#1 Skrevet Oktober 3, 2007 Noen som har luftet diesel systemet til 2.5 tdi v6??? Bilen vil ikke starte etter kam og pumpe bytte. Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 3, 2007 Noen som har luftet diesel systemet til 2.5 tdi v6??? Bilen vil ikke starte etter kam og pumpe bytte. Noen tips? Åpne toppen på dysene og kinne til det kommer diesel? Siste utvei kan ofte være¨å bruke litt startgass. om det viser seg å være VEDLIG vanskelig å få fram diesel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 3, 2007 Evt sette klemmer på returslangene framme(gummislanger), åpne luftinntak(ikke filter) og kinne. Funka på vår.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 3, 2007 Er det ikke automatisk luftin på disse motorene? Jeg hadde samme problemet på min, men da var det strekkbolten på strammehjulet til dieselpumpa som hadde gått rett av. Det var pga gjenbruk av bolten ved ett viss verksted.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 3, 2007 løsne øverste del av en og en dyse så pleier den og komme.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 5, 2007 Tror jeg fikk det til... inj.pumpa måtte ha trykk for og virke, er sprut fram til dysene nå iallefall... Men problemet er at jeg ikke får startet bilen etter et kam skift med vippe armer og det hele... (Kort historie lang) Det hele startet med motor stans i kø på vei til jobben.. Tauet bilen inn på verksted til en jeg kjenner, og der fikk vi opp feilkode 01318 ikke kontakt med el modul til injpumpe.. kjøpte den ny 7500 og 2000 i montering. under start forsøk viste det seg at 2 vippe armer hadde løsnet og SLITTE kammer--------------> 28000,- i DELER.. ka`tcing!! Monteringen av de nye delene går fint, timing av veiv og kam går også fint. bare at den ikke starter!!! (hørtes ikke frisk ut med start gass heller) gir opp snart... Møller neste?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 5, 2007 begyner og gå lei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 5, 2007 Hei! Lufting av diesel på denne bilen er litt spesielt. Krever litt utstyr egentlig. Du må bl.a. koble strøm til pumpen i tanken via sikringsboksen. Og så er den en slange du tar av på dieselpumpen som du igjen kobler på en vakumpumpe, og suger fram diesel til. Du skal pumpe ut endel diesel via vakumpumpa for å være sikker på at den er tom for luft. Kontakt meg, Fredrik, så skal jeg printe ut en forklaring til deg som jeg har på hidden'n 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 5, 2007 Da min gikk dieseltom var det nok å skru av 3-4 dyserør ved dysene... da kom det diesel med en gang. starta lett etterpå Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 5, 2007 Da min gikk dieseltom var det nok å skru av 3-4 dyserør ved dysene... da kom det diesel med en gang. starta lett etterpå Jan Brede Her var det vel snakk om bytte av dieselpumpe... Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 5, 2007 Hei!Lufting av diesel på denne bilen er litt spesielt. Krever litt utstyr egentlig. Du må bl.a. koble strøm til pumpen i tanken via sikringsboksen. Og så er den en slange du tar av på dieselpumpen som du igjen kobler på en vakumpumpe, og suger fram diesel til. Du skal pumpe ut endel diesel via vakumpumpa for å være sikker på at den er tom for luft. Kontakt meg, Fredrik, så skal jeg printe ut en forklaring til deg som jeg har på hidden'n Pumpen i tanken, er ikke det bare til og fylle opp kammeret inni tanken med diesel? Men så har jeg byttet ut El modulen til inj. pumpen, må den grund instilles på nytt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 5, 2007 Ikke kontakt med elektromodul til diesel pumpe.... feil kode nr 01318... Må vel kjøpe den for@#%&e Diesel pumpa og da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 6, 2008 Siste utvei kan ofte være¨å bruke litt startgass. om det viser seg å være VEDLIG vanskelig å få fram diesel Ikke for å være ufin Tor, men her gir du dårlige råd Slike påstander kan ikke stå