..Det måtte jo bare komme....:-(

Anbefalte innlegg

tekst hentet fra adressa.no

 

Verken biltilsynet, politiet eller tollvesenet har måleutstyr for å sjekke effekten på bilmotorer. Nå vil etatene forsøke å samarbeide for å få effektmåler på Trondheim Trafikkstasjon. Det blir i så fall et effektivt redskap i arbeidet for å bringe orden inn i gatebilmiljøet, hvor det er mange biler med ekstreme ytelser.

 

Motortrimming er big business, og det må være et stort antall biler som kjører rundt med trimmede motorer som verken er godkjent eller betalt HK-avgift for. Når såkalte gatebiler har motorer med over 500 HK, blir det fort snakk om avgiftsbeløp på flere hundre tusen kroner for en eneste bil. Hittil har gatebileierne kunnet føle seg trygge, fordi de vet at offentlige kontrollinstanser ikke har eget utstyr for effektmåling.

 

En effektmåler koster 650 000 kroner, og kan tjene seg inn på bare noen få kontrollerte råtrimmede biler. En slik måler vil sende sjokkbølger inn i deler av gatebilmiljøet, som har nettopp Trondheim Trafikkstasjon som samlingsplass på kveldstid.

 

Nylig er Trondheim Gatebilklubb etablert, og har som målsetting å få gatebilvirksomheten over i lovlige og positive former.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tro hvordan dem fikk denne flotte idéen sin fra..? En blå bil kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var nok en 200sx med i bilde, vill jeg tro ja: bh :: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slo akkurat på tv'en i går midt i en sak om en blå 200sx som så ut som den hadde gått på en smell. Hva var det med den saken? Forstod det slik at det var snakk om massiv motortrim og skyldige avgifter mellom 150-300 000,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slo akkurat på tv'en i går midt i en sak om en blå 200sx som så ut som den hadde gått på en smell. Hva var det med den saken? Forstod det slik at det var snakk om massiv motortrim og skyldige avgifter mellom 150-300 000,-

 

er vel 3tråder ute på forumet nå angående den saken.

 

Dette var vel noe som måtte komme, var i alle fall bra at det ikke var en Audi/VW som stod for denne siste utløsende saken:nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo i så tilfelle en særdeles dårlig skrevet artikkelø (uten å ha lest den) hvor det ikke virker som at de tar hensyn til 10 års regelen i forhold til hk avgift. Men at dette kommer til å bli et tema som kommer til å gå høyt opp i systemet er det ingen tvil om. Fortsett dette gjerne i tråden "Tema: trimming, avgifter og godkjenning" som ligger under Tuning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo i så tilfelle en særdeles dårlig skrevet artikkelø (uten å ha lest den) hvor det ikke virker som at de tar hensyn til 10 års regelen i forhold til hk avgift
Om man har lest litt aviser gjennom tidene skjønner man fort at den hele sannhet ikke selger like bra som deler av den. At man nå kan ta folk som egentlig skylder 300.000 i avgifter er mye mer intressant enn at de kanskje bare vil få en mangellapp eller står uten skilter.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe de kjøper rulle som kun tar 2wd-biler da :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe de kjøper rulle som kun tar 2wd-biler da :D

 

:glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper effektmåling blir obligatorisk under eu kontroll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er da ikke noe problem, fikser de rulle får jo alle seg hiddensprut/justerbart etc så man bare skrur ned effekten på sekundet.

F.eks maks 600hk, man kjører med 450, og når du bli taua inn setter du den ned på 200hk eller.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er regler mtp justerbar boostcontroller? Er det ulovlig å ha muligheten til å lett justere opp effekt, mtp banekjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At de vil ha sitt eget utstyr er jo kjempebra. Da slipper vi flere saker hvor myndighetene setter entusiastmiljøene opp mot hverandre slik de har greid i 200sx/ES-saken.

 

Kanskje denne kan brukes ved import av bil også - så man betaler for reell effekt på gamle slitne biler :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er regler mtp justerbar boostcontroller? Er det ulovlig å ha muligheten til å lett justere opp effekt, mtp banekjøring?

 

