ET 35 vs 45 vs Godkjenning

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Skal handle 18" vinterfelger til A8'n og den har hvis jeg ikke husker helt feil ET 45(42?) men jeg kunne tenke meg ET 35.. vil det egentlig bli noe problem ved godkjenning?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du har TüV, er det ikke noe problem. Hvis ikke, så får du ikke godkjent det. Enkelt og greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tillates vel avvik på +/- 7.5 på ET. Så hvis du har ET42 i vognkortet kan du ha ET35.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri i mitt lange liv kjøpt en felg med TUV papirer??!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri i mitt lange liv kjøpt en felg med TUV papirer??!

 

Fikk med det når jeg kjøpte BBS-felgene mine. Der står alt, også hvilke dekkdimensjoner som er tillatt på den aktuelle bilen med den felgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke fått med TUV så ligger det masse av dette på nettet om du søker etter din aktuelle felg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv på en Rs6 replica? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at det skal være mulig å oppdrive på RS6, ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og om du ikke finner det - jeg har *aldri* vært borti noen kontrollør som har sett på innpress på felgene så lenge det ikke har vært ekstremt store/brede felger. Om man f.eks. kjører 17" eller 18" i noenlunde normal bredde på en A8 er det ingen som vil tenke over det engang.. En jeg kjenner har en A8 med originale 18" med 20 mm spacer (effektivt innpress: 28) og det har passert flere kontroller uten at noen har tenkt over det engang.. Nei, ingen fare før det nærmer seg skjermkanten i bredde, da kan noen begynne å sjekke nærmere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og om du ikke finner det - jeg har *aldri* vært borti noen kontrollør som har sett på innpress på felgene så lenge det ikke har vært ekstremt store/brede felger. Om man f.eks. kjører 17" eller 18" i noenlunde normal bredde på en A8 er det ingen som vil tenke over det engang.. En jeg kjenner har en A8 med originale 18" med 20 mm spacer (effektivt innpress: 28) og det har passert flere kontroller uten at noen har tenkt over det engang.. Nei, ingen fare før det nærmer seg skjermkanten i bredde, da kan noen begynne å sjekke nærmere..

 

Mulig det er litt annerledes når man kommer med en A8, men jeg skulle godkjenne senkesett her om dagen, og fikk beskjed om at jeg måtte skaffe meg andre felger.. Jeg har A4 b5 med 8,5x18 ET35, og siden det står 45 i vognkortet var dette fy fy... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er litt annerledes når man kommer med en A8, men jeg skulle godkjenne senkesett her om dagen, og fikk beskjed om at jeg måtte skaffe meg andre felger.. Jeg har A4 b5 med 8,5x18 ET35, og siden det står 45 i vognkortet var dette fy fy... : bh :

 

jeg har A4 b5 og har godkjent ET35 i vognkortet:)

 

har ikke TUV på dem felgene da? da får du dem igjennom:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har A4 b5 og har godkjent ET35 i vognkortet:)

 

har ikke TIV på dem felgene da? da får du dem igjennom:)

 

 

Ok, hmm.. Har ikke det, men da tror jeg at jeg skal prøve å skaffe..!

Sorry for litt OT :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tillates vel avvik på +/- 7.5 på ET. Så hvis du har ET42 i vognkortet kan du ha ET35.

 

En kan forandre mer enn 7,5mm også. Reglene sier at kravet til fremvising til ny godkjenning frafaller om en forandrer 7,5mm eller mindre.

 

Mer om reglene på dette står i siste nr av Treffpunkt. :)

 

Litt usikker på det som jeg skriver nå, men trodde at forhandler var pliktet å skaffe godkjenningspapirer hvis en krever det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og om du ikke finner det - jeg har *aldri* vært borti noen kontrollør som har sett på innpress på felgene så lenge det ikke har vært ekstremt store/brede felger.

 

Jeg har opplevd det. Det var min søsters 1982 Golf LD som jeg hadde på kontroll på biltilsynet. Pga det var dårlige dekk på den (originale 6x14 GTI-felger) så "lånte" jeg sommerdekkene til min mors Vento, den ruller på 6x14 Votex. Kontrolløren stusset litt på felgene, jeg sa at de var originale VW-felger, så da sa han "jaja, greit nok det, de tar jo ikke borti", så da fikk Golfen skrevet inn 6x14 alu i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk med det når jeg kjøpte BBS-felgene mine. Der står alt, også hvilke dekkdimensjoner som er tillatt på den aktuelle bilen med den felgen.

Fikk også med TÜV-godkjenning på mine felger, men der er innpresset bare 1mm tilsammen på begge sider utover "tillatt" endring. (ET30 vs ET38)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett noen fine orginale AUDI 16" med 205/55 vinterdekk og ET35 på FINN. Problemet er at i vognkortet på min C4 står det min innpress på ET45. Da er vel disse felgene strengt tatt ulovlige på min bil? Eller går det bra siden det er orginale AUDI felger? Jeg er temmelig sikker på at de vil havne godt innenfor skjermkanten...

 

Glem det! :-) Tittet litt i kjøretøyforskriften:

 

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

 

Hjulene jeg vil ha må derfor vises på biltilsynet med papirer på at det er OK. Tror ikke jeg gidder det, får lete etter noen andre hjul...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, går man fra 45 til 35 med en så normal størrelse på felg og dekk er det *ingen* som vil finne på å sjekke det. Dessuten ser en C4 mye bedre ut med ET35 enn med ET45, tro meg.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål; Hva om det ikke er oppgitt min. ET i vognkort? I mitt er det kun angitt dekkdimensjoner, ikke ET - dette feltet er blankt : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål; Hva om det ikke er oppgitt min. ET i vognkort? I mitt er det kun angitt dekkdimensjoner, ikke ET - dette feltet er blankt : klø :

 

Da er det vel sporvidde som gjelder! Max 15mm endring fra fabrikkhidden uten å måtte vise bilen på nytt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, går man fra 45 til 35 med en så normal størrelse på felg og dekk er det *ingen* som vil finne på å sjekke det. Dessuten ser en C4 mye bedre ut med ET35 enn med ET45, tro meg.. ;)

 

Ja, min ser ikke særlig sporty ut nå med ET35! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble ET 35 på A8'n :)

 

handla nye 18" S8 replica felger med 245/45/18 Yokohama IG20 :)

 

Meget fornøyd! (akkurat kjørt Oslo-Bergen-Oslo)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.