6 trinnskasse på coupe quattro type 85!?!

Anbefalte innlegg

har søkt litt, og blir ikke helt klok!

var ute i garagen i sted og målte litt på girkasse og travers.

etter mine øyne passet min S4 biturbo 6 trinnskasse på den orginale traversen på coupe quattro type 85, med girkassebraketter fra S4 B5. stemmer dette eller er jeg helt på tulltur?: klø :

 

dimensjoner på flensen på kassen til indre drivledd var og lik i forhold til hullbilde og diameter på indre drivledd fra cq type 85.

 

har ikke drivakslingene for hånd nå, men da kommer et 3 spørsmål;

kan jeg bruke komplette drivakslinger fra coupe quattro type 85 på denne kassen?

 

og ett 4 spørsmål:

hvordan blir det med bakdiff?: klø : ser at bakdiffen fra S4 B5 (Avant) er mye lenger enn type 85 bakdiffen.

så hva blir oppskriften fra kassen og bak?

 

skulle vel helst hatt en komplett liste av hva jeg trenger av travers, girkasse fester, mellomaksling, drivakslinger og bakdiff!

 

ble mye på en gang her, men håper på en god "oppskrift" på deler som må brukes fra hvilke biler!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen så har 6 trinns i en gammel type 85 her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at utvekslinga må være lik da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utveksling på org 80 diffen og s4bt kassa er lik.. :) tror kanskje drivaksler også passer.. kommer litt ann på bredde på kassa..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bumper denne jeg.

har målt litt i kveld, og har komt frem til at dsy kassen og kassen som sto i coupen er like lang. så det vil si at jeg kan bruke mellomakslingen som står i bilen.

men målte meg fram til at 6 trinns kassen var breiere ved flenser til drivakslinger enn coupekassen.

så da kommer spørsmålet om jeg kan bruke drivakslinger fra s2 aby?

skal på med bærearmer fra s2 coupe, hjulhus, nav og fjærben.

vil det da fungere med drivakslinger fra s2 aby? eventuelt rs2?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det passer viss du har fjørbein, nav, spindler og bærebruer fra s2, sub frame'n skal være lik på typ 85 og b5. Utvekslinga i diffen bak må være 4.11:1 (37:9) (litt usikker på hva typ 85q er men urquattro 10v er ihvertfall 3.89:1)

Du må også ha nytt svinghjul, da typ 85 har opplagring til inngående aksling på girkassa i et lite lager som sitter i veiva, og s4 kassen har i svinghjulet. Du må også ha en annen clutch da det er forskjellig splines på de to kassene. Vær litt obs når du monterer s2/rs2 drivakslingene da de ikke er like lange. Et ett fett om du bruker akslinger fra 3b, aby eller rs2.

 

Da får du ha lykke til, og så får du arrestere meg om jeg har tatt feil på noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det passer viss du har fjørbein, nav, spindler og bærebruer fra s2, sub frame'n skal være lik på typ 85 og b5. Utvekslinga i diffen bak må være 4.11:1 (37:9) (litt usikker på hva typ 85q er men urquattro 10v er ihvertfall 3.89:1)

Du må også ha nytt svinghjul, da typ 85 har opplagring til inngående aksling på girkassa i et lite lager som sitter i veiva, og s4 kassen har i svinghjulet. Du må også ha en annen clutch da det er forskjellig splines på de to kassene. Vær litt obs når du monterer s2/rs2 drivakslingene da de ikke er like lange. Et ett fett om du bruker akslinger fra 3b, aby eller rs2.

 

Da får du ha lykke til, og så får du arrestere meg om jeg har tatt feil på noe.

 

ok. takker for info her. etter som jeg har forstått det er det 4.11:1 i bakdiffen på type 85q, så den er grei.

samme med mellomaksling, da girkassene var like lange.

har et svinghjul fra s4 6-trinns for hånd. men må jeg bruke denne aluspaceren(10mm tykk) da?

og etter som jeg forsto deg er drivakslinger fra: 3B, ABY og ADU like og disse går på kassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. takker for info her. etter som jeg har forstått det er det 4.11:1 i bakdiffen på type 85q, så den er grei.

samme med mellomaksling, da girkassene var like lange.

har et svinghjul fra s4 6-trinns for hånd. men må jeg bruke denne aluspaceren(10mm tykk) da?

og etter som jeg forsto deg er drivakslinger fra: 3B, ABY og ADU like og disse går på kassen?

