samlet liste over motoralternativer - golf 1

Anbefalte innlegg

du har med andre ord gått fra 4 trinns kasse til 5trinnskasse og?

isåfall må du bytte noen deler i giroverføringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye hester flower orginale 8v topper til?

 

tenker da på "vanlig" 8v og gti 8v topp i orginal tilstand (det er vel bare ventilene som skiller disse, godset er identisk?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har med andre ord gått fra 4 trinns kasse til 5trinnskasse og?

isåfall må du bytte noen deler i giroverføringen.

 

Har du peiling på hva som trengs da?? Og kan dette tas fra golf 2 da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du peiling på hva som trengs da?? Og kan dette tas fra golf 2 da??

 

Dette lurer eg også på??

 

har tenkt å bytte til 5-trins kasse på MK1'en, i tilegg til forgasser.

Begge to er fra en golf mk2 1.6

Men kva forgasser kan eg bruke? tar selvfølgelig med innsuget.

men er det 2e eller 2ee som må nyttes? har fra før pierburg 1b på en 1.5l

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du peiling på hva som trengs da?? Og kan dette tas fra golf 2 da??

 

Dette lurer eg også på??

 

har tenkt å bytte til 5-trins kasse på MK1'en, i tilegg til forgasser.

Begge to er fra en golf mk2 1.6

Men kva forgasser kan eg bruke? tar selvfølgelig med innsuget.

men er det 2e eller 2ee som må nyttes? har fra før pierburg 1b på en 1.5l

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger også å vite hvilke deler som trengs til 5 trinns i einser. Har nå Golf 2 16v i einseren og i samme slengen lurer jeg på hvilke akslinger og knuter jeg skal bruke...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger også å vite hvilke deler som trengs til 5 trinns i einser. Har nå Golf 2 16v i einseren og i samme slengen lurer jeg på hvilke akslinger og knuter jeg skal bruke...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

liten bump på denne her : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved ombygging til 5trinns må dere benytte Golf 1 5trinns overføringer, Golf 2 deler passer ikke.

Når det gjelder drivakslinger og girkasser så finnes det to forskjellige utgående flenser på 020 (girkasse med mek. overføring) 90mm flens er brukt på Golf 1 (med unntak av Golf Cab etter '84/85) Golf 2 har både 90 og 100mm. Golf 2 GTI og GTI 16v har alltid 100mm. Hvis man benytter en Golf 2 girkasse med 100mm flenser lar det seg bytte om til 90mm (flensene sitter på låsering bak støvdekselet i flensen).

Hvis man ønsker det sterkeste drivakslingene på 100mm flenser må man enten få tak i Scirocco II 16v drivaksler eller tilsvarende fra Golf 1 Cab på 80/90 tallet (som ble levert med 100mm flenser, som oftest 1.8L utgavene). Dette er tilnærmet "bolt on"

Eller benytter man Golf 2 drivakslinger for 100mm flenser, hvor høyre drivaksel må kortes inn til Golf 1 lengde eller ennå litt mer for ekstra mye senking.

MEN ved bruk av 100mm flenser og drivakslinger i vanlig golf 1 hub kan det hende ytre drivledd setter seg fast mot baksiden av hub'en. (Frem med stor dremmel for å åpne åpningen rundt låsering til bakre hjullager) Dette vil man finne ut når problemet oppstår... I det man strammer til sentermutteren på drivakselen vil bilen ikke rulle!.

Jeg har vært igjennom alt dette for noen år siden. (dog med wiretrekk girkasse nå)

 

(Ups.. Risen bør være kokt nå)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott info du kommer med Stein Ove.

Kan du fordype hvilke deler som er forskjellig på 4 og 5 trinns einser overføring?

Kan man bruke noe av det man har og bare bytte f.eks ett stag og så har man overføring for 5trinn, eller må man ha en komplett giroverføring fra 5trinns einser?

