Hjelp til EuOK av Typ44 100 quattro !

Anbefalte innlegg

Fikk kjøpt meg en 100 ganske så grisebillig egentlig, men den må på etterkontroll på EU, og det er endel arbeid før den er klar for det, men skulle ikke være helt umulig mener jeg !

Dette er punktene jeg lurer på foreløpig:

For/bakstilling : ( FRA KONTROLLSEDDEL PÅ EU )

- Slakk i V, Nedre opphengskule, stor slakk i øvre tverrstag hv side.

- Slakk i Fremre Foring på langsgåendebærearm begge sider.

Nedre opphengskule er kula under fjørbeinet/spindelen foran sant?

Tverrstaget vil si det samme som "traverss" bak, og øvre vil si foringen til bærearmen ?

Langsgående bærearm er jo sikkert stabilatorstaget foran, ettersom det ikke er noe anne "langsgående" arm der ?

Takker for all hjelp : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke "Slakk i Fremre Foring på langsgåendebærearm begge sider" være den todelte foringen på bærebroa bak (Den er trekantet på et vis, og en side peker forover langs bilen). Altså den fremre foringen der, erfaringsmessig er det den som først blir gåen bak der.

nedre opphengskule er kula på bærearma foran inn mot fjærbeinet ja, der kjøper du f.eks. biltema sine bærearmer som kommer komplett med ny indre foring og nye foringer til stagstaginnfestingen (til 400kr/stk). Øvre tverrstag er litt værre, det må vel enten være stabstaget eller styrestaget, men styrestaget kalles vel ofte endeledd/styreledd. Uansett så skal du kunne enkelt se/kjenne slakke i de aktuelle delene, jeg regner med foringene er skikkelig slitne med de feilene du har fått der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med "øvre tverrstag" er fra bakstillingen, det staget som justerer cambervinkel bak. Disse er "kronisk" slarkete på alle type 44/C4 quattro. Fremre foring er som Kay sier den i de store bærearmene bak, sitter på en måte rett foran bakhjulet på hver side. Nedre opphengskule er bærearmen foran ja.

Ikke rare jobben å skifte dette her ihvertfall.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med "øvre tverrstag" er fra bakstillingen, det staget som justerer cambervinkel bak. Disse er "kronisk" slarkete på alle type 44/C4 quattro. Fremre foring er som Kay sier den i de store bærearmene bak, sitter på en måte rett foran bakhjulet på hver side. Nedre opphengskule er bærearmen foran ja.

Ikke rare jobben å skifte dette her ihvertfall.. ;)

Aha, det staget ja, sitter litt vridd til på en måte..

Noen anelse om andre enn møller kan ha dette ?

Noe arbeid og banning ser jeg for meg at det blir men, ingen ting er umulig =)

Kan ikke "Slakk i Fremre Foring på langsgåendebærearm begge sider" være den todelte foringen på bærebroa bak (Den er trekantet på et vis, og en side peker forover langs bilen). Altså den fremre foringen der, erfaringsmessig er det den som først blir gåen bak der.

nedre opphengskule er kula på bærearma foran inn mot fjærbeinet ja, der kjøper du f.eks. biltema sine bærearmer som kommer komplett med ny indre foring og nye foringer til stagstaginnfestingen (til 400kr/stk). Øvre tverrstag er litt værre, det må vel enten være stabstaget eller styrestaget, men styrestaget kalles vel ofte endeledd/styreledd. Uansett så skal du kunne enkelt se/kjenne slakke i de aktuelle delene, jeg regner med foringene er skikkelig slitne med de feilene du har fått der :)

Er ganske enig i deg angående "Slakk i Fremre Foring på langsgåendebærearm begge sider", dette må være bærearmene bak.

Var akkurat inne å tittet på biltema siden, der har dem bærearmer og noe dem kaller styreledd ( dette må da være akkurat det samme som endeledd ? ) Men utfra ETKA så er kun det ene endeleddet mitt delbart ergo kun mulig å skifte hele det ene styrestaget/endeleddet på den ene siden ( som er 443-411 802 E og koster 1893,- fra møller ) det må da finnes en rimligere løsning her ?

