samlet liste over motoralternativer - golf 1

Anbefalte innlegg

i egen, men sikkert i andres interesse også, hadde det vært morro å hatt en liten "oversikt" over hva som evt går nedi en einser, og med hvilke mods. da tenker jeg ikke på at "alt går" å blablabla, men opplagte alternativer, gjerne i forhold til hva som sitter der orginalt. temaet har vært opp en million ganger før, men jeg mangler litt oversikten...

 

såvidt jeg har fått med meg er det 1.1 og 1.5 -----> som er de to variantene hva angår motorfester ??

 

hva passer med 1.1 i forhold til fester? tenker i hovedsak på G40 fra polo, o.l.

 

1.5 og oppover er vel identisk mtp. motorfester som 1.6 og 1.8 gti fra einzer, men også 8v og 16v fra G2. hvordan er det med f.eks. 16v fra G3 (150hk?!), 1.9tdi fra alt av vag på 90-tallet, G60 osv?

 

1.1 er vel rimelig håpløs å prøve å få mer sprut i, men hva gir f.eks en 8v gti topp på en 1.5 gassermotor? noen hensikt? dette er jo bolt on, om man tetter dysehullene såvidt jeg har forstått...

 

nå tenker jeg da i første omgang på motor/kasse og om det går lett nedi. ledningsnettene tar man seff fra motor som blir putta nedi.

 

en annen ting er at jeg har lyst på et cleant motorrom etterhvert, og det er ikke videre lett å kombinere med 8 og 16v, så gasser(e) er et alternativ. med 1.5 bunn, 8v gti topp, og i første omgang én større gasser som ren erstatning for orginal, og et ok eksosanlegg - hva vil man ha igjen prestasjonsmessig kontra f.eks en orginal 8v gti?

 

hadde vært morsomt om dere med god oversikt over dette kunne kommet med noen innspill! regner med ikke å være alene om ha glede av dette.... håper på en "sticky" her : vinke :

 

thomas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utgangspunkt 1.5: ( 1.1 blir det samme, kapp ut høyre motorfeste og snu det opp ned, mål deg til og sveis det fast lengre bak slik som 1.5 og 1.8 har.. resten blir noe ala slik.:

 

gti 1.8 8v fra golf 1, 2 og 3 (2l) passer rett oppi ved å benytte motorfestene fra en golf 1 1.5L

gti 16v fra mk2, mk3 (2l), seat og passat passer og rett oppi ved å benytte dine egen fester. (eneste som er køddent blir eksos downpipen, enten velger du grenrør som du får kjøpt til denne ombyggingen, eller prøve å skaffe tilveie scirocco deler, da må du ha med giroverføringene og ;) )

 

gti G60 fra golf corrado og passat blir tilsvarende, passer så og si rett oppi, må trimme litt på høyre vange, og gjøre om litt på ledningsnettet, men rimelig enkelt swap.

 

gti vr6 fra corrado, golf og passat. her kreves det en del arbeid, både med å sveise nye motorfester omtrent nede ved bærebruene og en del ledningsnett mikk...

 

1.8t, 2t og disse har jeg ikke peil på.. men sikkert ikke så veldig vanskelig de heller..

 

girkasse på både 8v og 16v motorene passer fra standar golf 1 1.8 8v..

dropp 1.5 4 trinns..

 

OBS, motorene fra mk3 har høyere blokk = lengdene på grenrøret må forlenges med ca 16mm.. just so you know..

 

lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

venta på den - knallbra.. :)

 

som du også sa på pm, så dropp 1.5 som utgangspunt for noe som helst!

 

jeg står litt mellom power fra eks en KR, eller et pent motorrom med f.eks gti 8v blokk og gasser(e). (synes ikke 8 og 16v gti motorene er videre vakre...)

 

om jeg har forstått det riktig er det så enkelt som å bruke orginalt innsug, på 8v gti blokka, sammen med en egnet gasser, fortrinnsvis en større enn orginalt. dysehullene må tettes, men det er vel stort sett det eneste som må "moddes". dette burde vel gi noe slikt som 100 hester kanskje, det vil uansett være en enkel, rimelig og effektiv motoroppgradering fra orginal 1.5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 1600 fra golf 2 den samme som i golf 1 \caddy? Dvs. samme motor\girfester , samme drivakslinger osv?

