#1 Skrevet Oktober 9, 2007 Holder på i garasjen nå og skal skru løs kalipper til bremsene forran.. Kalipperen er festet med 3 bolter sant? men disse sitter BOM fast! har prøvd "penetration oil" 5-56 osv.. Hvordan er framgangen? har demontert Oljerør osv.. men hvordan komme til Bremseklossen som ligger mellom "ufo" greia å skiva? er litt grønn hær ja.. Hva er den stanga som er øverst til venstre på kalipperen? og en liten mansjett under.. Bilde av siste skrue 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 9, 2007 Trenger ikke ta av caliper hvis det er bare klosser/skive du skal bytte. -Skru først ut torx xskruen som holder ufo skiva på plass. -Fjern klipset som holder den innerste bremseklossen. -Hvis du starter på venstre side foran f.eks. Så tar du tak i venstre side av ufo skiva og trekker denne mot deg. Dette gjør at skiva presser inn stempelet. På stempelet helt inn. -Nå kan du fjerne den innerste bremseklossen. -Deretter lirker du av skiva ved og dytte den mot høyre, samtidig som du holder den i den posisjonen som du presset stempelet tilbake i (på skrå) Nå skal skiva gå klar av navet og caliper og kan tas av. Skal du av med caliper, er det enklest og gjøre dette med løftebukk. Been there done that. Men har du ikke dette, er en justerbr latmannsarm alfa omega. Fås på Biltema. Så er det bare og få den strekt så lang som mulig og legg på vekt. Obs. Bolten løsner med et smell. Løkka tel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 9, 2007 ok, nei fordi det hyler skikkelig om jeg bremser og svinger til venstre.. merker at bremsen henger litt på venstre side.. har gitt opp i garasjen foreløbi.. men skal ut og prøve på nytt og ta ut klossene, nå som jeg har fått oppskrift.. takker:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 10, 2007 ok, nei fordi det hyler skikkelig om jeg bremser og svinger til venstre.. merker at bremsen henger litt på venstre side.. har gitt opp i garasjen foreløbi.. men skal ut og prøve på nytt og ta ut klossene, nå som jeg har fått oppskrift.. takker:D Hadde samme problem her.. -Først bøyde jeg vekk steinsprangsplatene på baksiden (ikke UFO) -disse har en tendens til å kravle innpå skiva. Så ble det stille.. Etpar dager. Hos meg visste det seg å være Mintex-klossene mine som var problemet. Ble smurt med kopperpasta, så ble det bra! Er vel neppe det som er problemet hos deg siden du ikke har nye klosser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 10, 2007 Muttertekker funker bra.. Husk å renske serrateringen på boltene før du setter de inn igjen, det er 'forsikringen' din. 'Stanga' er en resonansdemper, (Du skal høre disse bremsene uten..) og mansjetten skjuler vel den ene glideren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 10, 2007 Muttertekker funker bra.. Husk å renske serrateringen på boltene før du setter de inn igjen, det er 'forsikringen' din.'Stanga' er en resonansdemper, (Du skal høre disse bremsene uten..) og mansjetten skjuler vel den ene glideren. Ok, men trenger vell ikke demontere denne stanga om jeg løfter av calipperen? muttrene satt så godt, at jeg får dem ikke løs.. trangt inni hujlbuen med en latmansarm skal jeg si deg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 10, 2007 Hadde samme problem her..-Først bøyde jeg vekk steinsprangsplatene på baksiden (ikke UFO) -disse har en tendens til å kravle innpå skiva. Så ble det stille.. Etpar dager. Hos meg visste det seg å være Mintex-klossene mine som var problemet. Ble smurt med kopperpasta, så ble det bra! Er vel neppe det som er problemet hos deg siden du ikke har nye klosser. Er bra med belegg på klossene enda.. men merket at det var mye skit rundt dem.. mulig dem er blitt "glassert".. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 10, 2007 Kraftig fastnøkkel og en hammer/slegge.. så banker du "lett". sørg for at fastnøkkelen sitter skikkelig på bolten. hjelper å banke litt på dem før du legger skikkelig vekt på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 10, 2007 Kraftig fastnøkkel og en hammer/slegge.. så banker du "lett". sørg for at fastnøkkelen sitter skikkelig på bolten. hjelper å banke litt på dem før du legger skikkelig vekt på. ok, skal prøve en gang til:) har en fast koppnøkkel, den burde duge men for og få stemplet ut igjen bare pumper man på bremsa ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 10, 2007 Har du sjekka om kaliptera glir ikkje er rusta fast ? Dei skal "gli" på to bolar, slik at dei skal følge bremseskiva, mine bremser peip når eg køyrde. Etter ein EU kontroll viste det seg at sjølv om Bremsene kun var eit år gamle , hadde amatøren som hadde skifta bremseklossar og skiver før eg kjøpte bilen, ikkje sett over kaliptera. Det viste seg at desse var rusta fast, slik at klossane stod med spenn på innsida av bremseskiva