Anbefalte innlegg

Min 2000 Passat hadde etterhvert fått ganske matte lykteglass (Plast), Jeg fikk et tips om å polere med autosol. Det hjalp noe, men det var allikevel en del riper og krakelering jeg ikke fikk vekk. Jeg bestemte meg for å prøve å få dem bra, eller kjøpe nye hvis det ikke gikk. Jeg gjorde følgende:

Slipte ned med 1200 vannslipepapir (brukte vann)

Slipte over med med 2000 vannslipepapir

Polerte med autosol

Polerte med "Paint restorer/rubbing.

2000 papir er nok det groveste en kan bruke før autosol. Hadde jeg hatt finere, ville jeg brukt det

Det kan være grunner til ikke å gjøre dette jeg ikke kjenner til og/eller bedre metoder, men mine lykteglass er ikke til å kjenne igjen. Som nytt blir det aldri, men de er allverdens mye bedre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det må også at det er fysisk umulig å polere opp dette for hånd etter man har pusset ned lyktene med sandpapir, jeg brukte vel 1600 papir på mine å det ble helt knall;) men klarte ikke å polere de opp for hånd, så man må nesten bruke maskin å ta et par runder =) skal også nevnes at mine ble som nye;) da org vw lykter fra rundt 1974=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal være veldig forsiktig med å polere med maskin, for plasten tåler ikke mye varme!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mmm, merket ikke til noe at det ble så varmt jeg men, sikkert sant=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2000 Passat hadde etterhvert fått ganske matte lykteglass (Plast), Jeg fikk et tips om å polere med autosol. Det hjalp noe, men det var allikevel en del riper og krakelering jeg ikke fikk vekk. Jeg bestemte meg for å prøve å få dem bra, eller kjøpe nye hvis det ikke gikk. Jeg gjorde følgende:

Slipte ned med 1200 vannslipepapir (brukte vann)

Slipte over med med 2000 vannslipepapir

Polerte med autosol

Polerte med "Paint restorer/rubbing.

2000 papir er nok det groveste en kan bruke før autosol. Hadde jeg hatt finere, ville jeg brukt det

Det kan være grunner til ikke å gjøre dette jeg ikke kjenner til og/eller bedre metoder, men mine lykteglass er ikke til å kjenne igjen. Som nytt blir det aldri, men de er allverdens mye bedre

Når du forteller sånne ting så burde du legge ut bilder:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at håndpolering tok tid. Jeg gikk over til maskin, og var forsiktig med turtallet.

Jeg hadde ikke planlagt bilder, så jeg har ikke noe "før og etter", men prøver prøver å legge inn noen som viser lyktene nå. Det er ikke sikkert det viser så mye, men fra før var de både ripete, krakelerte og gulaktig i fargen etter 7 år og 425 000km

3.JPG

4.JPG

1.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

riper og hakk går fint å puss og polere oppigjenn berre ein gar gradene dvs.p180-p240-p400-p600-p800-p1200-p1500-p2000-p3000 (vått)- rubbing - polering og tilslutt voks . og ja det går ann og brukr p180 tar litt lengre tid å slipe og polere men det går fint (ein skall vere litt forsiktig på nyare merce hovedlykte der er det eit belegg som kan vere vanskelig å poler vist ein har slipt hull i det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøft, det som er at jeg har 1 splitter ny lykt og en totalt helt bortinatta matt fra 98, dette ser man stor forskjell på gjennom lyset.. så skal jeg bare skaffe meg 2000 våt slip papir eller finere og en flaske autosol og gå løs:D Takker for tipset, aldri funnet på dette selv...:D

Finnes det flere typer autosol, eller er dette et produkt ikke et merke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøft, det som er at jeg har 1 splitter ny lykt og en totalt helt bortinatta matt fra 98, dette ser man stor forskjell på gjennom lyset.. så skal jeg bare skaffe meg 2000 våt slip papir eller finere og en flaske autosol og gå løs:D Takker for tipset, aldri funnet på dette selv...:D

Finnes det flere typer autosol, eller er dette et produkt ikke et merke?

det er både produkt og merke: klø :

den finnes i tube eller i større bokser, men en tube holder nok lenge;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autosol er et merke, men også et produkt, hvis du forstår. Etter den originale metal-polish, har det kommet flere andre typer, men det er altså metal-polish du vil ha. Denne er også den vanligste å finne i Norge. Den kommer forøvrig på tube eller 1kg boks, og selges "overalt", til og med på Statoil.

http://www.autosol.de/shop-en/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for raskt svar:d skal kjøpe imårgen =) skal ta før og etter bilder og legge ut her :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg vert og kjøpt autosol, og på sandpapir delen kom problemet. Karroseri verkstedet hadde som fineste papir 500. Bygger'n hadde 800 og så ringte jeg til nærmeste jernia og dem hadde opptil 1200. Det vil da si at jeg må ta meg fri en dag og ta en j**** ferge for og få tak i 1-2 stk lite sandpapir i korn størrelse 2000-3000 en plass.

Så er det noen der ute som veit hvor det er mulig og skaffe sand/slipe papir i størrelsen ca 2000 og et ca 3000?

Virker som dette er sånn man må spesial bestille på ordre fra USA omtrent :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvem som helst malebutikk=) + sikkert mange bilrekvesitta butikker=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sandpapir er lite og lett, du burde nesten kunne bestille det pr nett, eller få noen bekjente i en by til å sende et par i en konvolutt. Ta uanset og prøv deg fram med bare Autosol før du går løs med slipepapir, det kan hende det er nok!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det greieste er å bruke Autoglym 03B. Garantert bra resultat!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men 03B selges vel bare i 2l flasker, til flere hundre kroner? Da er det billigere å forsøke med en tube Autosol til ~50,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da glemte jeg self kameraet, men bare med autosol og poleringsmaskin blei det grå-matte området borte, er litt hakk osv etter steinsprut men ser ikke dette for man kommer nærme..

Dette anbefales og er en veldig billig løsning :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torkjell: Jeg har noen 2000 papir til overs som jeg kan sende deg i en konvolutt hvis du vil prøve å slipe mer ned. Som Robert sier, så kan du også begynne med grovere så lenge du tar finere og finere etterhvert. Send meg en PM i så fall.

Ellers vil jeg tro at noen som driver med billakkering, eller selger til disse, har tilgang til finere papir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torkjell: Jeg har noen 2000 papir til overs som jeg kan sende deg i en konvolutt hvis du vil prøve å slipe mer ned. Som Robert sier, så kan du også begynne med grovere så lenge du tar finere og finere etterhvert. Send meg en PM i så fall.

Ellers vil jeg tro at noen som driver med billakkering, eller selger til disse, har tilgang til finere papir

Takker så mye for tanken, men blei veldig bra med bare autosol, de som driver med karroseri og lakkering hadde bare 500 papir... dont ask me why :) Har vel finere men ikke for salg der og da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.