#1 Skrevet Oktober 11, 2007 Vanleg 90 hk 1,9 TDI,(chippa mange år sidan)km.stand 250000, plutselege anfall under køyring, helst på godt drag/motbakk," sovnar" plutseleg og mister moment,særleg ved turtal > 2000 omdr. Forblir lat i 10-20 mil,"vaknar" då like brått.Feilen kjem og går. Lettstarta som vanleg. Er dette sansynleg luftmengdemålar-feil, er dei periodiske eller konstant defekte når dei kranglar?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 11, 2007 Jeg har redningen! splitter ny orginal turbo til nette sum av 5000,- kr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 11, 2007 har ingen tru på at dette er mekanisk turbofeil. Dette er styring/elektronikkfeil,"mikk-makk". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 12, 2007 hmm hørtes nesten ut som at turboen ikke klarer å holde trykket da. Har den vært skiftet da? bilen hadde no gått rimelig langt da å i tillegg me chip så blir no de fort sliten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 12, 2007 Holder med innlegg nr 2. Turboens skovler/reguleringsmekanisme/bypassventil kokser og går tregt etterhvert. Dette i sin tur medfører at vakumklokka på turboen ikke greier å regulere trykket skikkelig, trykket blir for høyt, motorstyreenhet oppfatter for høyt turbotrykk og regulerer motoren i nødmodus. Ved tenning av-på eller lengre tids feilfri kjøring nullstiller den seg og bilen går normalt igjen inntil feilen oppstår på nytt. Feil på ladetrykksregulering/ladetrkksbegrensning lagres derimot i feilminnet og kan lese ut med diagnoseapparat. I dette tilfellet vil det antakelig stå reguleringsgrense overskredet. Feil på LMM er "som regel" konstant. Oftest vil bilen gå som en dass hele tiden om LMM er defekt. Kjør en tur både med og uten LMM kontakten tilkoblet. Er LMM I ORDEN vil bilen gå merkbart dårligere med LMM frakoblet. Er LMM DEFEKT merkes ingen større forskjell ved til/frakoblet LMM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 13, 2007 takk for innsiktsfullt innspel. LMM sit vel på innsuget før luftfilteret? Er det enkelt å koble frå dette, ta av/frå ein ledning ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 13, 2007 takk for innsiktsfullt innspel. LMM sit vel på innsuget før luftfilteret? Er det enkelt å koble frå dette, ta av/frå ein ledning ? Stemmer. Bare å ta av kontakta og prøve bilen en tur da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 17, 2007 problemet er løyst.Det var ein defekt slange i tilknytning til turboen som skapte trøbbel i høve til trykkregulering.Er no skifta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 17, 2007 Ahhh.....burde seff. tenkt på det også. My bad. Bra du har fått fikset det da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...