Blande 2-takts olje i diesel?

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er lurt å blande i en liten skvett 2-takts olje i dieselen?

 

Har hørt noen folk har snakket om dette men har aldri fått vite noe konkret.

Hva er fordelene, og hvor mye skal det blandes inn? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste forbindelse jeg har hørt om totaktsolje er hvis man kjører med parafin på en diesel. Ellers så "smører" jo diesel mer enn godt nok

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt at 2-taktsoljen "renser" diesel motorene,men vet ikke om det stemmer. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen plasser, som i nord-sverige der det er bikkje-kaldt om vinteren, kan dieselen være iblandet ett-eller-annet stoff som gjør at den tåler kulden bedre. (vinterdiesel) Har vært å kjørt der med campingvogn flere ganger og den gikk opp ca 1 dl pr mil med "svensk-dieselen" kontra den norske. En kjenning fikk havari på dieselpumpa på sin Ford Mondeo (jeg kondolerer) på grunn av for lite smøring i den svenske dieselen, og verkstedet som reparerte pumpa ba han om å blande totakstolje i dieselen for å få nok smøring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er kaldt har man da ikke bare parafin i dieselen? Trodde det var vinter diesel jeg.. Har man parafin som er veldig tørt må man ha olje også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er kaldt har man da ikke bare parafin i dieselen? Trodde det var vinter diesel jeg.. Har man parafin som er veldig tørt må man ha olje også.

 

Korrekt, og før i tiden blandet folk dette selv har jeg hørt, og da med en skvett olje oppi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg prøvde dette på en A4 med 2,5tdi. Bare 1-2% på en full tank. Mente bilen fikk penere gange etter dette. Men brukte det bare en gang i blend. Ikke hver tank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt dette jeg også, og vil tor som nevt over at når de begynner med vinterdieselen så hiver de på en skvett for å smøre og rense pumpen, men om det er vits tviler jeg på. men kanskje eieren føer seg bedre "etter å stelt litt ekstra bra med bil og motor" følelsen..: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På eldre dieselmotorer er det iallefall anbefalt da diesel IKKE har tilstrekkelig god nok smøreevne mtp mekanikken i dieselpumpa. Litt totaktsolje og de gamle oljebrennerne går stillere og penere enn noen gang :)

Vinterdiesel har enda dårligere smøreevne da denne inneholder mere parafin.

 

Godt mulig det går fint på nyere PD motorer og, men det ville jeg undersøkt nøye først..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får bort noen dieselpumpeklakk,og litt smørning får vel pumpa og...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, da høres det ut som jeg må prøve dette :)

 

Hva er anbefalt mengde på en 55 liters tank?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har på 2 dl på 70 liter en gang i mnd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min far bruker det på suburbanen sin, den får merkbart finere gange

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører 1:200, altså 2,5dl når jeg har fyllt ca. 50l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alle,

 

Hørte av noen kjentfolk at det muligens lønner seg å ha i litt totaktsolje på tanken når det er spesielt kaldt ute, vi som kjører diesel. Skal visstnok øke dieselpumpas levetid. Noen som har erfaringer her? Var ikke snakk om mye, men husker ikke blandingsforholdet...

 

Hilsen fra

Erik :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En skvett er nok, det funker fint det.

 

Dieselen her på berget er så tørr, at det er et gammelt triks å ha i en skvett olje hver gang en fyller. Det er med på å smøre hele systemet. Blandingsforholdet er heller ikke så viktig, 1-2DL pr tank mener jeg det var vi hadde på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er dette på nyere biler med pumpedyse / commonrail ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandingsforhold 1:200 er brukt en del (2,5dl hvis du fyller 50l diesel, 3dl hvis du fyller 60l). Du smører opp den mekaniske delen av pumpa, og beskytter mot havari, men det hjelper ikke den elektriske delen av pumpa som på enkelte pumper er hovedårsak til at pumpa feiler (v6 TDi pumpa f.eks.)

 

Vet ikke hva anbefalingene er på PD og CR, men det er ihvertfall ingen betenkligheter med å gjøre dette på VP og VE motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alle,

 

Hørte av noen kjentfolk at det muligens lønner seg å ha i litt totaktsolje på tanken når det er spesielt kaldt ute, vi som kjører diesel. Skal visstnok øke dieselpumpas levetid. Noen som har erfaringer her? Var ikke snakk om mye, men husker ikke blandingsforholdet...

