GOLF V 140hkTDI: Hvilken Olje skal brukes Etterfyll mellom service?

Anbefalte innlegg

Har en Golf V 2004 140hk TDI som hadde service på 36000, og som nå er kjørt 43000 peilet.

Peilet Oljen på den i dag, og sjekket om den hadde brukt noe, da så jeg at den hadde brukt til ca halvparten, kanskje litt mindre enn dette også, mellom max og min.

 

I Sammenheng med dette har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

1. Er det normalt at en må etterfylle mellom longlife service? Det står faktisk i intrusksjonsboka at den kan bruke opp til 1L pr 1000km. Så er vel egnelig normalt, noen som har hørt med VW på dette?

2. Hvilken olje skal jeg etterfylle og hvor mye bør jeg fylle? Ser at det står i boken at biler med LONGLIFE SERVICE skal benytte Flergrads lettløpsolje type VW 506 01. Oljen jeg så min far som også har golf hadde er av typen: SHELL HELIX LONGLIFE 2 Ultimate protection for engines requiring VW 503.00 /506.00 / 506.01 FUll synthetic longlife motor oil OW-30. Tror dere denne går fint å benytte? Skulle da tro det, men der igjen, ville da forsikre meg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig at de oppgir en liter pr 1000km. Men skulle bilen min plutselig begynne med et slikt forbruk ville jeg anta at noe var galt. Både privat og på jobb fyller vi en flaske mellom hvert service intervall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også pleid å måtte fylle ca 1 L. mellom servicene.

Så lenge det er en olje som tilfredstiller kravene til VW 506.01, så er det bare å fylle på. Det har hvertfall jeg gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig at de oppgir en liter pr 1000km. Men skulle bilen min plutselig begynne med et slikt forbruk ville jeg anta at noe var galt. Både privat og på jobb fyller vi en flaske mellom hvert service intervall

 

Hehe , den bruker ikke så mye ;) Siterte bare instruksjonsboka. Men hvilket merke har dere benyttet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også pleid å måtte fylle ca 1 L. mellom servicene.

Så lenge det er en olje som tilfredstiller kravene til VW 506.01, så er det bare å fylle på. Det har hvertfall jeg gjort.

 

Samme har jeg også fått erfare , 2L også. Det er vanlig at en stor diesel motor bruker litt olje sier Møller: rolleyes: jaja, godt de får den tilbake igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

507.00 er oljen vi anbefaler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Touran med 2.0TDI kjører jeg oljeskift på 10.000km når den nærmer seg 9000km er den nede ved minimum så jeg må etterfylle. Dette var helt normalt mente de på Møller her oppe. Men når en motor begynner å bruke olje er olja i mine øyne så brukt at den bør skiftes. Det er min mening i den saken.

 

Møller her bruker no Mobil 1 olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at den longlife-oljen er tynn som vann.........men ikke bruk noe annet enn longlife-olje hvis det er det som er påfylt på siste service. Det fikk iallfall jeg streng beskjed om på Møller,er visst ganske spesiell (og dyr...) den longlife-oljen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

507.00 er oljen vi anbefaler

 

Så da skal jeg kunne brukt den olja jeg har liggende da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at den longlife-oljen er tynn som vann.........men ikke bruk noe annet enn longlife-olje hvis det er det som er påfylt på siste service. Det fikk iallfall jeg streng beskjed om på Møller,er visst ganske spesiell (og dyr...) den longlife-oljen

 

Hvorfor er det viktig å huske på at den er tynn som vann? at det renner lett utav mener du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig å huske på at den er tynn som vann? at det renner lett utav mener du?
Nei at det kan medføre en del forbruk.....har hørt at hvis man er plaget med høyt forbruk så kan det hjelpe å gå over på en annen viskositet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå lært at man kan fylle på intil 1 liter av "vanlig" helsyntetisk olje.

 

LongLife olja er så tynn at noe kommer forbi stempelringene å dermed blir forbrent. Møller mente de skulle sette seg etter 40 - 50 tusen å det er nok riktig for den motoren jeg har kjenskap til. Den har gått 60 nå og bruker mindre nå. `Dette er en Golf 2.0 TDI

 

 

Kjenner også til en Audi A4, den har også 2.0 TDI og har nå gått ca 30 tusen, men bruker ikke olje i det hele tatt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser en påstand om at longlifeoljen er "tynn som vann". SAE grad systemet har regler for hvor tykk/tynn en olje i en gitt grad kan være ved gitte temperaturer (100C, 5W ved -30C og 0W ved -35C). Derfor er longlifeoljen akkurat like tynn ved 100C som all annen xW-30 olje (x=0 evt. x=5).

http://www.infineum.co.uk/information/api_tables/SAE%20Viscosity%20Grades%20For%20Engine%20Oils%20-%202006.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars Martin : Oljen du nevner (shell Helix Ultra LongLife II), kan du bruke uten problemer.

 

Det kan etterfylles 1/2 L vanlig syntetisk olje mellom oljeskiftene på en Longlife motor. Fyller du mer enn dette så svekkes egenskapene til olja så mye at det ikke kan kjøres så langt lenger.

 

Oljeforbruk på en nyere Longlife motor er helt vanlig og helt normalt.

Om en bileier sier at hans bil ikke bruker olje i det hele tatt ,så enten lyver han eller så har han ikke peiling på motorer.

En motor skal nemlig bruke olje. Oljes oppgaver er flere og deriblant tetting mellom stempel/stempelringer og sylindervegger.

Det blir derfor alltid liggende rester av olje på sylinderveggene under forbrenningene.Denne oljen vil selvsagt forbrennes sammen med drivstoffblandingen.

En slitt motor vil selvsagt forbrenne mer olje enn en som ikke er slitt.Derfor vil også en ny motor med de toleransene de produseres med i dag ta noe tid før de er skikkelig innkjørt og stabiliserer oljeforbruket.

Har også vært bort gamle motorer som faktisk "produserer" olje.De har da vært så slitte at mye av drivstoffblandingen kommer seg forbi stempelet og derfor tynner ut oljen og mengden øker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne litt, hva slags olje anbefales ved oljeskift?

Har ikke longlife på min lenger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at den longlife-oljen er tynn som vann.........men ikke bruk noe annet enn longlife-olje hvis det er det som er påfylt på siste service. Det fikk iallfall jeg streng beskjed om på Møller,er visst ganske spesiell (og dyr...) den longlife-oljen

 

Etter longlifeservice på min (120.000km) hos Møller brukte bilen over 1,5 liter olje i løpet av neste 30.000km. Jeg gikk over til normal 15.000 oljeskift og 5-40 (vw 505.01) olje og kan ikke se oljeforbruk i heletatt på pinnen (eller kanskje max en millimeter).

Tynn som vann må den være. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt her på forumet nå, og ser det er noen ville påstander om at shell helix ikke er bra for motoren, men regner med dette blir mer synsing, enn noen klinisk undersøkelse, med mangen eksempler og støtte seg til.

 

Men enn blir da litt luren uansett, kunne jo feks byttet til castrol om det er bedre? Men er det noen som egentlig hvet hva som er best og verst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shell Helix (Ultra) er like bra som annen syntetisk olje fra Castrol, ExxonMobil (Mobil1), Valvoline, etc, så lenge de er merket med samme sett spesifikasjoner (f.eks. API SM, ACEA A3/B4, VW502.00 eller VW504.00). Bilprodusentenes oljespesifikasjoner er alltid strengere enn generelle oljespesifikasjoner fra USA (API og ILSAC), Japan (JASO) og Europa (ACEA).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.