Har en caddy jeg prøver å selge, som det er ett eller annet galent ved gir\drivaksling. fikk ikke noe svar her på forumet, så tenkte at jeg kanskje bare skulle bytte hele sullamitten, vet om en golf 2 delebil.

 

takk for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er mest egnet for å tette dysehullene i en 8v topp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 1600 fra golf 2 den samme som i golf 1 \caddy? Dvs. samme motor\girfester , samme drivakslinger osv?

Har en caddy jeg prøver å selge, som det er ett eller annet galent ved gir\drivaksling. fikk ikke noe svar her på forumet, så tenkte at jeg kanskje bare skulle bytte hele sullamitten, vet om en golf 2 delebil.

 

takk for svar

 

Motorfestene på mk1 og mk2 er IKKE like, men de kan kan flyttes over fra en motor til en annen, slik at de passer i din bil.. altså sett dine motorfester på mk2 motoren, så passer de i din mk1/caddy..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er mest egnet for å tette dysehullene i en 8v topp?

 

plugger ;):P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hoho, STAND-UP! :P

jeg ble brått litt usikker, men det er kanskje no gjenger nedi der?! mente det kanskje ikke var det, men..om så er så duger egnet, type grov, bolt...burde kanskje bruke no pakningsmasse i tillegg : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hoho, STAND-UP! :P

jeg ble brått litt usikker, men det er kanskje no gjenger nedi der?! mente det kanskje ikke var det, men..om så er så duger egnet, type grov, bolt...burde kanskje bruke no pakningsmasse i tillegg : klø :

 

det er gjenger der.. det best er nok å få noen til å dreie og gjenge noen alu-tapper som du kan skru neddi..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å bare la dysene stå i? uten noen tilkobling... blir jo ikke pent da... men det funker, eventuelt dreie noen plugger å sette i hullene, med o-ringer på seff...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har brukt girkasse tappeplugger til å blende dysehulla samme gjengene på de. Funker gullfint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har brukt girkasse tappeplugger til å blende dysehulla samme gjengene på de funker gullfint :)

 

hakket mer lettvindt :)

 

angående g40 motor - de er såpass ulike mtp motorfester etc. at dette er en ikke like åpenbar swap?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

OBS, motorene fra mk3 har høyere blokk = lengdene på grenrøret må forlenges med ca 16mm.. just so you know..

 

Dette gjelder kun 2L 8v GTI eller 2L 16v GTI 16V.

 

Når det gjelder 1.8T 20v så passer de med litt jobb (mengden jobb kommer på hvilken motor og girkasse man starter med)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder kun 2L 8v GTI eller 2L 16v GTI 16V.

 

 

ja, var de jeg siktet til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da kan jeg oppdatere litt, da jeg har handla meg G60 motor...

 

oppsettet blir som følger:

G60 blokk og topp

girkasse/overføring fra G2 4 + e, altså 5 trinns hvor siste giret er laaaaangt. både for å få lange giret, og for å slippe å bygge om til vire-overføring som det er på g60 kassa.

motorfester fra 1.5 orginalmotor.

grenrør og eksos fra 1.8 gti fra G1.

elnett tilpasset G1, dvs et G60 motornett hvor alle stikkene (som er G60) til sikringsboksen (orginal G1) er byttet ut med G1 stikker.

 

alt dette skal være plug&play...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hakket mer lettvindt :)

 

angående g40 motor - de er såpass ulike mtp motorfester etc. at dette er en ikke like åpenbar swap?

 

for å svare meg selv i etterpåklokskapen - G1 med 1.1/1.3 har samme motorfeste på venstre side som polomotorer til og med 6n ihvertfall, også g40. så det er en mulighet for de som ikke vil sveise om et motorfeste.

 

snakka litt med jon olav her angående gti topp på 1.5 motor - pga forbrenning i stempler på gti så vil man få jævli høy komp om man gjør dette...om man har en 50 hesters motor med 9:1 i komp eller åssen det skrives og bytter til en topp som gir 12:1 - hva er resultatet? tenker da på om man får målbart mer hk, mer moment osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,8 GTI-motorene har forbrenningskammerne i toppen. Det er bare 1,6 GTI (EG) som har Heron-topp (altså forbrenningskammerne i ei fordypning i stemplene).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,8 GTI-motorene har forbrenningskammerne i toppen. Det er bare 1,6 GTI (EG) som har Heron-topp (altså forbrenningskammerne i ei fordypning i stemplene).

