Anbefalte innlegg

Vurderer og kjøpe ny bil...

 

Hvordan er 1,8t i forhold til 2,2turbo?

 

Tenker på forbruk, muligheter for effektuttak på en enkel måte.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja... hvor mye veier en fisk? hehe

 

begge motorene kommer jo klart an på hvilke bil de står i da. men gj snitt vil jeg si 1.8t bruker 0.2 mindre på mila.

 

1.8 kan du chipe til 190hk mens 2.2 280hk

 

men vil si at etter å ha kjørt 2.2 går 1.8 ikke spes bra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt min ned på 0.84 ifølge kjørecomputeren, men 0.89 ifølge påfyllingskalkulatoren, på tur fra trondheim til oslo, men da kjørte jeg pinadø som en bestefar og. Eller, ikke for det, det gikk nå radig nok over fjellet, men jeg satt spesifikt og stressa for å få forbruket nedover så langt som mulig, og veiene er jo rimelig gunstig sånn ellers sett. til/fra sørlandet ligger nok mer rundt 0.9 ser det ut som. Men det er INGEN problem med å få bilen til å bruke 1.2 og over. Fullgass så sier kjørecomputeren glatt litt over 5l/mila den. :P

 

(og da veier bilen min 1800kg ifølge vektmålere langs veien og)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt min ned på 0.84 ifølge kjørecomputeren, men 0.89 ifølge påfyllingskalkulatoren, på tur fra trondheim til oslo, men da kjørte jeg pinadø som en bestefar og. Eller, ikke for det, det gikk nå radig nok over fjellet, men jeg satt spesifikt og stressa for å få forbruket nedover så langt som mulig, og veiene er jo rimelig gunstig sånn ellers sett. til/fra sørlandet ligger nok mer rundt 0.9 ser det ut som. Men det er INGEN problem med å få bilen til å bruke 1.2 og over. Fullgass så sier kjørecomputeren glatt litt over 5l/mila den. :P

 

(og da veier bilen min 1800kg ifølge vektmålere langs veien og)

da snakker du om 2.2t ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da snakker du om 2.2t ??

Beklager, jeg skulle ha spesifisert det. Ja, det er 2.2T jeg snakker om da.

 

Jeg må også nevne at på tur ut av trondheim hadde jeg klart å få kjørecomputeren til å si jeg hadde brukt 11.5l/100km før jeg begynte å kjøre som en bestefar (forbikjøringsfeltene på vei ut av trondheim funker fint som "tja. funker gasspedalen i dag montro? *trampe*"-test O:-D), så 0.84/mila var nok ikke bunnen av det jeg hadde fått den til å komme på, og fremdeles holde normal fart, men jeg tror ikke jeg hadde fått den så langt under 0.83 eller 0.82 hvis jeg har flaks.

 

Men den feilmarginen på 0.84 og 0.89 er jeg litt usikker på om jeg skal bry meg for mye om, men hadde vært kjekt å slippe å måtte regne i etterkant istedetfor å bare ta det kjørecomputeren sier for god fisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har begge deler, 2.2T er sprek men gammel, 1.8T er nyere, mer stillegående, har lavere forbruk, men 0 morofaktor.

Spørs hva slags behov du har og om du kjører mye i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har begge deler, 2.2T er sprek men gammel, 1.8T er nyere, mer stillegående, har lavere forbruk, men 0 morofaktor.

Spørs hva slags behov du har og om du kjører mye i året.

Så må du ikke glemme den lydpornoen en femmermotor gir og. Det var ene og alene grunnen til at jeg kjøpte min. Bensin tar man da alltids og finner råd til. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha en motor som har lite forbruk bør du holde deg til 1.8T. 2.2T tar det den får, for å si det sånn..

 

3b-motoren virker iallefall på meg litt mer bensintørst enn hva ABY/AAN/ADU-motorene gjør, jeg sliter med å få min under 0.9 på langkjøring. 1.8T får du vel til å bruke 0.6-0.8 på pen kjøring, men så skiller det jo nesten 100HK, 1 cylinder og 0.5L slagvolum og.. ;) Ingen tvil om at 2.2T er kvikkere og har mer potensiale ved trimming, men forbruket er deretter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tvil om at 2.2T er kvikkere og har mer potensiale ved trimming, men forbruket er deretter.

 

Noe må man da ofre: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe må man da ofre: rolleyes

 

 

Tja, blir jo enten eller.. Forbruk eller Ytelser, hva teller mest? :) Blir jo opp til hver enkelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel være mulig å skremme opp en 1.8T motor litt også.

300 hk på 1.8T er jo ikke akkurat noen bragd i seg selv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel være mulig å skremme opp en 1.8T motor litt også.

300 hk på 1.8T er jo ikke akkurat noen bragd i seg selv...