Sikkert ikke, på en annen side så ble jo Mercedes'n i prosjekt turbo godkjent til 350 til gatebruk. Men som de viste til vollamo på tilsynet kunne de bare trykke på ett par knapper så fikk de 1kg til : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, prisen man betaler for å "godkjenne" effektøkningen er for høy, ferdig med den saken. Og biler med mye effekt er for høy, når sant skal sies er alt innen bil for dyrt i Norge. Si jeg har 70hk ekstra, oppgraderte bremser etc. Jeg medler i fra, jeg får en regning på 5000 i posten og MÅ godkjenne bilen. Dette for at de skal sjekke at motor, bremser, drivverk, dekk etc står i stil med hverandre, mao sjekke at bilen er trygg. Dette må da være en bedre løsning? Alle vinner på det. Videre ved ekstreme bygg burde ikke afgiftene for HK ligge like høyt som når en bil er ny. Feks en 5 år gammel bil med effektøkning burde få et GODT bruksfradrag på efektøkningen, prisen må bli med symbolsk og sakens virkelige kjærne bli øyestenen i saken, nemlig sikkerhet og gokjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, prisen man betaler for å "godkjenne" effektøkningen er for høy, ferdig med den saken. Og biler med mye effekt er for høy, når sant skal sies er alt innen bil for dyrt i Norge. Si jeg har 70hk ekstra, oppgraderte bremser etc. Jeg medler i fra, jeg får en regning på 5000 i posten og MÅ godkjenne bilen. Dette for at de skal sjekke at motor, bremser, drivverk, dekk etc står i stil med hverandre, mao sjekke at bilen er trygg. Dette må da være en bedre løsning? Alle vinner på det. Videre ved ekstreme bygg burde ikke afgiftene for HK ligge like høyt som når en bil er ny. Feks en 5 år gammel bil med effektøkning burde få et GODT bruksfradrag på efektøkningen, prisen må bli med symbolsk og sakens virkelige kjærne bli øyestenen i saken, nemlig sikkerhet og gokjenning.

 

jammen jammen jammen! TENK MILJØ! biler med mye effekt forurenser mye!!!!!!!1111111eleventyoneoneone

 

og siden alle bor i oslo, så trenger ingen stor, kraftig og komfortabel bil for å komme seg frem, og bensin og diesel osv er også bare luksus. Ta trikken!hatt på>

 

Neida. Jeg er egentlig helt enig med deg, det burde være mye mye mye enklere å modifisere biler. Kanskje ha et fornuftig tak man må holde seg til mtp effekt når man kjører på vanlig vei kanskje (200-250hk burde vel holde for de fleste? jeg føler iallefall at det holder i massevis til å kjøre forbi folk med på en sikker måte, imotsetning til 740en jeg hadde før, som jobba om kapp med meg for å se hvem som var latest), felger og dekk osv er det jo bare om å gjøre ikke skal subbe borti resten av karosseriet i noen tilfeller, og dempere skal jo bare helst være så gode som mulig... for gode dempere har vel aldri drept noen, men for dårlige derimot... og større bremser er jo også bare en fordel, såfremt skivene er i god nok kvalitet.

 

Det har vel kanskje såvidt blitt litt mer fornuftig med SFOOR, hvis de bare ikke hadde hatt kun en rådgivende stilling, men kunne faktisk utformet offisielle retningslinjer og regler og lagt de ut på et offentlig tilgjengelig sted som offentlige dokument.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tekst hentet fra adressa.no

 

 

En effektmåler koster 650 000 kroner, og kan tjene seg inn på bare noen få kontrollerte råtrimmede biler. En slik måler vil sende sjokkbølger inn i deler av gatebilmiljøet, som har nettopp Trondheim Trafikkstasjon som samlingsplass på kveldstid.

 

 

Får ikke noen 4hjuls-rulle for den prisen vel? :nana: Firehjulstrekk er jo forbehold traktorer og SUV-er, og de er det jo ingen som trimmer.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbake til saken så kan jeg jo si at vedkommende som kjørte bilen, er bosatt i kommunen hvor jeg bor. Han er kanskje den som har vært borti flest bilulykker med høy hastighet og villmannskjøring gjennom årene. Derfor han var fradømt lappen på livstid. Husker bare for noen år siden de kjørte en gammel BMW 635 opp en lang slakk bakke, på bakketoppen hadde de ubeskrivelig høy fart og bilen mistet kontakt med underlaget og rett i grøfta. Var foresten under gatebiltreffet i Surnadal at ulykken skjedde, skulle kjøre forbi en bil i 50-sonene på Røv (midt mellom Surnadal og Rindal) da det gikk galt. Har hørt om mye villmannskjøring med denne 200'n, som det også sto fortalt i Adressa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke noen 4hjuls-rulle for den prisen vel? :nana: Firehjulstrekk er jo forbehold traktorer og SUV-er, og de er det jo ingen som trimmer.. :)

 

Mener den prisen er mer likt 4wd benk uten å si noe for sikkert, for håpe de får ett uoverkommelig godt tilbud av ES på gammelbenken så de kjøper den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo _kanskje_ konge dette ruse motoren utenfor biltilsynet og så får en nesten gratis test av motorkraft:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis såfremt de skulle finne på noe slikt å kjøpe seg rulle må den vel være godkjent av justervesnet + de på ha helt klare prosedyrer på hvordan de skal måle bilen slik at målingene blir mest mulig lik hvergang.

:)

en løsning mp da være å komme seg inn på stortinget for så å kutte midler til trafikkstasjonene ;)

 

har forøvrig lite sympati for han som ble tatt da, villmannskjøring + kjøring med bil han vet er ulovlig : bh : å atpåtill klage på ES.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.