#1 Skrevet Oktober 8, 2007 Har ett lite problem med en 1987 100q 2.2 e. Bilen fusker ved kaldstart og helt til tempen kommer opp på ca 75-80 grader. Etter diverse feilsøking, så finner jeg ut at varmkjøringsregulatoren får bare 5,5 volt. Det mener jeg er noe lavt, burde vel vært ifra 10-12 volt og oppover. Såvidt jeg klarer å tyde repboka (haynes) så skal denne få ca 12 volt når man starter bilen. Er det noen føler/giver som styrer denne eller er det direkte batteristrøm når bilen går. Har nå fått ett nytt problem, bilen er veldig tungstartet når den har stått en 8 - 12 timer ute i regn eller fuktig luft. Da starter den med samme, men dør nesten umiddelbart. Men får den som regel igang etter mye kinning på starteren og da oppfører den seg som beskrevet i første avsnitt. Tørt og fint i fordelerlokket ihverfall. Noen med forslag her? Ro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 13, 2007 Liten bump 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 13, 2007 den varmkjøringsregulatoren gjør at motoren får mer bensin når den er kald. Hvis den ikke virker skal ikke bilen din fuske noe spesielt, men du må gjerne holde litt gass for at den ikke skal stoppe når den er kald. viktig at vakumslangene der er tett. Har du startvansker og fusking tyder det mer på at du har problemer med kaldstartsventilen(dysa i manifold) den kan du ta ut, rengjøre, og teste om den funker med ved å sette strøm på. Den skal sprute lengre når det er kaldt. skal stå i boka hvor lenge. Hadde problemer med dette når jeg hadde min 1oo 2.2. Fuskinga jeg hadde etter start ble imidlertid borte da jeg bytta alle pluggledninger og hetter.(fusking ved varm-start, og i fuktig vær) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 13, 2007 Da har jeg holdt på å feilsøkt en stund igjen, og finner ut at feilen mest sannsynelig ligger i luftmengdemåleren. Koblet bensinpumpen konstant og tok av luftfilteret. Deretter presset jeg plata ett par ganger opp og bilen startet med en gang. Mulig dette er fordi bilen bruker en del olje så det har kokset litt i mekanismen der. Skal rengjøre imorgen så får jeg se om det blir noe forskjell. Bør vel kanskje vurdere tennkabler og lokk, rotor også. Var litt slitt, men ikke så mye at det burde ha noe å si. Ro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 13, 2007 Selve kaldstartdysen er nesten aldri defekt, men temperatursensoren til den kan derimot ryke.. Vil tro at problemet med treg start er mer at bensintrykket forsvinner når bilen står. Det er enten på grunn av defekt tilbakeslagsventil på bensinpumpen eller utslitte innsprøytningsdyser.. Men en ordentlig rengjøring skader ikke, ta samtidig en kontroll og rengjøring av alle slanger til veivhusventilasjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 13, 2007 Hmm, tror ikke bensintrykket forsvinner mens den står i og med at den starter tvert hver gang. Den bare dør ut etter ett sekund eller 2, og da er det jeg må stå å kinne starter i flere minutter før den kommer igjen. Samt at den kommer meget tregt i gang. Når jeg tenker litt på det så skulle jeg tro at det faktisk er kaldstartdysen den starter på, men siden det ikke kommer noe utav mengdefordeleren så stopper den igjen. Bare en tanke. Men skal vel ta å gjøre rent i alle slanger ihvertfall, så litt graut inni noen av de ja. Ro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...