 

Ville ikke brukt dobbelt massesvinghjul, da haddde jeg heller fått tak i enkeltmasse så slipper du spaceren. Det har vel også en tendens til å bli slakk i dobbelmasse svinghjul.

 

Alle drivakslingene skal passe ja. så sant du har nav og spindler fra s2, eller rs2, kan være det passer med spindler og nav fra typ 89 også. også FWD.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke brukt dobbelt massesvinghjul, da haddde jeg heller fått tak i enkeltmasse så slipper du spaceren. Det har vel også en tendens til å bli slakk i dobbelmasse svinghjul.

 

Alle drivakslingene skal passe ja. så sant du har nav og spindler fra s2, eller rs2, kan være det passer med spindler og nav fra typ 89 også. også FWD.

 

ok. da tror eg går for enkelmasse. veier vel mindre og? kan vel bruke svinghjul og clutch som står i bilen da? er helt ny spec clutch. og svinghjul har pinner til sensorer. brukt med 5 trinnskasse. fungerer det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. da tror eg går for enkelmasse. veier vel mindre og? kan vel bruke svinghjul og clutch som står i bilen da? er helt ny spec clutch. og svinghjul har pinner til sensorer. brukt med 5 trinnskasse. fungerer det?

 

 

Det spørs hvilken 5 trins det er snakk om, dersom det er den orginale fra CQ er inngående aksling opplagret i veiv, og det er bare ett stort hull midt i svinghjulet, og splinsen på inngående aksel har mindre diameter. Splinsen på 6trinnsen er 24 mm utv og ha 23 splines?

 

Dersom du har startet demonteringen, kan du jo raskt sjekke dette ved å se om den spec lamellen passer over på nye kassen. Eller du kan prøve den gamle som du nett skiftet (siden den som står på er ny) dersom du ikke har kastet den ...

 

Finleste første innlegget ditt nå, det er jo en biturbo kasse du har, da kan det være det er flere ting som ikke passer helt, den har nok ikke utsparinger til sensorene bak på motorblokka. Pluss at ikke alle hullene i clutch huset stemmer over ens med blokka di. men nå er jeg på ustø grunn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spørs hvilken 5 trins det er snakk om, dersom det er den orginale fra CQ er inngående aksling opplagret i veiv, og det er bare ett stort hull midt i svinghjulet, og splinsen på inngående aksel har mindre diameter. Splinsen på 6trinnsen er 24 mm utv og ha 23 splines?

 

Dersom du har startet demonteringen, kan du jo raskt sjekke dette ved å se om den spec lamellen passer over på nye kassen. Eller du kan prøve den gamle som du nett skiftet (siden den som står på er ny) dersom du ikke har kastet den ...

 

Finleste første innlegget ditt nå, det er jo en biturbo kasse du har, da kan det være det er flere ting som ikke passer helt, den har nok ikke utsparinger til sensorene bak på motorblokka. Pluss at ikke alle hullene i clutch huset stemmer over ens med blokka di. men nå er jeg på ustø grunn...

 

ok. 5 trinskassen står enda i bilen. skal ta ut denne i løpet av uken eller til helgen. så da finner jeg ut det.

og anngående utsparinger, så sliper jeg plass til disse. og anngående hullbilde i clutch huset, så skal dette gå bra. sammenlignet med en annen 5 trinnskasse jeg har og mener det var 1 hull som måtte modifiseres (like ved sensorene til svinghjul)

men du mener fortsatt at s2 drivakslinger kan brukes?

diameter og hullbilde på flensen på kassen stemte overens med cq drivakslingene. regner med s2 er like på indre drivledd?

og har sett inn på etka, så etter det jeg kan se er kassene like utvendig (biturbo/s2 6 trinns)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan og tilføye nå at jeg må ha ny clutch da spline på cq kassen var 20mm og biturbokassen var 24mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.