Luftfilter dreper Luftmengdemåler!

Anbefalte innlegg

Andre Lmm`en på 2-3 måneder er ødelagt! Har fått en forklaring på at det er oljen fra kon-filteret som ødelegger de fine trådene inni måleren. Står ett KN filter på bilen.

Har prøvd å vaske Lmm`en med bremserens uten hell.

Noen flere som har vært borti dette problemet? Evt noen som vet om noen filter en kan bruke som ikke er olje innsatt?

 

Mvh Knut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske mange som har erfart akkurat dette. Bruke original filter kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

næh kødder du? :D Oljefritt eller orginal luftfilter er det du trenger ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

næh! å jooooo da, bin there, done that osv...

 

meeen les: Egil på ES Tuning mente dette var en sekundær årsak. Han mente først og fremst at tuning med resultat av at det ble dradd mye mer luft igjennom måleren og at denne ble overbelastet av den grunn pga at den genererer høyere spenning jo mer luft som flower gjennom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står "430" kit på bilen så den "suger" vell litt hehe

Tenkte på det med orginal boks, mverken har den eller har lyst å sette det i =)

Står RS2 Lmm. Hva har dere andre gjort da? Oljefrie filter høres ut som ett godt forsøk da, men hvem selger slikt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har droppet "powerfilter" på min, lei av drittn dær. Kjører org.filter, flower mer enn godt nok. Alternativ to er hiddensprut =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, bare så det er klart gir et filter kun mer lyd og litt bedre plass i motorrommet til litt "custom plumbing".. Det har *ingen* virkning på effekten.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mja, kommer an på hva som er montert originalt og hvor mye luft som skal igjennom. Men, nei, ser ikke behovet på min bil når det er akkurat samme filter på RS4.

 

Men dog kan man spare penger på bomullsfilter i lengden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, bare så det er klart gir et filter kun mer lyd og litt bedre plass i motorrommet til litt "custom plumbing".. Det har *ingen* virkning på effekten.. ;)

 

Jo, åpent filter har virkning på effekten, i negativ retning ;)

Jeg skal få surra meg til å generere noen effekt kurver med standard boks vs. åpent filter. Tipper på 10-20hk mindre med åpent filter. Målte iallfall 60 grader innsugstemp på en dag med 14 grader lufttemp..

Jeg måtte iallfall skru ned forspennet på wastegatefjæra da jeg røsket ut det åpne filteret som forrige eier hadde montert, og erstattet den med standard RS2 boks. Var justert til 1.8 bar med åpent filter, men begynte å lade 2+ bar med RS2 boksen, pga kaldere/tettere luft som gir mer eksosvolum (og dermed raskere boost).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt ca 80000km i løpet av 8 år med et åpent King Dragon filter med samme lmm.Er man forsiktig med hvor mye olje man bruker etter rengjøringa av filteret så går det greit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker tørt apexi filter, funker som bare det, og renser nesten likt som org filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, åpent filter har virkning på effekten, i negativ retning ;)

Jeg skal få surra meg til å generere noen effekt kurver med standard boks vs. åpent filter. Tipper på 10-20hk mindre med åpent filter. Målte iallfall 60 grader innsugstemp på en dag med 14 grader lufttemp..

Jeg måtte iallfall skru ned forspennet på wastegatefjæra da jeg røsket ut det åpne filteret som forrige eier hadde montert, og erstattet den med standard RS2 boks. Var justert til 1.8 bar med åpent filter, men begynte å lade 2+ bar med RS2 boksen, pga kaldere/tettere luft som gir mer eksosvolum (og dermed raskere boost).

mja, kommer jo an på hvordan du ser på det. Det er jo helt bak mål om du bruker en luftfilterinstalasjon som suger varmluft! Skal man gjøre det serriøst må man ha et "filterhus", f.eks et rør rundt filteret med slange som suger luft fra fronten/et kalt sted. I så fall om man gjør dette stemmer ikke din påstand. Men såklart om man har filteret som nabo til f.eks turbo elr eksosmanifoil så sier det jo sitt om hvor gjennomtenkt det er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker tørt apexi filter, funker som bare det, og renser nesten likt som org filter.

Hvordan kan du si at det renser (nesten) likt som org.filter? Hvordan har du målt dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mja, kommer jo an på hvordan du ser på det. Det er jo helt bak mål om du bruker en luftfilterinstalasjon som suger varmluft! Skal man gjøre det serriøst må man ha et "filterhus", f.eks et rør rundt filteret med slange som suger luft fra fronten/et kalt sted. I så fall om man gjør dette stemmer ikke din påstand. Men såklart om man har filteret som nabo til f.eks turbo elr eksosmanifoil så sier det jo sitt om hvor gjennomtenkt det er.

 

Et filterhus som suger kaldluft fra fronten høres veldig ut som noe som fabrikken allerede installerte ;)

Selv avskjermete løsninger som Dahlback sitt oppsett har blitt målt til å tape 20hk på S2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det kan du si, men det er da du får nyttet en evt bedre flow på kon/bommullsfilter.

 

Hvorfor benytter dahlback det hvis de taper effekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det kan du si, men det er da du får nyttet en evt bedre flow på kon/bommullsfilter.

 

Hvorfor benytter dahlback det hvis de taper effekt?

 

I denne testen ( http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest2.htm ) ga K&N filteret kun 0.14% lavere trykktap enn et papirfilter, altså forsvinnende liten forskjell. Erfaring har også vist at papirfiltere opprettholder flow egenskapene bedre enn K&N (selv om K&N sier det motsatte på boksen).

Fordelen med K&N er selvfølgelig at det kan vaskes. Har et slikt på Golfen, siden den ikke har MAF. På RS2'en har jeg originalt Knecht papirfilter, 120 spenn fra Romnes.

Grunnen til at Dahlback, Neuspeed og utallige andre selger åpen filter løsninger er at de tjener penger på det. Større marked for en enkel bolt on løsning som gir kul lyd enn det er for originale filterbokser..

Tunere som gjør et poeng av at de kun selger deler som gir økt effekt, som Dinan og Techtonics, selger ikke slike filtere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det RSD filteret kan jo se ut som en grei løsning da, det er skjermet rundt og kan moteres på det røret jeg har, pluss at enden på det er slik at det orginale luftinntaks røret fra fronten ser ut til at det kan passe på...hmm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om det flower nok luft til 430hk da? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man ikke har et grenrør eller noe som gjør at det er utelukket av plasshensyn må jeg si jeg ikke ser en eneste god grunn til å ikke bruke original luftfilterboks med original papirfilter. Billigst og best, uten tvil.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.