Kan ikke si at jeg enkelt kjenner slakke i de aktuelle delene når bilen står oppe på bukker, men etter å ha kjørt bilen så har jeg hørt endel ulyder... Og ja, er på tide med nye foringer i understellet nå : smil :

Fint om noen har tips til hvor jeg får kjøpt det meste så billig som mulig, da dette er low budget/bruksbil prosjekt !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema sine styreledd = endeledd ja. Endeleddene er byttbare på begge sidene, akkurat samme festemåte på begge sider men det er forskjellige delenummer på høyre og venstre side.

Jeg ville kjøpt bærearmer og endeledd på Biltema, fremre foringer til bakre bærearm på Møller (tror ikke du finner de noen andre steder) og camberstag bak fra CAC (http://sites.internet.lu/folders/customautocraft/type44_100_200_v8.htm#SUSPENSION%20PARTS), det blir utenlandsbestilling for å få det til men Paul Fernandes på CAC er utrolig grei å ha med å gjøre. Pluss at 45€ (pluss frakt og moms) er mye billigere enn neste alternativ i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema sine styreledd = endeledd ja. Endeleddene er byttbare på begge sidene, akkurat samme festemåte på begge sider men det er forskjellige delenummer på høyre og venstre side.

Jeg ville kjøpt bærearmer og endeledd på Biltema, fremre foringer til bakre bærearm på Møller (tror ikke du finner de noen andre steder) og camberstag bak fra CAC (http://sites.internet.lu/folders/customautocraft/type44_100_200_v8.htm#SUSPENSION%20PARTS), det blir utenlandsbestilling for å få det til men Paul Fernandes på CAC er utrolig grei å ha med å gjøre. Pluss at 45€ (pluss frakt og moms) er mye billigere enn neste alternativ i Norge.

Aha, takker for meget gode råd ! : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delehandlelisten ser da forløpig slik ut :

Endeledd - Biltema

Bærearmer inkl indre foring, opphengskule og foring for stabstagsinnfestingen. - Biltema

Fremre foring, bakre bærebru - Møller

Tverrstag/camberstag - CAC

Dempere foran - Disse har en kamerat liggendes i god stand

Hjullager - Hvor handle disse fra billigst mulig ? Litt usikker enda på om jeg må bytte 2 eller alle 4.

Bremser som skal overhales + evt. nye waiere som trengs her med tanke på at håndbrekkfunksjonen ikke er no særlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjullager får du sannsynligvis på Biltema. Det var et skille akkurat i 86, hva er chassisnummer på bilen din?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet at mekonomen har masse av disse delene. er nok mange andre en møller som har delene og som ikke er så dyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fremre foringene til bærearmene bak må man forresten ha med delenummeret selv når man bestiller, de står ikke med referanse til bildet i delekatalogen, så en vanlig deleekspeditør vil prøve å selge hele braketten der, til en rimelig stiv pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjullager fram til 100n får du på biltema. Står at det ikke er til quattro, men de er like. Sparte nettopp noen hundrelapper på at jeg fant ut det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjullager fram til 100n får du på biltema. Står at det ikke er til quattro, men de er like. Sparte nettopp noen hundrelapper på at jeg fant ut det :)

Kan det være denne ?

http://www.biltema.no/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1172&strCarId=Audi&iItemId=56827&iRelItemId=56828

Og den bakre passer ikke altså ?

http://www.biltema.no/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1172&strCarId=Audi&iItemId=56829&iRelItemId=56826

De fremre foringene til bærearmene bak må man forresten ha med delenummeret selv når man bestiller, de står ikke med referanse til bildet i delekatalogen, så en vanlig deleekspeditør vil prøve å selge hele braketten der, til en rimelig stiv pris.

Aha, kan være en fordel å unngå det da, skal finne fram delenummeret jeg..

Hjullager får du sannsynligvis på Biltema. Det var et skille akkurat i 86, hva er chassisnummer på bilen din?

Reg.dato : 19/02/86

Chassisnummer : WAUZZZ44ZGA083668

vet at mekonomen har masse av disse delene. er nok mange andre en møller som har delene og som ikke er så dyr.

Jepps, har snakka med bilextra også, og dem har mye, skal ta kontakt med mekonomen også og høre hva dem har og evt. priser..