 

Hilsen fra

Erik :P

 

er ikke nødvendig siden parafin ikke blandes i diesel lenger..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra Norsk Petroleumsinstitutts nettsider sommeren 2005:

 

Ved lave temperaturer kan oljen utskille voks som vil tette filtre og tilførselsledninger. Den tradisjonelle vinterdieselen vil kunne brukes ved temperaturer ned til ca. -24 grader C. I kalde strøk forbedrer derfor oljeselskapene kvaliteten ved å blande inn parafin som tynner ut drivstoffet og reduserer vokskonsentrasjonen. I høst introduseres enkelte steder en ny vinterdiesel som uten parafintilsetning kan operere ned mot -32 grader C.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er jo at dieselen vi kjører på er "for" raffinert, rett og slett for tørr. Det har (såvidt jeg vet) ingenting med parafin-innhold å gjøre. De som har kjørt på en skvett olje har gjort det sommer som vinter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for rask repons!

 

Ja, det var nærmest for å forsikre seg mot tidlig dieselpumpehavari, har hørt at det er en dyr affære!

Koster jo ikke så mye med oljen, akkurat. Har en pumpedyse motor, med betegnelsen AWX.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. På din AWX som er en Pumpedyse motor, har du ingen dieselpumpe, anna enn matepumpa da. Trykkstingninga skjer i Dysene, vet ikke hvor sårbare di er for tørr diesel, men tror ikke de tar skade av litt olje i dieselen.

Øverste delen av dysene ligger i olje, derfor det er viktig med 505.01/506.00 olje på disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alle,

 

Hørte av noen kjentfolk at det muligens lønner seg å ha i litt totaktsolje på tanken når det er spesielt kaldt ute, vi som kjører diesel. Skal visstnok øke dieselpumpas levetid. Noen som har erfaringer her? Var ikke snakk om mye, men husker ikke blandingsforholdet...

 

Hilsen fra

Erik :P

 

Jeg har ett godt råd og det er: Ikke gjør det - i alle fall dersom du har en relativt ny bil med "ymse" avgassrenseutstyr (katalysator og DPF=DieselPartikkelFilter). Årsaken til at jeg sier det er:

- Norsk diesel er i henhold til den europeiske normen EN590 og den setter bl.a. krav til smøreegenskaper ("lubrisity", som testes i en spesiell "maskin", HFRR = High Frequency Resiprocating Rig). Dette gjelder selvsagt sommer som vinter.

- Diesel som selges i Norge (i alle fall av enkelte oljeselskaper) inneholder 5% "biodiesel" (FAME = Fatty Acid Methyl Ester og den FAME som normalt benyttes i Norge er RME = RapsMetylEster). FAME har svært gode smøreegenskaper og 2% FAME i vanlig diesel gir tilstrekkelige smøreegenskaper selv uten ekstra tilsetning av smørende tilsetninger (såkalte "lubrisity improvers"). Men for å være på den helt sikre siden tilsettes basedieselen (dvs. diesel før tilsetning av FAME) "lubrisity improvers" slik at den har smøreegenskaper i henhold til EN590 selv uten tilsetning av FAME.

- Og så kommer det viktigste: All smøreolje (også 2T-olje) inneholder metaller og andre stoffer (bl.a. fosfor- og svovelforbindelser) som er svært skadelige for katalysator og DPF. Innføring av disse renseteknologiene har medført at bilprodusentene krever bruk av "low SAPS" (eller Mid-Saps) smøreoljer (SAPS = Sulfatert Aske Fosfor (P) og Svovel) nettopp for å sikre virkning og levetid på kat. og DPF og da sier det seg vel selv at det ikke er veldig lurt å hive disse stoffene oppi dieselen. Så vil det alltid være noen som hevder at "jeg driter i om kat. og DPF fungerer så lenge jeg tar bedre vare på motoren min .....". Javel, men da skal dere tenke på at dersom DPF blir "forgiftet" vil ikke avbrenningen fungere som den skal og motoren går til helv.... p.g.a. at DPF'en har gått tett.

- Dersom du tilsetter "ymse lurium" til drivstoff eller smøreolje skal du også være klar over at alt som heter garantier forsvinner som dugg for solen.

 

Min konklusjon er i alle fall helt klar: Benytt drivstoff og smøreolje® i henhold til det som er foreskrevet i bilens instruksjonsbok og ikke hør på alle "forståsegpåere" (kanskje jeg er en slik en jeg også ....?) som kommer med ulike "kjærringråd".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne at kat ikke har vært tema på de bilene jeg tenkte på.. der har det vært åpen eksos. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.