 

aha :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et nytt spørsmål...

 

en enklere variant enn dobble gassere, selvom også dette koster - kan det være noe slik: (mener jeg har lest litt om lignende oppsett)

 

1.8 eller 2 liter bunndel, 1.8 gti topp og en weber gasser (to ports eller noe slikt??). dette sammen med kanskje litt porting og høvling av topp, kam, et grenrør og eksos burde gi omtrent 120 hester, og er et noe enklere oppsett enn dobble webere...med enklere tenker jeg da på synkronisering, betar som trengs og muligens enklere å få riktig dysing fra leverandør uten å måtte teste osv.

 

noen synspunkter på dette?

 

- fra hvor tar man en eventuell 2 liter bunndel (motorkode) og er det hensiktsmessig kontra å bare benytte en 1.8? er det enklest å ta en 90hester 1.8 fra G2 og kun eventuelt bytte kam, eller er det veldig merkbart mer futt i 1.8 toppen fra gti motoren?

- gassern - mener å ha lest 32/36 gasser eller noe slikt. noen som kan komme med litt info om enkle gassere som fungerer til litt høyere effekter enn standard?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et nytt spørsmål...

 

en enklere variant enn dobble gassere, selvom også dette koster - kan det være noe slik: (mener jeg har lest litt om lignende oppsett)

 

1.8 eller 2 liter bunndel, 1.8 gti topp og en weber gasser (to ports eller noe slikt??). dette sammen med kanskje litt porting og høvling av topp, kam, et grenrør og eksos burde gi omtrent 120 hester, og er et noe enklere oppsett enn dobble webere...med enklere tenker jeg da på synkronisering, betar som trengs og muligens enklere å få riktig dysing fra leverandør uten å måtte teste osv.

 

noen synspunkter på dette?

 

- fra hvor tar man en eventuell 2 liter bunndel (motorkode) og er det hensiktsmessig kontra å bare benytte en 1.8? er det enklest å ta en 90hester 1.8 fra G2 og kun eventuelt bytte kam, eller er det veldig merkbart mer futt i 1.8 toppen fra gti motoren?

- gassern - mener å ha lest 32/36 gasser eller noe slikt. noen som kan komme med litt info om enkle gassere som fungerer til litt høyere effekter enn standard?

 

maser litt, jeg :o

 

hvilke bunndeler er kompatible med hvilke topper? 2L bunndel og 1.8 gti topp er vel det mest aktuelle...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det nokken som veit om en god forgasseroppgradering til en 1.5?

mulig å bruke innsug fra 2'er forgassermotor med 2-ports forgasser?

Pierburg 1B forgasseren må bort, da den er visst lite pålitelig:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener 3A 2.0 motoren fra Audi skal passe med 1.8 gti topp, da får du 10.1 i komp å i forhold til 90 hestern fra G2 som har 9.1. Ville tro det oppsettet du nevner med grenrør, dobbel Weber å trimkam på ca 272 grader vil gi ca 130-140hk i beste fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det nokken som veit om en god forgasseroppgradering til en 1.5?

mulig å bruke innsug fra 2'er forgassermotor med 2-ports forgasser?

Pierburg 1B forgasseren må bort, da den er visst lite pålitelig:o

 

gjir dette en bump eg.: vinke : skulle skifte pinbolter i dag, og 3 av dem knakk..

umulige å få ut igjen.. står visst en topp ifra 1.6 allerede på min..

kan eg skaffe en annen fra 1.6 med gasser fra samme motor? 2E2 eller ka den no heiter?: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle dra opp litt diesel alternativer, har hatt 4stk mk1 med 1.6d, nå har jeg fått tak i en 1.6TDintercooler fra en golf2. Må bytte motorfestene og slikt, men dette skal gå som smurt. Må finne en måte å plassere intercooler på samtidig. Har også en 5trinns fra golf1 1.6 bensin som jeg tenkte å bruke, men noe usikker på utvekslingen da ovenfor dieselmotoren.

 

Noen har vel også brukt 1.9TD fra golf3 i mk1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bytta ut min 1,1L med en 1,8L motor fra golf 2. Hvilken giroverføring skal jeg bruke da.??

 

Har ikke fått gira til å stemme helt. Har brukt giroverføring fra 1,1L (orginal)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.