Produkt for å hindre ising av ruter?

Anbefalte innlegg

eg bruker rain off fra biltema, hindrer ikke is men den løsner 10 ganger fortere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite kjerringråd som også kan brukes er varmt vann. Men OBS! OBS! Ikke bruk veldig varmt vann. Det skal kun være svakt lunkent. Typisk slik man vasker hendene i. Start bilen og skru på viften ,tøm ca 1 liter vann over frontruten og aktivér vindusviskerne. Voila! :)

 

Jeg tar ingen ansvar viss frontruten sprekker, men jeg har brukt dette trikset selv med godt resultat (på min gamle bil)! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers så er jo en kopp kaffe og noen min på tomgang ganske ok da... Du bor jo på landet, så du kan gjøre det...

 

Greit ikke miljøvennelig og med dagens drivstoff kostnader ganske dyrt i lengden.. Godt vi nesten ikke har kulde i dette landet da...

 

Alternativt så er vel bussen fri for is på morran.. be my guest ;)

 

Har ikke så god tid på morgenen at jeg har tid til det. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv prøvd de-icer fra Biltema. Den syns jeg ikke hjalp så veldig mye egentlig. Er vel meninga at det er alkohol i den som skal tine, men er vel litt for lav % kanskje ;) Har også prøvd noe anti-fog-greier fra Bilxtra, som heller ikke var det helt store.

 

Topphatt kan anbefales. Gummimatter med aviser under. Skifte kupéfilter er vel heller ingen dum ide for å hjelpe på dugg-problematikken. Eller som nevnt tidligere, lufte ut av bilen etter en kjøretur for å få ut varm/fuktig luft.

 

En god låsolje er også å anbefale. Glem låsspray og kjør altså heller på med en god olje, men da såklart FØR vinteren kommer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg peisa på med de-icer fra Biltema i fjor på en annen bil, men mener jeg fikk et irriterende belegg på speilene i etterkant, som ironisk nok ble spesielt synlig når det var kaldt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte de-icer (tror den het det) sprayflaske på shell i fjor. Spray på og isen smelter relativt fort slik at det er lett å skrape. Virker bedre jo tynnere islaget er. Ved tykt islag gidder jeg ikke å bruke denne da det går med mye de-icer samt det tar for lang tid.

 

Edit: ser at flere har nevnt de-icer. Slik går det når man ikke leser alle innleggene før man svarer: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående fuktighet i bilen så går det ann å bruke "fuktsamler", finnes på biltema og andre "hobby" butikker. Typisk for sjapper der de selger ting til båter. Sett de bak setene eller noe slikt. (Inneholder en "strømpe" med fuktbindende/tørt pulver). de varer en måned eller to før innholdet må skiftes ut.

 

De er vel ca halve størrelsen av en fotball....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... Det var ikke en dum ide... Har bikkje som gjerne har med seg litt snø inn i bilen om vinteren, Tørke vekk det værste av vann med et håndkle, men resten kan jo evt samles opp av "fuktsamler"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg pleier å gjøre når jeg setter bilen fra meg om ettermiddagen/kvelden, alt ettersom(Med mindre det regner eller snør selvfølgelig):

 

Sette alle dører og bakluke på vidt gap slik at jeg får ut den varme og fuktige luften som er i kupeen. Lar jeg dørene og luken(Evt soltaket og) stå åpent lenge nok slik at kupetemperaturen blir lik utvendig temperatur, dannes det hverken dugg eller is på innside eller utside av rutene, med mindre det regner om kvelden og så fryser på. Det er varmeforskjellen mellom kupe og omgivelser som er hovedproblemet. Hvis det er helt vindstille må jeg la dørene stå åpne i et minutt eller to, men om det blåser ute vil varmeforskjellen utjevnes rimelig fort.

