjøre. Takk for advarselen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 31, 2004 Opprinnelig postet av Øyvind Bredland Hvor i Sverige gjorde du så dette?(...) Hos Uvefalk Bil AB i Sunne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 31, 2004 Automatkassen på S4/S6 har ingen peilepinne, bare en rød plugg i toppen der den normalt ville vært. I instruksjonsboken står det at en må bruke spesialutstyr for å peile oljen på denne kassen. Men på vanlige 100/A6 med automat er det peilepinne for gearoljen. Men de har da også annen gearboks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 1, 2004 Hmm, ikke rart at jeg ikke fant den da. Får ta noen telefoner idag så får vi se hva det blir til. Å kjøre med den som den er nå er uaktuellt( låser seg når jeg gir på i 2.gir og klunker rimelig heftig når den går i kick-down). Hadde et rimelig håp om at slikt var over for denne gang når jeg bytta girkasse i mai.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 1, 2004 Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen Det skal jeg gjøre. Takk for advarselen. Hørte litt med Audisentrum når jeg hentet bilen. Det er ikke normalt og bytte filter på de nye tiptronic kassene men de gamle automatkassene bør det byttes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 1, 2004 Det kommer vel litt an på hvor lenge det er siden det var bytta, om det er som i mitt tilfelle der "problemet" ser ut for å skyldes en lekkasje så ser jeg ikke helt vitsen. Det var jo tross alt bytta i mai. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 1, 2004 Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen Hørte litt med Audisentrum når jeg hentet bilen. Det er ikke normalt og bytte filter på de nye tiptronic kassene men de gamle automatkassene bør det byttes. synes jeg høres rart ut, får jo en del metall i filteret etter hvert... jeg fikk se filteret på min når jeg bytta olje, glad dem bytta det i samme jobben, for det var stor forskjell på det gamle og det nye!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 1, 2004 Man bør absolutt bytte olje og filter på tip selv om det liksom ikke skal være nødvendig. Er mange som har fått havarerte kasser pga det. Har en link en plass til en side med litt info, men fant den ikke nå. Det samler seg mye metall spon på filteret over tid og tilslutt blir oljen full i spon og kassen er kaputt. Er annbefalt og bytte ved hver 50000km.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 1, 2004 Opprinnelig postet av Øystein Wilthil Man bør absolutt bytte olje og filter på tip selv om det liksom ikke skal være nødvendig. Er mange som har fått havarerte kasser pga det. Har en link en plass til en side med litt info, men fant den ikke nå. Det samler seg mye metall spon på filteret over tid og tilslutt blir oljen full i spon og kassen er kaputt. Er annbefalt og bytte ved hver 50000km.. Kan bekrefte det Øystein her skriver, jeg har også blitt fortalt at man bør bytte ved hver 50' - 60' km. Her tror jeg mange synder, så det forbauser meg ikke om folk får ras på kassene sine... spesielt etter trimming bør man her bytte olje og filter i henhold til anbefalingene. jam, jeg ville snakka med audisentrum og fortalt at det dem sier med å ikke bytte filter er bullshit!!! hvor i all verden tar dem det fra?? dette kan jo egentlig sammenlignes med å kun bytte olje på motoren, og aldri filteret... alle skjønner vel hvor dumt det høres ut! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 1, 2004 Det er vel for å spare seg selv for jobb, da å skifte olje kun er å bruke tappepluggen, mens for å skifte filter må man ta av bunnpannen.. Det gjør også ofte at f.eks. eksosanlegg må demonteres, så det er arbeidet som koster her. Olje til en slik girkasse koster ikke mer enn motorolje, så det er ingen stor utgiftspost.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 1, 2004 Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt jam, jeg ville snakka med audisentrum og fortalt at det dem sier med å ikke bytte filter er bullshit!!! hvor i all verden tar dem det fra?? De er mekanikere med fagbrev, over 20 års erfaring fra VAG og har tilgang til VAG sin verksted dokumentasjon ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 1, 2004 Ifølge verksteddokumentasjonen til VAG skal man heller aldri skifte olje på manuelle kasser og differensialer, men alle som har tappet av en girkasse eller differensial etter over 15 år og 200000 km vet at det som kommer ut ikke akkurat har noe mer å gjøre som smøremiddel.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 1, 2004 Opprinnelig postet av Eyvind Spangen Ifølge verksteddokumentasjonen til VAG skal man heller aldri skifte olje på manuelle kasser og differensialer, men alle som har tappet av en girkasse eller differensial etter over 15 år og 200000 km vet at det som kommer ut ikke akkurat har noe mer å gjøre som smøremiddel.. Det er sant det. Men nå var vel i utgansgpunktet bilen som er omtalt her en 99 mod. Utover standard servicepunkter så kan jo selvsagt kunden be om hva han vil på alle verksteder. Servicedokumentasjonen stipulerer hva VAG mener at SKAL bli gjort slik at merkeverksteder har noe å forholde seg til og for at eventuelle garantier skal bli ivaretatt. Om du ønsker å skifte olje på motoren din hver 1000km så er det jo bare å sette i gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 1, 2004 Det er sant dette Paul, men akkurat dette med tippen er en kjent sak som også de jeg vet om på Møller kjenner til. Mange kasser som har havarert pga dette.. I tester som er gjort viser det seg at ved ca 50000km er filteret såpass gromsete at funksjonen er heller dårlig.. Rart de ikke oppdaterer seg litt slik at kundene slipper å tenke på slikt selv, er tross alt ikke alle som sitter å surfer på internett og foum dagen lang.. Og uansett, bytter man først olje så tar man filter og.. Det synes jeg er rart at ikke ble utført.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 1, 2004 Opprinnelig postet av Øystein Wilthil Det er sant dette Paul, men akkurat dette med tippen er en kjent sak som også de jeg vet om på Møller kjenner til. Og uansett, bytter man først olje så tar man filter og.. Det synes jeg er rart at ikke ble utført.. Så vidt jeg kan se når jeg scroller, så var det vel Møller Ensjø som hadde skiftet olje men ikke filter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 1, 2004 Opprinnelig postet av Paul Guillen Så vidt jeg kan se når jeg scroller, så var det vel Møller Ensjø som hadde skiftet olje men ikke filter. Det stemmer at det er Møller Ensjø som bytte olje. AudiSentrum har ikke gjort noe feil her. Jeg sa at Møller ikke hadde byttet filter og at dere her synes det var rart og da svarte AudiSentrum at det iflg. manualen ikke skulle/behøvde (husker ikke ordrett hva som ble sagt) De sa ikke noe om hva de gjør i slike tilfeller. Føler liksom at AudiSentrum får kritikk for noe som ikke er dems skyld her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...