 

Nei, men da må du bytte mye mer enn hva du må om du skal ha samme effekten på en 2.2T. :) Sier ikke at det er umulig å få bra tall på en 1.8T, for all del, men det er lettere å ta ut mer effekt av noe som har større volum og effekt orginalt, om det er effekt som er målet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men da må du bytte mye mer enn hva du må om du skal ha samme effekten på en 2.2T. :) Sier ikke at det er umulig å få bra tall på en 1.8T, for all del, men det er lettere å ta ut mer effekt av noe som har større volum og effekt orginalt, om det er effekt som er målet..

 

Pøh! Ei helg, og en pling og en plong senere har du 350 kjørbare hk :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke i tvil om at potensialet i en 2,2 motor er mye større enn en 1.8 effektmessig.

Men moderate hester og et ok bensinforbruk, så stiller jo 1.8 ganske sterkt...

350HK er jo "moderat" det også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke i tvil om at potensialet i en 2,2 motor er mye større enn en 1.8 effektmessig.

Men moderate hester og et ok bensinforbruk, så stiller jo 1.8 ganske sterkt...

350HK er jo "moderat" det også.

 

Jeg vil nå påstå at å skremme opp en 1.8T til snirklus 200hk funker "helt greit" det og, spesielt hvis man på langkjøring og med rolig høyrefot klarer å komme seg ned til 0.6l/mila lell.

 

(kanskje jeg synes 200hk er "helt greit" siden jeg ikke har fått kjøre min egen bil på altfor lang tid, men jeg vil tro jeg helt glatt hadde klart å leve med en 1.8T hvis jeg måtte ha det som alternativ. :P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent effektmessig: 2.2 T uten tvil. Totalt overlegen 1.8 T.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent effektmessig: 2.2 T uten tvil. Totalt overlegen 1.8 T.

 

Helt enig, men kjøreegenskapsmessig 1,8t. Betydelig mindre vekt langt foran forhjula betyr mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke kimse av en 1.8T med 350-360hk gitt,må huske på at bilene med 1.8T er en del lettere enn S-bilene med 2.2T. :) Gjør MYE det også. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke kimse av en 1.8T med 350-360hk gitt,må huske på at bilene med 1.8T er en del lettere enn S-bilene med 2.2T. :) Gjør MYE det også. ;)

 

Og med rett eksos (don't ask me which, jeg har bare hørt en som hørtes bra ut) så er det gøyalt å høre på og.

 

(men jeg holder alltid en lang pekefinger på femmeren, jeg. biased som jeg er. O:-D)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer og kjøpe ny bil...

 

Hvordan er 1,8t i forhold til 2,2turbo?

 

Tenker på forbruk, muligheter for effektuttak på en enkel måte.....

 

Hvis du prioriterer å ha en motorsterk bil fremfor en nyere bil, så velger du 2,2T. Ellers er det ganske ulike biler som har hver sin motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe dette var tydeligvis et tema som fenger :D

 

Det er konebil jeg tenker på i første omgang, så tenkte og stoppe rundt 200 hester ;)

Gidder ikke og ha en lat avant heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt fra s4 med 280hk oppsett jeg. Og da har jeg ca 280 hk selv. Har holdt følge med en calibra med 316hk opp til ca 200km/t før HAN startet å henge etter!!! Er ikke noe å si på prestasjonene til en gjennomført A4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt fra s4 med 280hk oppsett jeg. Og da har jeg ca 280 hk selv. Har holdt følge med en calibra med 316hk opp til ca 200km/t før HAN startet å henge etter!!! Er ikke noe å si på prestasjonene til en gjennomført A4.

 

Men da har han kun chippet bilen, mens du gjerne har byttet turbo, eksos, kanskje dyser og enda litt til.. ;) Husk også at S4 er en sinnsykt tung bil (1800 kilo mot en A4 FWD som veier ca 1100?kg), så det blir ikke akkurat rett å sammenligne seg med..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da har han kun chippet bilen, mens du gjerne har byttet turbo, eksos, kanskje dyser og enda litt til.. ;) Husk også at S4 er en sinnsykt tung bil (1800 kilo mot en A4 FWD som veier ca 1100?kg), så det blir ikke akkurat rett å sammenligne seg med..

 

Hadde den veid 1100 kilo hadde jeg kjøpt en sånn i stedet for å bruke som banebil. Den veier nok rundt 1350 uten sjåfør.

 

Men det er vel nettopp vekta som gjør at forskjellen på 1,8t i A4 og 2,2t i S4 ikke er så stor. Har man 300 hk i 1,8t, må du jo ha ihvertfall 350 i S4 for å kunne holde følge på rett frem vei. På Rudskogen eller en annen svingete bane kan jo S4-en bare glemme det.

 

PS: Noe sier meg at dette kan bli en lang, morsom og informativ tråd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.