Takker alle for den gode hjelpen her, lurer på åssen all skruinga mi skulle gått uten forumet : dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja lurt og sjekke litt på priser...

hehe, forumet er genialt når man plages:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger noen tips til hvordan jeg får ut demper fra fjørbeinet ?

Og har noen tips til hvor det lønner seg å kjøpe demper, så billig som mulig ?

Blir for mye arbeid å demontere de andre fjørbeina og dra ut demperne der.. : dum :

-Enten bruker du en slik: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=102659 for å skru av toppmutteren.

-Eller så bruker du ei stoooor tang

-Eller så kapper du ei stripe over mutteren (klyver den) slik at den slipper taket og kan pilles vekk. Pass på å ha ny mutter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte gassdemperne fra Biltema, til 100 fwd. De passet på min quattro med følgende modifikasjon på bakdemperne: Øverst på demperstanga er det et gjengeparti, og under gjengepartiet er stanga tynnere for å gå gjennom noen skiver. På biltemademperen mangler dette partiet så jeg slipa ned den manglende centimeteren på stanga med en vinkelsliper. Ellers var det rett-på-nett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du ihvertfall 82 mm hjullager foran og bak. Dette kom i løpet av modellåret 1986 og varte helt til faceliften i 1988, da det ble bolt som holder drivakselen på plass istedetfor mutter.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte gassdemperne fra Biltema, til 100 fwd. De passet på min quattro med følgende modifikasjon på bakdemperne: Øverst på demperstanga er det et gjengeparti, og under gjengepartiet er stanga tynnere for å gå gjennom noen skiver. På biltemademperen mangler dette partiet så jeg slipa ned den manglende centimeteren på stanga med en vinkelsliper. Ellers var det rett-på-nett :)

Aha, men foran, har du noen anelse om de passer ?

Behøver heldigvis ikke skifte ut de som er bak...

Da har du ihvertfall 82 mm hjullager foran og bak. Dette kom i løpet av modellåret 1986 og varte helt til faceliften i 1988, da det ble bolt som holder drivakselen på plass istedetfor mutter.. :)

Stemmer, takker for info.. greit å vite når man skal bestille noe nytt : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtdempere foran passer, de har samme mål på alle type 44 og C4 uavhengig av motorisering, årsmodell eller drivverk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, jammen da blir det nok storhandling på biltema'n etterhvert : smil :

Sliter litt med at jeg ikke får av endeleddene, men får prøve demontere dem på servohuset og sette dem i skrustikka, varme dem og prøve å få de løs, de sitter så inderlig hardt, en 22mm fastnøkkel bare bøyde seg : dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, jammen da blir det nok storhandling på biltema'n etterhvert : smil :

Sliter litt med at jeg ikke får av endeleddene, men får prøve demontere dem på servohuset og sette dem i skrustikka, varme dem og prøve å få de løs, de sitter så inderlig hardt, en 22mm fastnøkkel bare bøyde seg : dum :

Husk at gjengestanga som forbinder endeleddet med staget ut fra styresnekka er linksgjenget på ene siden av midtdeleren. Finn ut hvilken side og pass på at du ikke står og skrur mutteren enda mer fast. Ellers er wd-40 og varme din venn i denne situasjonen ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aiiight !

Da har jeg vært på en liten shopping runde, dette er nytt og til følgende priser :

Endeledd à 159 x2

Hjullager bak à 159 x2

Hjullager foran à 349

Bærearm à 499

Støtdemper à 429 x2

Olje

Filter

Da skulle det meste være på plass, må bestille de stagene bak fra CAC, noen foringer ellers i bakstillinga samt kjøpe noen nye bolter og muttere så skulle det meste være i orden..

Stort sett bare å begynne på monteringen nå ! : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De hjullagrene bak du har fått, er det samme type som foran, eller er det noen åpne små rullelagre og noen lagerskåler? Prisen minnet mistenkelig om sistnevnte, og det er til 2WD-biler.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De hjullagrene bak du har fått, er det samme type som foran, eller er det noen åpne små rullelagre og noen lagerskåler? Prisen minnet mistenkelig om sistnevnte, og det er til 2WD-biler.. ;)

Hmm, er to lager i pakka faktisk, så der er nok som du sier : flau :

Men men, er ikke værre enn at det går an å bytte dem inn =P

Men da er det altså 4like lager ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.