Blande 2-takts olje i diesel?

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Og takk for god respons...

Jeg har en 2002 TDI, uten partikkelfilter. Har jo heller ikke katalysator på denne.

Men er opptatt av å "gjøre rett" i forhold til spec. til produsent. Har ikke spurt

noen hos Møller om dette. Tidligere kunne man jo få litt teknisk hjelp av avd. på

Frysja, men de dytter spm. ned til den lokale forhandler som ofte ikke har spiss-

kompetansen... Så da er det ofte gode svar og få på Forumet!

 

Hilsen fra

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Interesant. Aldri hørt om men dette må prøves.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørt om folk som har gjort det, men aldri visst hvorfor..

 

men hva slags 2-takt? finnes jo dusinvis 2-takt oljer avhengig av bruk..(moped, motorsag, snøscooter osv osv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørt om folk som har gjort det, men aldri visst hvorfor..

 

men hva slags 2-takt? finnes jo dusinvis 2-takt oljer avhengig av bruk..(moped, motorsag, snøscooter osv osv)

 

Er ikke SÅ mange typer 2-takt olje..men selfølgelig mange kvaliteter slik som alle andre oljer... Er som regel inndelt i 2 typer:

-For luftavkjølte 2T

-For vannavkjølte 2T

 

Noen oljer er fullsyntetisk, og andre er "delsyntetisk"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke SÅ mange typer 2-takt olje..men selfølgelig mange kvaliteter slik som alle andre oljer... Er som regel inndelt i 2 typer:

-For luftavkjølte 2T

-For vannavkjølte 2T

 

Noen oljer er fullsyntetisk, og andre er "delsyntetisk"

 

sikkert noen her inne som jobber med dette som kan gi oss et fasit svar.

Men er mange forskjellige 2 takts oljer. f.eks en motorsag må ha en spesiel olje pga høyt turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert noen her inne som jobber med dette som kan gi oss et fasit svar.

Men er mange forskjellige 2 takts oljer. f.eks en motorsag må ha en spesiel olje pga høyt turtall.

 

I den tråden anbefales det mineralsk til delsyntetisk. Ikke helsyntetisk, for det var dyrere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er mange forskjellige 2 takts oljer. f.eks en motorsag må ha en spesiel olje pga høyt turtall.

 

En mopedmotor har jo ofte høyere turtall enn en motorsag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok mer turtall på en motorsag, de maxer på 13k....

 

Motorsag oljen er "renere" dvs mindre røyk av den sånn at det er bedre for han som har sagen i hånden.

I moped tiden kjørte eg stort sett med motorsag 2T olje pga den ga mye mindre røyk. Og den lukter mindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mange mopedmotorer i dag som blir kjørt til 14-15k også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er diesel "tørrere" enn bensin?

 

Jeg spør siden det kun blir diskutert å ha olje i diesel, og ikke i bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er diesel "tørrere" enn bensin?

 

Jeg spør siden det kun blir diskutert å ha olje i diesel, og ikke i bensin.

 

er ingen mekaniske deler i innsprøytningssystemet på en bensin slik det er på diesel og derfor trenger smøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er diesel "tørrere" enn bensin?

 

Jeg spør siden det kun blir diskutert å ha olje i diesel, og ikke i bensin.

 

Nei det har visst med at stadig strengere krav til utslipp har ført til at svovelinnholdet i diesel har blitt redusert i de senere år. I 2005 ble EURO 4 kravet innført i Europa, og svovelinnholdet redusert ytterligere i dieselen. Det store problemet her så langt jeg har forstått at svovel fungerer som smøremiddel for dieselpumpe og andre mekaniske deler i motoren som er i kontakt med dieselen. Og motorer produsert før denne standarden ble innført, er ikke nødvendigvis skikket for et langt liv, hvis mekanikken i motoren ble konstruert for å dra nytte av svovels smørende og beskyttende effekt. Si du har en ti år gammel dieselmotor. Så ble denne konstruert lenge før endringene i dieselen kom.

 

Et stort, men viktig, spørsmål å stille da er: Må dieselmotorer produsert før 2005 ha tilsetning i dieselen for å i hele tatt ikke slites i rekordfart?

 

Edit: epost sendt oljeselskapene for å få vite HFRR veri for autodiesel i norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det forskjeld på PD og CR her eller gjelder det begge deler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra et annet forum:

 

"Important News on the 2-Stroke Oil to diesel theme:

The International Automobil Association has issued an official statement in the Worldwide Fuel Charter in which they demand to increase the lubrication capabilities of todays diesel fuel from at present HFRR 460 um, or higher, to min. HFRR 400 um, or lesser. The reason is the increasingly reported break down of the high pressure diesel injection pums worldwide, and the unwillingness of the manufacturers to deal with the vast amount of warranty claims.

The Wordwide Fuel Charter has confirmed that the commercial diesel fuel even with the addition of the recommended dosis of 2-T oil STILL conforms to the DIN standard, however with a recognisable inmprovement of lubricating properties. "

 

Noen som kan verifisere dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier så Statoil til en henvendelse angående om dagens diesel har tilstrekkelige smøreegenskaper for dieselpumper? Jeg spurte og om hvor man kan få kjøpt diesel pluss, som har høyere svovelinnhold.

 

"All vår diesel tilfredsstiller standard EN 590, og har tilstrekkelig smøreevne.