 

Jeg pleier og å kjøre siste biten hjem med vinduene litt åpne for å få ut mest mulig av den varme fuktige luften i kupeen, og dermed trenger jeg kortere tid med dørene åpne når jeg kommer frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Polere vinduene utvendig med f,eks Glasspolish eller Rain-X. Sistnevnte anbefales året rundt.

 

Har prøvd Rain-X. Synes filmen den legger igjen på ruten gir litt dårlig sikt á la trafikkfilm ved mørke og motgående trafikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd Rain-X. Synes filmen den legger igjen på ruten gir litt dårlig sikt á la trafikkfilm ved mørke og motgående trafikk.

 

Du har polert den skikkelig inn ja, med vann?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde monter fjernstart i ein bil tidligere. Det var konge!!: rock : Stille inn vifta på ønsket blås når eg parkerte om kvelden. Så var det bare eit lite trykk på fjernkontrollen ut vinduet litt før eg skulle gå.

Skremte livet av mange med den : smil :

Bilen var manuell, så eg måtte tjuvkople to ledninger som skulle gått innom "park".

Det endte sjølvsagt med att eg ein dag gikk fra bilen i første gir- og uten parkbrems: bh : : flau :.....skrapa sida mot trappa på huset og fortsatte av veien og inn i ein diger busk før mor\toren vart kvelt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående fuktighet i bilen så går det ann å bruke "fuktsamler", finnes på biltema og andre "hobby" butikker. Typisk for sjapper der de selger ting til båter. Sett de bak setene eller noe slikt. (Inneholder en "strømpe" med fuktbindende/tørt pulver). de varer en måned eller to før innholdet må skiftes ut.

 

De er vel ca halve størrelsen av en fotball....

 

Denne er finfin. Ellers så kan man også gå for billigvarianten: En tom isboks som fylles halvfull med havsalt. Også dette trekker til seg fuktighet. Dette funka bra som møkk i Caddy 9KVF'en min i sin tid. Inntil jeg satte to tomme isbokser med grovt havsalt baki var lasterommet ei dryppsteinsgrotte i "vinterhalvåret" (som i praksis er de ni månedene det ikke er sommer her til lands).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har polert den skikkelig inn ja, med vann?:)

 

Vann??

Hvis du unngår å få "trafikkfilm" når du bruker viskerene, kan du skrive en "guide" for hvordan du gjør det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann??

Hvis du unngår å få "trafikkfilm" når du bruker viskerene, kan du skrive en "guide" for hvordan du gjør det?

 

Ja, etter du har polert inn Rain-X`en skal den poleres av med rent vann..

Ellers får du en grå hinne på vinduet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En meget effektiv måte å få av trafikkfilm m.m av ruta er å bruke maskinoppvaskmiddel, eller vaskepulver (slik du har i vaskemaskinen) og skurer ruta. Dette gjelder da utvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er finfin. Ellers så kan man også gå for billigvarianten: En tom isboks som fylles halvfull med havsalt. Også dette trekker til seg fuktighet. Dette funka bra som møkk i Caddy 9KVF'en min i sin tid. Inntil jeg satte to tomme isbokser med grovt havsalt baki var lasterommet ei dryppsteinsgrotte i "vinterhalvåret" (som i praksis er de ni månedene det ikke er sommer her til lands).

 

Det skal jeg prøve imorgen: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En helt ren rute dugger/rimer merkbart mindre enn en møkkete. Jeg bruker Autglym's Car Glass Polish inn- og utvendlig for å bli kvitt trafikkfilm, etterfulgt av Rain-x når jeg gidder/føler det trengs. Noen ganger er det nesten perverst hvor bra det funker når det blir brukt riktig, men nå er ruta blitt så slitt at jeg snart må til med nytt glass i stedet for rain-x! :D

Ellers er vel bare lunkent vann med salmiakk det jeg har funnet ut av at er aller mest effektivt, men ikke søl for mye av det på lakken..

Og om Rain-x er det vel bare en ting å si: Følg bruksanvisningen, selv om den er omstendelig! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.