#1 Skrevet Oktober 8, 2007 Skal skifte toppakning osv på en audi 80. Motoren er en 2.0 forgasser, 1994mod. Motorkoden er vell ABT. Lurer på om hvilket moment topplokk boltene skal trekkes i ? Eller skal de trekkes i grader? Eller begge deler? Andre ting som kan være snedig og vite? trengs det noe spesialverktøy? Skal skifte de fleste motorpakninger i topp, + registerreim.. Har aldri gjort dette selv før, så takker på forhånd for tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 8, 2007 Trekk topplokksboltene til det begynner å gå lett, så halv tilbake.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 8, 2007 Trekk topplokksboltene til det begynner å gå lett, så halv tilbake.... Morsomt.. Trenger seriøs hjelp.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 9, 2007 ingen som kan hjelpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 9, 2007 40nm 60nm så 90 grader 2 ganger. du starter på de mideterste boltene og jobber deg i kryss utover 7-5-1-3-10 9-4-2-6-8 Finnes mange variasjoner på rekkefølge, men denne er den mest brukte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 9, 2007 Uten å hugge tallene i stein så er i alle fall disse tallene mye brukt på vw og auditopper: 1. 40Nm 2. 60Nm 3. 90 grader 4. 90 grader Så må du huske på å trekke i riktig rekkefølge, begynn ytterst og jobb deg inn mot midta, trekk i kryss (én bolt ved syl1, én bolt ved syl4, neste ved syl1, neste ved syl4, osv innover mot midta). Utenom en 12-kantpipe til topplokksboltene er det ikke noe spesielt verktøy du trenger til denne jobben. Pass på at toppen ikke er skjev og at topp og blokk er godt rengjort for pakningsrester før du begynner monteringen. Registerreima skal strammes slik at den med fingrene kan vries 90 grader (men ikke mer) på det lengste strekket. EDIT: Der var jeg for sein ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 9, 2007 Okei, takker Men, er det noen plass jeg kan finne sånn "steg for steg" orientering/bruksanvisning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 9, 2007 Du kan jo kjøpe deg en Haynes-bok på den nærmeste bilrekvisitasjappa. De er ganske greie når det kommer til mekanikk/moment/rekkefølge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 9, 2007 Hvis du kjøper pakningen hos f.eks Mekonomen, hender det ofte at en slik oversikt ligger med i delesettet også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 9, 2007 Så må du huske på å trekke i riktig rekkefølge, begynn ytterst og jobb deg inn mot midta, trekk i kryss (én bolt ved syl1, én bolt ved syl4, neste ved syl1, neste ved syl4, osv innover mot midta). EDIT: Der var jeg for sein ja Du mener vel omvendt. Starte i midten og jobbe deg utover slik som Opsahl skriver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 9, 2007 Sørg for at boltene er skikkelig smurt. Dypp gjenger og hode ned i olje, sørg for at det kommer skikkelig med olje mellom skive og bolthode. Hvis ikke blir moment feil, og det blir svært tungt å trekke til på slutten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 9, 2007 Du mener vel omvendt. Starte i midten og jobbe deg utover slik som Opsahl skriver. Ja jeg mener visst det fra nå av 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 9, 2007 Ja jeg mener visst det fra nå av Hm. Jeg gjorde dette på mion ABK motor for noen år siden. Der var det med en beskrivelse fra produsent av pakkningen. Der var det fra yttersider og inn mot midten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 9, 2007 Er det noe annet man bør eller som det er lurt og bytte når man først er av med toppen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 9, 2007 Hm. Jeg gjorde dette på mion ABK motor for noen år siden. Der var det med en beskrivelse fra produsent av pakkningen. Der var det fra yttersider og inn mot midten. Da tror jeg du husker feil. Vanskelig å forklare hvorfor, men det er fordi du skal begynne på midten og dra spenn fra toppen ut mot sidene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...