spørsmål anngående trekking av topplokkbolter audi 80.

Anbefalte innlegg

Skal skifte toppakning osv på en audi 80.

Motoren er en 2.0 forgasser, 1994mod. Motorkoden er vell ABT.

Lurer på om hvilket moment topplokk boltene skal trekkes i ? Eller skal de trekkes i grader? Eller begge deler?

Andre ting som kan være snedig og vite? trengs det noe spesialverktøy? Skal skifte de fleste motorpakninger i topp, + registerreim..

Har aldri gjort dette selv før, så takker på forhånd for tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekk topplokksboltene til det begynner å gå lett, så halv tilbake....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekk topplokksboltene til det begynner å gå lett, så halv tilbake....

Morsomt.. Trenger seriøs hjelp..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som kan hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

40nm 60nm så 90 grader 2 ganger. du starter på de mideterste boltene og jobber deg i kryss utover

7-5-1-3-10

9-4-2-6-8

Finnes mange variasjoner på rekkefølge, men denne er den mest brukte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å hugge tallene i stein så er i alle fall disse tallene mye brukt på vw og auditopper:

1. 40Nm

2. 60Nm

3. 90 grader

4. 90 grader

Så må du huske på å trekke i riktig rekkefølge, begynn ytterst og jobb deg inn mot midta, trekk i kryss (én bolt ved syl1, én bolt ved syl4, neste ved syl1, neste ved syl4, osv innover mot midta).

Utenom en 12-kantpipe til topplokksboltene er det ikke noe spesielt verktøy du trenger til denne jobben. Pass på at toppen ikke er skjev og at topp og blokk er godt rengjort for pakningsrester før du begynner monteringen. Registerreima skal strammes slik at den med fingrene kan vries 90 grader (men ikke mer) på det lengste strekket.

EDIT: Der var jeg for sein ja :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, takker :) Men, er det noen plass jeg kan finne sånn "steg for steg" orientering/bruksanvisning? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe deg en Haynes-bok på den nærmeste bilrekvisitasjappa. De er ganske greie når det kommer til mekanikk/moment/rekkefølge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjøper pakningen hos f.eks Mekonomen, hender det ofte at en slik oversikt ligger med i delesettet også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så må du huske på å trekke i riktig rekkefølge, begynn ytterst og jobb deg inn mot midta, trekk i kryss (én bolt ved syl1, én bolt ved syl4, neste ved syl1, neste ved syl4, osv innover mot midta).

EDIT: Der var jeg for sein ja :P

Du mener vel omvendt. Starte i midten og jobbe deg utover slik som Opsahl skriver. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sørg for at boltene er skikkelig smurt. Dypp gjenger og hode ned i olje, sørg for at det kommer skikkelig med olje mellom skive og bolthode. Hvis ikke blir moment feil, og det blir svært tungt å trekke til på slutten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener vel omvendt. Starte i midten og jobbe deg utover slik som Opsahl skriver. ;)

Ja jeg mener visst det fra nå av : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg mener visst det fra nå av : smil :

Hm. Jeg gjorde dette på mion ABK motor for noen år siden. Der var det med en beskrivelse fra produsent av pakkningen. Der var det fra yttersider og inn mot midten.

: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe annet man bør eller som det er lurt og bytte når man først er av med toppen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm. Jeg gjorde dette på mion ABK motor for noen år siden. Der var det med en beskrivelse fra produsent av pakkningen. Der var det fra yttersider og inn mot midten.

: klø :

Da tror jeg du husker feil. Vanskelig å forklare hvorfor, men det er fordi du skal begynne på midten og dra spenn fra toppen ut mot sidene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.