 

Jeg holder på med en originalt 1,5liter einser med KR motor og girkasse fra G2 16v. Jeg forstår deg slik at jeg kan flytte CV jointene fra 1,5 kassen over på 16v kassen og bruke 1,5 akslingene. Forstår jeg deg rett da?:) (Jepp det er hhv. 90 og 100mm på de to forskjellige her)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som det ikke lar seg gjøre å bruke CV joint (drivflens) fra einser kassen min sånn uten videre.

Simmerringen rundt flensen har foskjellig diameter. Dette er første problemet jeg har møtt på til nå. Hva med å bare sette 100mm knuter på 1,5 akslingene mine? Splines på akslingene er helt like. Ikke prøvd om knutene går helt innpå forresten. Må ut igjen i verkstedet og investigere litt til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100mm-knutene er litt for lange til at du får på sporringen på 1,5-akslene. Da må du i så fall ta av noe av akselen innenfor splinesen, slik at du får dytta drivleddet lenger på. Jeg endte opp med å korte en G2-aksel da jeg holdt på med samme saken.

 

En annen aktuell problemstilling er om man har korta G2-aksler med 100mm-ledd, men ønsker å bruke en FD/FM-girkasse. På disse to er det ikke plass til 100mm-drivakselflensen, ettersom den rett og slett tar i girkassehuset (ganske så mye også).

7G (og naturligvis på 2Y og andre kasser fra G2 som ble levert med 100mm flenser) er ikke dette noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det slo meg plutselig at det kunne bli en issue, så da vet jeg det med sikkerhet nå ihvertfall.

Da må jeg se om jeg kan sette simmerringene fra einser kassen over på 16v kassen for å få dette i hop, eller om jeg må få tak i 90mm flens fra en G2 kasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg endte opp med å korte en G2-aksel da jeg holdt på med samme saken.

Dette er jo faktisk det aller letteste i mitt tilfelle også ser det ut til. Og det er KUN høyre man trenger å korte inn? Hvor mye kortet du den inn? (Håper du husker det nå da;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg korta den så den ble 1,5 cm kortere enn en original Einser-aksel. Dette bør du uansett måle med bilen klossa opp eller på firesøyler, slik at du greier å kalkulere inn litt spill i akselen.

 

Den venstre gjorde jeg ikke noe med, ettersom den allerede fra fabrikken var 5 mm kortere enn den gamle.

 

Dette passet perfekt på bilen min og etter dette har jeg ikke bytta ett eneste drivakselledd:).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott info du kommer med Stein Ove.

Kan du fordype hvilke deler som er forskjellig på 4 og 5 trinns einser overføring?

Kan man bruke noe av det man har og bare bytte f.eks ett stag og så har man overføring for 5trinn, eller må man ha en komplett giroverføring fra 5trinns einser?

 

Noen som har svar på den her..???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som kan svare på hvilken deler man trenger for bytte fra 4 til 5 trins giroverføring ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg vært rå i engelsk så. hehe.

 

Men etter hva jeg har skjønt, så er det den delen med kuleleddet på som skal byttes!!

Har jeg riktig da??

01072009097.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en golf 1 1.5.

 

Hvis jeg får tak i en golf 2 gti 8v motor med 5trinns kasse, er det giroverføring og eksos + litt ledningsnett som må bygges om? Og jeg kan bruke golf 1 drivakslingene med 90mm flens?

Er det evnt litt mer? Står sikkert oppi her men greit å få det garantert, da jeg har en motor på hånda!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksosen tror jeg er like vis jeg husker rett etter jeg bytta motor.

Giroverføringen er det noen få deler som skal byttes, holder på med det nå, så kan komme tilbake til det når jeg får det til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden jeg, skal kjøpe nesten alt jeg trenger til GTI-konvertering av golfen, men blokka på den motoren er bare skrap, er det noen andre blokker jeg kan bruke på 8v GTI-topp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.