#1 Skrevet Oktober 4, 2007 Holder på og skal få koblet opp instrumentet for kjølevæske-temp og har i den anledning hørt at multitemp-kontakten/-giveren som sitter på vannrøret ofte er gåen på disse bilene. Det sitter uttak til 4 ledninger på denne. Målte ledningen som skal til instrumentet (brun-gul) og den hadde 10,2 Volt. Men det skjedde ingenting når jeg satt denne rett på instrumentet... Noen som vet hvordan man evt kan sjekke om multitemp-giveren er ok..?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 5, 2007 En av pinnene skal ha +12v matestrøm (for å forsyne elektronikken innvendig i giveren), på nyere givere med tre pinner er det nettopp matestrømmen som ikke brukes lenger fordi innmaten er byttet til enklere/'dummere' type. De tre andre giverne er givere mot jord: to av de skal ha full kontakt mot jord når tempen overstiger 120grader (mener jeg det var) og den tredje er negativ koeffisient slik at motstanden mot jord avtar når temperaturen øker. For å sjekke ledningsnettet kan du enkelt kortslutte en og en ledning mot jord (men selvsagt ikke +12v-ledningen). Når du treffer på ledningen til instrumentpanelet skal tempmåleren flakse opp på maks. Giveren i seg selv kan du måle mens du varmer den opp i f.eks. varmt vann (den må da ha +12v matespenning hvis det er en 4-pinner), mål mellom signalpinnene og giverens gods. Fungerer den skal én av pinnene endre motstand og de to andre skal være "døde" med mindre du klarer å få den over 120 grader. Dette er skrevet på husken i full fart, men jeg tror det meste skal være nevnt.. Eyvind? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 7, 2007 Takk for bra svar. Mener å ha sett på sjm sine sider at det er en ledning med 12 volt ja, og en til auto-check, en til ac og en til selve instrumentet..Blir det det samme som du sier her.?? Men er vel bare å kjøpe en ny med 3 pinner på først som sist tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 7, 2007 Takk for bra svar.Mener å ha sett på sjm sine sider at det er en ledning med 12 volt ja, og en til auto-check, en til ac og en til selve instrumentet..Blir det det samme som du sier her.?? Men er vel bare å kjøpe en ny med 3 pinner på først som sist tenker jeg. Betalte 1150kr med rabatt på møller husker jeg ikke helt feil. Oppunder 1500kr uten rabatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 7, 2007 ...eller 600 hos quattroco.com, eller 350,- på ebay De med fire pinner finnes ikke i salg lenger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 7, 2007 ...eller 600 hos quattroco.com, eller 350,- på ebay De med fire pinner finnes ikke i salg lenger. Sålenge man ikke trenger den på dagen så. Min gikk i nødmodus pga den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 8, 2007 Sålenge man ikke trenger den på dagen så. Min gikk i nødmodus pga den Fikk du opp motorlampa da bilen gikk i nødmodus, eller byttet du bare og merket at bilen gikk bedre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 8, 2007 Denne ser da ut til å være gamletypen med 4 pinner: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-VW-water-temp-sensor-94-02-A4-A6-Golf-Jetta-Beetle_W0QQitemZ260168031534QQihZ016QQcategoryZ46096QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem' Relativt billig også da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 8, 2007 Denne ser da ut til å være gamletypen med 4 pinner: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-VW-water-temp-sensor-94-02-A4-A6-Golf-Jetta-Beetle_W0QQitemZ260168031534QQihZ016QQcategoryZ46096QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem' Relativt billig også da... Hmmm...syns ikke den ser helt lik ut...Den jeg skal ha er til 5-syl Audi motor 20vt, ikke -94-02 Golf osv.. Men takk for forsøket.. Eller...kanskje det er den samme likevel..??..Har uansett fått tak i en ny som skal hentes i kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 8, 2007 Denne ser da ut til å være gamletypen med 4 pinner: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-VW-water-temp-sensor-94-02-A4-A6-Golf-Jetta-Beetle_W0QQitemZ260168031534QQihZ016QQcategoryZ46096QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem' Relativt billig også da... Mangelen på gjenger på sensorhuset gjør nok at denne ikke kan brukes. Den riktige sensoren skal skrues inn, denne er vel ment å klemmes fast med en eller annen innretning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 8, 2007 Mangelen på gjenger på sensorhuset gjør nok at denne ikke kan brukes. Den riktige sensoren skal skrues inn, denne er vel ment å klemmes fast med en eller annen innretning. Tror det er gjenger der, bare at de er skjult fra den vinkelen. Her i alle fall den nye typen med 3 pinner og GARANTERT med gjenger:) http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-S4-A6-90-80-Water-Temperature-Temp-Sender-Sensor_W0QQitemZ290166945059QQihZ019QQcategoryZ33682QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 8, 2007 Fikk du opp motorlampa da bilen gikk i nødmodus, eller byttet du bare og merket at bilen gikk bedre? Hadde ikke motorlampe på min 200 20v pga var 89-mod. Bilen gikk som et dass og ladet max 0.5 Bilen ble bedre med engang etter byttet ja ifølge ny eier. Jeg kjøpte denne faktisk samme dag som den ble hentet. Merket at tempmåler var meget ustabil og da bilen begynte å gå i nødmodus var årsaken klar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...