#1 Skrevet August 31, 2004 Det begynner smått å nærme seg den glatte sesongen, og for en gangs skyld tenkte jeg at jeg skulle ha hjulene klare i god tid og få kjøpt nye dekk i god tid før det første snøfallet skaper totalt kaos på både veier og dekkverksteder. Derfor spør jeg om råd.... Jeg skal ha dekk i størrelsen 185/55R15, piggfrie. Jeg vil ha dekk som har maksimalt grep i snø og har da tenkt på dekk fra enten Continental eller Nokian Hakkapellitta da det virker som om de er markedsledere. Det store spørsmålet er selvfølgelig, er det noen som vet om det kommer noen nye modeller fra disse produsentene? Det hadde vært litt kjedelig å ende opp med fjorårets modeller, og da gamle dekk. Deres erfaringer er også ønskelige, og forslag mottas med takk. Så, diskuter i vei! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 31, 2004 Jeg har kun hatt hakka Q på mine biler og er veldig fornøyd med de. De er litt for myke kanskje på tørr asfalt, men tar igjen det tapte på glatt føre og snø.. Vnterfelgene mine ligger hos Sharif og venter på dekk, Sharif sier det kommer nye dekk som erstatter Hakka Q. Er jo på tide, tror de kom i 97/98 engang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 31, 2004 Continental sine VikingContact 2 har kommet høyt opp på mange tester og jeg bruker de.. Aldri vært misfornøyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 31, 2004 Du må ikke glemme Gislaved. Det var jo Conti Viking Contact 3 og Gislaved Sotf Frost 2, som var testvinnere 03-04 (conti vant på litt mindre støy). Men det blir spennende med nye Nokian Hakkapeliitta RSi! Mitt valg sist vinter ble Gislaved, pga. pris (Sharif). Men iår venter jeg på testen av nye Nokian... Så da blir det vel en ny tur opp til Skedsmo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 31, 2004 Det kommer flere nye dekk typer i år.. nokian kommer med rsi og michelin har kommet med X-ice som erstatter maxi ice 2, så det er nok muligheter til forbedring hos alle.. Nokian sitt Rsi skal jo være et dekk som erstatter Hakka Q, og skal da gi vesentlig bedre egenskaper på våt safalt og slaps.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 1, 2004 Våt asfalt og slaps. Høres ut som et såkalt "Autobahn-dekk" for min del. Dette er altså den typen dekk som ofrer litt av egenskapene fra snø/is for å ta dem igjen i støy/komfort/våte egenskaper. Det er altså ikke interessant for min del, jeg vil heller ha aggressivt mønster, maks snøgrep, rallydekk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 1, 2004 Jeg har fjorårsmodellen av Hakkapellitta, da i 175/70-13:rolleyes: , jeg bruker piggdekk, siden det er "litt" mer snø her. Men, egenskapene er stort sett like med piggfritt da. Kjempedekk. Tror ikke du vil merke mye forskjell fra en eve. nykommer kontra en fjorårsmodell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 1, 2004 Kjøpte nye Hakka Q i fjor vinter, kjørte mye mellom Østlandet og Ålesund, så det var ofte over fjellet med mye snø, der borte i Ålesund var det ofte speilblank is, her hjemme er det stabilt med mye snø om vinteren. Hadde aldri noe problem i det hele tatt, etter at jeg økte trykket fra 2.1 til 2.4 bar forsvant "viskelærfølelsen" også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 1, 2004 Hakka Q eller Bridgestone Blizzak !!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 1, 2004 Jeg har kjørt på HakkaQ/piggfritt siden jeg kjøpte bilen i 2000 (nei, ikke om sommeren;)). Er vanvittig fornøyd med dekka jeg. Slitesterke er dem også. Er på -BLANK- is problemene kommer som perler på snor, MEN! det er kun 1 gang jeg har tapt en "duell" med Kong Vinter....... (havnet til slutt på plenen til nabo'n......:rolleyes: :rolleyes: ) Dim: 185/55-15 på 6,5" felg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 3, 2004 Opprinnelig postet av Per Lindgren Våt asfalt og slaps. Høres ut som et såkalt "Autobahn-dekk" for min del. Dette er altså den typen dekk som ofrer litt av egenskapene fra snø/is for å ta dem igjen i støy/komfort/våte egenskaper. Det er altså ikke interessant for min del, jeg vil heller ha aggressivt mønster, maks snøgrep, rallydekk! Grunnen til at jeg skriver det er at dere husker kanskje at Hakka Q ble slakta i den svenske dekktesten i fjor. grunnet egenskapene på våt asfalt og slaps.. De mente at dekket var livsfarlig å kjøre på i de forholdene.. Derfor har Nokian forbedret egenskapene i Rsi modellen.. slik at det er like godt på snø og is, og vesentlig bedre på våt safalt og slaps.. Det hender jo at man er ute for sånne forhold og... Statens vegvesen er jo relativt ivrige med salt bilene sine.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 3, 2004 Opprinnelig postet av Stian Jacobsen Statens vegvesen er jo relativt ivrige med salt bilene sine.. Statens saltvesen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 3, 2004 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 3, 2004 Jeg kjører på Continental Contact 2 å er kjempe fornøyd med det,kommer frem stort sett over alt... Har fått resten av familien å til å kjøpe det... Vett det kom ut Contact 3,men har ikke testa det da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 8, 2004 Tror jeg mener å ha lest at Dunlop Graspic Ds1 hadde en av de beste grepene på is og snø. Men de er også dyre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 8, 2004 Continental Contact 3 selv med 205/50-16 dekk og FWD hadde jeg ingen problem i vinter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 8, 2004 Jeg stemmer og for hakkaQ!! Meget bra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 8, 2004 Bor i Oslo med turer til fjellet omtrent hver helg. Har nå kjørt 3 sesonger med piggfritt 205/55 - 16 og her er mine erfaringer; Hakka Q : Utrolig bra på snø og oppraspet is, livsfarlig på våt asfalt pga sin lange bremselengde. Kanskje det beste piggfrie dekket på is. Slitesterkt - utrolig nok med tanke på den myke gummiblandingen. Conti 3 : Meget bra på asfalt, tørr som våt. Utrolig stabilt for et vinterdekk. Dekket var også meget bra på snø men føltes glattere en Nokian på is. Conti 2 : Bra på tørr asfalt, lang bremselengde på våt. Også et stabilt dekk. Ikke samme grep på snø og is som de andre. Lang bremselengde på alle underlag, også snø. Bilen var en 97`A4 Tdi. Jeg mener at kjørelengde og bosted betyr mye ved dekkvalg og at du MÅ ta det i betrakning ved kjøp av vinterdekk. Det hjelper også å lese den uavhengige testen i bladet Motor som kommer snart. Jeg kommer i år til å kjøpe Michelin X-ice da jeg har hørt fra folk som testet dem ifjor at de var helt fantastiske!. Mvh KMR Oslo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 8, 2004 Jeg kommer nå i hvertfall til å vente på neste utgave av Auto Motor og Sport som kommer i slutten av mnd (abbo) og i begynnelsen av Oktober (løssalg), der skal de ha stor test av piggfrie vinterdekk. Så får man se hva de sier... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 8, 2004 Kjørte Nokian Hakka 4 med firkantede pigger i vinter. Beste vinterdekket jeg har kjørt på sålangt. Suverent på bremsing på is og hardpakket snø, og tok seg bra frem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...