uimotsagt, jeg vil oppfordre deg til å gå gjennnom alle dine tråder da jeg ser at du har gitt dette rådet i flere tråder. Jeg vil advare mot å forsøke med startgass da det kan bøye rådene siden startgass selvantenner lenge før stempel er på topp. En veiv i god fart og med en selvstarter som pusher på vil bøye rådene på et stempel som bråsnur midt i banen med stor kraft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 6, 2008 Ikke for å være ufin Tor, men her gir du dårlige råd Slike påstander kan ikke stå uimotsagt, jeg vil oppfordre deg til å gå gjennnom alle dine tråder da jeg ser at du har gitt dette rådet i flere tråder. Jeg vil advare mot å forsøke med startgass da det kan bøye rådene siden startgass selvantenner lenge før stempel er på topp. En veiv i god fart og med en selvstarter som pusher på vil bøye rådene på et stempel som bråsnur midt i banen med stor kraft. Spar meg! som sagt tidligere gidder jeg ikke krangle med deg siden du har rett uansett (i ditt hode) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 6, 2008 Jeg har også sett sprukne stempler pga. detonering, så ingen tvil om at startgass er farlig på dieselmotorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 6, 2008 Spar meg! som sagt tidligere gidder jeg ikke krangle med deg siden du har rett uansett (i ditt hode) Beklager, men det er viktigere for meg å spare andres motorer enn å spare en dårlig rådgiver Dette er ikke ment for å krangle med deg, men for å unngå at et så dårlig råd blir fulgt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 6, 2008 Resultatet av detonasjon: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 6, 2008 Kraftige sprekker...... Var rådene bøyde også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 6, 2008 Det ble til at hele bunndelen ble byttet, så hadde nok fått bank både råder, lagrer og veiv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 26, 2012 Løfter denne igjen med en erfaring: Kjøpte meg A6 4B med 2,5tdi som forrige eier ga opp etter at han ikke fikk start etter motorskift hvor forøvrig orginalpumpe ble flyttet over. Jeg gjorde følgende: inspiserte kammer, skiftet register og fikk det timet skikkelig, før det kunne jeg vri pumpa så den varierte mellom akkurat rett til nesten 1 tann feil fylte på 20 liter diesel så tanken ble 1/2 og tok den ned av bukkene foran skiftet alle returslangene mellom dysene fra umantlet gummislange til de orginale med tøymantel. tok den store vakuumpumpa fra Biltema, nappet av returslange mellom dyser og pumpe så jeg fikk vakuum på pumpa. Sugde ut omtrent 20 liter diesel med luft og sikkert flere hundre liter luft. Fortsatt var det masse luft, men etterhvert kom det mindre surklelyd fra inni dieselpumpa. løsnet det ene dieselrøret for å se når det kom diesel toppladet batteriet og startkabel fra annen bil. fortsatte å pupe vakuum mens jeg dro den på starteren sprayet FORSIKTIG LITT startgass på ca 50 cm avstand fra innsuget (alle innsugsslanger var av), passet på at motoren kontinuerlig ble dratt på starter mens jeg meget forsiktig sprayet noen meget små skyer som motoren tente på. Det skulle lite til før den knatret ganske hardt og det er nok lett å kunne ødelegge motoren slik det er advart mot tidligere i tråden. fortsatte å pumpe vakuum mens starter gikk og det ble sprayet en jevnere dusj startgass, fortsatt på lang avstand og dyse langt fra i bunn. Etterhvert kom det diesel ut det løsnede røret. Da koblet jeg returslange fra vakuum og over på bil. fortsatte med meget snill startgass og litt etter litt tente den også på egen diesel. Disse motorene kan være særdeles vanskelige å fyre etter pumpeskift. Denne gangen gikk det altså greit med startgass, men i dette tilfellet var jeg forberet på at motoren muligens skulle skiftes ut så jeg tok sjansen. Og jeg vil fortsatt advare mot å gi startgass på stillestående motor og deretter forsøke å starte selv, da kan den få alt for mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...