Hvordan bytte bærearm foran 93 S4?

Anbefalte innlegg

Har defekt mansjett til opphengskula foran på S4`n.

Har skaffet meg deler, men lurer på om det er vanskelig og bytte bærearma selv?

Og skru ut boltene klarer jeg selvsagt, men lurer på om det er vanskelig og få den nye bærearmen på plass? Er det mye spenn i stab staget så du må ha ti mann for og holde alt på plass for å sette i boltene?

Eller er det plankekjøring?

 

Alle erfaring fra andre mottas med stor takk :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke plankekjøring, hvertfall ikke for en vanlig garasjemekaniker som meg:p

å få av bærebrua fra stabstaget går greit, men så kommer problemene etter min mening.

etter du har tatt av bolten som den er festet med i traversen så må du ha ut monteringhylsa som er tredd oppi hullet for å få av brua. når dette er gjordt og satt på igjen sammen med ny bru så er det et helvette å få tredd brua inn på stabstaget igjen pga av spennet, men det går med noen gloser og litt hjelp:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg byttet min her tidligere i sommer, gikk på et par timer en kveld på et "gjør det selv verksted", jeg merket meg at det var et must å ha bilen på bukk for da kunne jeg sette en planke under og senke bilen litt for å endre på vinklene når det skulle settes sammen igjen.

En slagtrekker var også ganske viktig, det jeg forøvrig slet mest med var å få stab.staget på plass igjen, foringene måtte settes inn med litt fett for å få de til å gli inn i sporene når jeg trakk det sammen, det måtte og litt rå makt til for å få den store mutteren til å entre på gjengene.

Er sikkert en lettere løsning enn sånn som jeg gjorde det men jeg fikk det no til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mange tråder om dette på forumet.. Noen kaller det også bærearm, så søk på det også. Jeg byttet begge, og fant ut at å løsne stabstaget forenklet prosessen drastisk! Husk også å spraye løs med rustløser der bærekula festes i fjærbeinet noen dager på forhånd, og ikke bruke meisel eller skrujern for å åpne denne selv om det er lokkende.. Et enkelt verktøy for å trekke ut hylsa i bærearmen, lager du av en bit bremseslange, en passende bolt med to mutre og skiver. En mutter strammer gummien, og den andre kan du bruke å trekke i med hammer. Bruk også de gamle foringene som beskyttelse for gjengene på stabstaget når du skal ha det gjennom bærearmen, og ikke ta av beskyttelsen på bærekula før du må..

Jeg brukte en snøfreser som vekt, spett og en gammel saksejekk, du finner nok din egen måte! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mange tråder om dette på forumet.. Noen kaller det også bærearm, så søk på det også. Jeg byttet begge, og fant ut at å løsne stabstaget forenklet prosessen drastisk! Husk også å spraye løs med rustløser der bærekula festes i fjærbeinet noen dager på forhånd, og ikke bruke meisel eller skrujern for å åpne denne selv om det er lokkende.. Et enkelt verktøy for å trekke ut hylsa i bærearmen, lager du av en bit bremseslange, en passende bolt med to mutre og skiver. En mutter strammer gummien, og den andre kan du bruke å trekke i med hammer. Bruk også de gamle foringene som beskyttelse for gjengene på stabstaget når du skal ha det gjennom bærearmen, og ikke ta av beskyttelsen på bærekula før du må..

Jeg brukte en snøfreser som vekt, spett og en gammel saksejekk, du finner nok din egen måte! :D

 

Takk for tips folkens.

 

Bjørn Erik:

Noen spørsmål har jeg...

Løsne stab staget? Løsne det fra den nærmeste foringa da, den i traversen, mener jeg å huske?

Den med foring rundt og en sadel over?

Løsne boltene litt eller helt?

 

Den der "hjelpetingen" for og dra ut hylsa må du forklare nærmere... :tr: Træg trønder sjø...;)

 

Hvordan brukte du den gamle foringen som beskyttelse for stab staget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Skjønner! :)

Du må løsne det helt på den siden du skal ha den av, gjerne helt på den andre siden også. Jeg har ennå en jekk stående som jeg holder den oppe med til 'sadlene' er tatt løs, for så å slippe den pent og rolig ned. Merk at det er alltid lettest å gjøre denne jobben med BEGGE forhjulene i lufta! (Da er det minst press på stabstaget.)

 

Når du har så gamle foringer som jeg hadde, er 'metallrørene' i foringene mellom bærearm og stabstag for lengst løse fra gummien. Lar du en slik hylse eller to stå på stabstaget (Med skiva og den ene nye foringen på plass, selvsagt..) når du skal ha det på plass, er det mindre sjanse for å ødelegge gjengene på stabstaget når du skal tvinge stabstaget gjennom bærearmen.

 

Uttrekkeren til VAG er en slags omvendt chuck med mothaker ytterst. Ved å lage en ekspanderende gummibit, kan du få bra tak uten å ødelegge foringen.

Jeg brukte M5 skrue.

Oppbygning: Låsemutter - skive som går inn i hylsa - bit gummislange (ca 2cm er passe) som akkurat går inn i hylsa - skive - mutter - Lang skrue (80-120mm)

Med hodet ned, kan du stramme den løse mutteren og holde imot på skruens hode med skrutrekker. Når gummien ekspanderer kan du dra forsiktig i skruehodet med f.eks. et lite brekkjern eller en hammer. Pass på å ikke få for mye sidelengs bevegelse.

Og kjøp nye hylser til installsjonen, de gamle blir oftest deformert åkkesom, selv om jeg fikk inn mine med kun litt lett banking.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der var faktisk et helt glimrende tips for å lage seg utrekkerverktøy.

 

Thumbs up for den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Man tager hva man haver, resten laver man! :D

Har blitt endel 'spesialverktøy' etter hvert, ja.. Men sikler fortsatt når jeg ser spesialverktøytavla på Møller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jekkestropper fungerer utmerket for å få stabstaget på plass.... stram det den veien du trenger det. har du dette gjør du denne jobben på no-time...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er plankekjøring denne jobben om du senker hele U ramma ned, da slipper og bærekula rett ut av fjerbeinet siden du ikke har noe vinkel og press på den. Er ca 30 min rolig arbeid per side om du ikke plages med den j**la alu hylsa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.