uansett. Bremsene virka i det daglige, men ikkje så optimalt som dei skulle. Resultatet var at der var slitt eit djupt spor på innsida av bremseskiva så desse måtte byttast ut. kosta vel rundt 2700kr styk for dei STYGGE ufo bremsene framme på desse bilane. Eg skifta bremseskiver og klossar på gamlebilen min før eg solgte den, i tillegg prøvde eg å få løyst dei "glideboltane" eg snakka om , dette lot seg ikkje gjere så eg kjøpte nye kalipter , såpass min bror overtok ein god og sikker bil Konklusjon: Sjekk kaliptera 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 10, 2007 Har du sjekka om kaliptera glir ikkje er rusta fast ? Dei skal "gli" på to bolar, slik at dei skal følge bremseskiva, mine bremser peip når eg køyrde. Etter ein EU kontroll viste det seg at sjølv om Bremsene kun var eit år gamle , hadde amatøren som hadde skifta bremseklossar og skiver før eg kjøpte bilen, ikkje sett over kaliptera. Det viste seg at desse var rusta fast, slik at klossane stod med spenn på innsida av bremseskiva uansett. Bremsene virka i det daglige, men ikkje så optimalt som dei skulle. Resultatet var at der var slitt eit djupt spor på innsida av bremseskiva så desse måtte byttast ut. kosta vel rundt 2700kr styk for dei STYGGE ufo bremsene framme på desse bilane. Eg skifta bremseskiver og klossar på gamlebilen min før eg solgte den, i tillegg prøvde eg å få løyst dei "glideboltane" eg snakka om , dette lot seg ikkje gjere så eg kjøpte nye kalipter , såpass min bror overtok ein god og sikker bil Konklusjon: Sjekk kaliptera Tenkte og gå over calipperen forran på venstre side ja.. jeg hører denne henger.. så da er den vell rustet fast den da ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 10, 2007 Har du sjekka om kaliptera glir ikkje er rusta fast ? Dei skal "gli" på to bolar, slik at dei skal følge bremseskiva, mine bremser peip når eg køyrde. Etter ein EU kontroll viste det seg at sjølv om Bremsene kun var eit år gamle , hadde amatøren som hadde skifta bremseklossar og skiver før eg kjøpte bilen, ikkje sett over kaliptera. Det viste seg at desse var rusta fast, slik at klossane stod med spenn på innsida av bremseskiva uansett. Bremsene virka i det daglige, men ikkje så optimalt som dei skulle. Resultatet var at der var slitt eit djupt spor på innsida av bremseskiva så desse måtte byttast ut. kosta vel rundt 2700kr styk for dei STYGGE ufo bremsene framme på desse bilane. Eg skifta bremseskiver og klossar på gamlebilen min før eg solgte den, i tillegg prøvde eg å få løyst dei "glideboltane" eg snakka om , dette lot seg ikkje gjere så eg kjøpte nye kalipter , såpass min bror overtok ein god og sikker bil Konklusjon: Sjekk kaliptera Tenkte og gå over calipperen forran på venstre side ja.. jeg hører denne henger.. så da er den vell rustet fast den da ? overhalte calipperene bak.. disse var greier og skru løs.. men dem forran forsto jeg meg ikke helt på.. må man av med den "resonans" staven osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 10, 2007 Neida, trenger bare å løsne de tre skruene. Disse sitter FAST, så det er bare å bruke makt og en sekskant pipe eller helst sekskant ringnøkkel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 10, 2007 Neida, trenger bare å løsne de tre skruene. Disse sitter FAST, så det er bare å bruke makt og en sekskant pipe eller helst sekskant ringnøkkel. Ok, men da prøver vi det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 10, 2007 Ok, men da prøver vi det.. Som Lars Olav seie , bruk skikkeli verktøy til å begynde med , pass på å få skikkeli på nøkkelen og ikkje "bærre prøve litt" uten at nøkkelen er skikkeli på, det kjem du til å angre på Har først hauda på skruane begynt å verte runde SLIT du. Ta deg god tid, mykje 5-56 og skikkeligt kraftverktøy og MYKJE makt, så ordna dette seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 10, 2007 Skifta klosser på min og gikk over og rensa calipperene for ikke så lenge siden, og jeg skal fortelle deg at du må bruker MYE, jeg gjentar _MYE_, makt for å løse de boltene... Jeg brukte ringnøkkel (6 kant) som jeg satt en rørstuss på, og tok i det jeg maktet. Du kan med fordel ha på deg en arbeidshanske, for når boltene løsner er det fort gjort å fjerne endel hud på knokene. (snakker av erfaring) Sitt gjerne på ræva og ta spenn-tak med beina og dra mot deg. Sørg for at bilen står godt, gjerne på bukker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 10, 2007 Ok, men trenger vell ikke demontere denne stanga om jeg løfter av calipperen? muttrene satt så godt, at jeg får dem ikke løs.. trangt inni hujlbuen med en latmansarm skal jeg si deg.. Hehe.. Vet de sitter godt, ja! Jeg brukte som sagt muttertrekker, og da løsnet det greit. Nei, ikke nødvendig å ta av vibrasjonsdemperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...