 

Diesel Pluss kan ikke lenger benyttes på personbiler. Svovelinnholdet er for høyt til å tilfredsstille kravet, og biler med partikkelfilter ville ikke tåle

dette produktet"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å bare kjøre på olje ?

Ren og fin ,gratis frityrolje.... Har en kompis som har begynt å kjøre sin Transporter TDI (88hk) på dette. Lukter gatekjøkken og han mener den går bedre enn med diesel.

Når det gjelder totakts olje på bensinbiler så husker jeg at vi kjørte i en skvett på Golf I og II GTI om de hadde lyd i pumpa. Ble mye mindre lyd med litt olje i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det interessante med hele temaet er at det finnes forsvinnende lite, om ingen som fraråder å smøre opp dieselen med 2 takts olje. Tvert i mot har jeg etter diverse søk om temaet ikke funnet det sannsynlig at det vil skade motoren på noen slags måte. En oppsummering så langt vil kortfattet se slik ut.

    Har du en eldre bil, la oss si 10 år eller eldre, kan denne motoren ha blitt produsert med tanke på å kjøre på diesel med høyere svovelinnhold, og kanskje ikke opprinnelig ment for dagens biodiesel kvaliteter.

    Denne grundige testrapporten fra dieselpumpeprodusenten Robert Bosch GmbH, viser tydelig sammenhengen mellom diesel med dårlig smøring (HFRR > 460) og diesel med god smøring (HFRR

    Dieselprodusentene viser kun til denne minimumsgrensen for smøreegenskaper og lover at ikke dieselen overstiger maksgrensen 460.

    Det kan antas at dagens autodiesel kun oppfyller minstekravet for smøreegenskaper.

    2 taktsolje er et spesialprodukt for å rense og smøre mekaniske deler under høyt trykk, temperatur og hastighet, og forbrennes sammen med dieselen i forbrenningsprosessen

    2 taks oljetilsetning vil øke dieselens smøreegenskaper og redusere dieselpumpeslitasje og rense og holde rent drivstofflinjen

    Det mest brukte blandingsforholdet i dag er 1:200 (1dl pr 20l.)

    Det anbefales en kvalitet på Jaso FC eller bedre. Mineralsk eller delsyntetisk

    Det sies at biler fra 2007 og nyere har mindre eller ingen nytte av tilsetning, eller kan ta skade av det.

     

    Dette er min personlige oppfatning av temaet. Om du velger å bruke 2 takts olje i dieselen er det selvfølgelig etter eget ønske og på eget ansvar.

     

    Linksamling:

    http://www.enertechlabs.com/Ultra_Low_Sulfur_Diesel_Facts.htm

    http://www.freel2.com/forum/topic878.html

    http://www.arb.ca.gov/fuels/gasoline/meeting/2003/022003bosch.pdf

    http://www.infineum.com/Documents/Fuels%20Technical%20Papers/SAE/2009-01-0848.pdf

    http://www.globaldenso.com/en/topics/files/common_position_paper.pdf

    Del dette innlegget


    Lenke til innlegg
    Del på andre sider

    Dette er interessant lesing. Tror jeg skal gjøre dette på min. Da regner jeg med denne oljen vil funke? Oppfyller JASCO FB, så skal vel være grei?

    Del dette innlegget


    Lenke til innlegg
    Del på andre sider

    Dette er interessant lesing. Tror jeg skal gjøre dette på min. Da regner jeg med denne oljen vil funke? Oppfyller JASCO FB, så skal vel være grei?

     

    Jeg har personlig satt en grense på FC som minimumskvalitet.

    Del dette innlegget


    Lenke til innlegg
    Del på andre sider

    Og endelig: Her er testresultater fra en uavhengig studie som viser at totaktsolje har en forbedring på 162 mikron i forhold til utgangspunktet, og senker altså HFRR fra 636 til 474.

     

    "7)Super Tech Outboard 2-cycle TC-W3 engine oil

    Unconventional (Not ULSD compliant, may damage 2007 or newer systems)

    HFRR 474, 162 micron improvement

    200:1 ratio

    16.64 oz/tank

    $1.09/tank"

     

    http://www.spencertechnicalsalesinc.com/Diesel_Fuel_Additive.html

    http://www.johnfjensen.com/Diesel_fuel_additive_test.pdf

    Del dette innlegget


    Lenke til innlegg
    Del på andre sider

    Hva sier så selveste Statoil om saken?

     

    Hei Stian!

     

    Statoil Diesel tilfredsstiller NS-EN 590:2009.

     

    I følge denne standarden skal smøreverdien for autodiesel oppgis og testes

    slikt:

    Lubricity, corrected wear scar diameter (wsd 1,4) at 60°C -> maximum

    460 µm (EN ISO 12156-1)

     

    Dette måles ihht. analysemetod HFRR (High Frequency Reciprocating Rig).

    I praksis er denne verdien mye lavere enn 460 µm, ofte er det målt i

    området mellom 250 og 300 µm.

     

    Håper dette var til hjelp

     

    Mvh,

     

    Jo, takk. Det var til stor hjelp. Mange takk til Statoil som de eneste som hittil har svart på mitt spørsmål.

    Del dette innlegget


    Lenke til innlegg
    Del på andre sider



    VACN 2018- Powered by Invision Community

    Bli medlem
    ×

    Viktig informasjon

    Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
    Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.