#1 Skrevet Oktober 12, 2007 Jeg har et merkelig problem på min 2001 mod A4 1.8TQ.. (AVJ) Har fatterns året eldre tilsvarende stasjonsvogn å sammenligne med, og den virker mye kvikkere og gir turbokicket MYE tiligere og mer markant enn på min. Logga turbotrykket med Vag-com på begge to, og det virker som om min jevnt over får 0,1 bar mindre trykk, i allefall på lavt turtall. Fatterns kicker rimelig "etter boka" på ca 1800rpm, mens min må nærmere 3000 før det skjer noe. Videre oppover føler jeg min drar omtrent like bra egentlig... Har bytta resirk til en ny forge-style uten forbedring. Jeg har en mistanke: Wastegate. Årsak: Når bilen startes (helst på kaldstart), høres eksoslyden markant mye mer "brummete" ut enn når den er varm. Virker nesten som om eksosen lekker gjennom wastegaten. Etter ca 1 minutt på tomgang høres det ut som om wastegaten plutselig lukker seg, og brumminga avtar kraftig. Kan det være noe i tankegangen min? At det muligens kan være ei slapp wastegatefjær eller et bøyd stag? Kan vel også nevnes at jeg fant en kort bolt liggene oppå wastegateklokka, ser ut som noe sånn som en M5x10mm.. Bilen kakler også noe jævlig på et viss turtall rett før trykket går fra vakum til trykk. Bilen har vært rimelig mye slappere enn fatterns tilsvarende helt siden jeg kjøpte den for snart 1,5 år siden.. Noen ideer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 12, 2007 Skal prøve å holde wastegatestaget i ro mens noen ruser motoren for meg når jeg kommer hjem, se om det er der skranglinga kommer fra.. Håper det er i wastegate problemet ligger. Selv det å bytte hele turboen er jo en enklere jobb enn å bytte kamkjedestrammer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 12, 2007 Jeg veit at mitt kjede rasler, så må nok bytte kjede og kjedestrammer, men jeg har 0.5bar i trykk allerede fra underkant av 1400rpm på min 1.8t, men dette i 5. gir på full gass. Nå har jeg ikke samme motor da min er endel eldre, men om du tar bort N75 ventilen skal du vel ha 0.33bar i ladetrykk på bare wg fjæra. Jaffal på 1.8t AEB. Ang, kjede som rasler er dette veldig vanlig på 1.8t ofte pga av dårlig oljetrykk som igjen er pga tett eller delvis tett olje sil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 12, 2007 Jeg har et merkelig problem på min 2001 mod A4 1.8TQ.. (AVJ)Har fatterns året eldre tilsvarende stasjonsvogn å sammenligne med, og den virker mye kvikkere og gir turbokicket MYE tiligere og mer markant enn på min. Logga turbotrykket med Vag-com på begge to, og det virker som om min jevnt over får 0,1 bar mindre trykk, i allefall på lavt turtall. Fatterns kicker rimelig "etter boka" på ca 1800rpm, mens min må nærmere 3000 før det skjer noe. Videre oppover føler jeg min drar omtrent like bra egentlig... Har bytta resirk til en ny forge-style uten forbedring. Jeg har en mistanke: Wastegate. Årsak: Når bilen startes (helst på kaldstart), høres eksoslyden markant mye mer "brummete" ut enn når den er varm. Virker nesten som om eksosen lekker gjennom wastegaten. Etter ca 1 minutt på tomgang høres det ut som om wastegaten plutselig lukker seg, og brumminga avtar kraftig. Kan det være noe i tankegangen min? At det muligens kan være ei slapp wastegatefjær eller et bøyd stag? Kan vel også nevnes at jeg fant en kort bolt liggene oppå wastegateklokka, ser ut som noe sånn som en M5x10mm.. Bilen kakler også noe jævlig på et viss turtall rett før trykket går fra vakum til trykk. Bilen har vært rimelig mye slappere enn fatterns tilsvarende helt siden jeg kjøpte den for snart 1,5 år siden.. Noen ideer? Hei! Den gromme lyden du har når bilen er kald skal du ikke bekymre deg over! Det er nemlig en "kaldstartanordning" drevet av en ekstern elektrisk pumpe/motor, som har som formål å få opp temperaturen i katalysatoren din Når det gjelder det trege trykket ditt sliter jeg med det samme problemet. Skal bytte magnetventilen i mårra, håper at denne kan være "sliten." Ellers er jo LMM en typisk ting som blir dårlig. Bør også sjekke slanger for lekkasje. Coilene kan og være slitne, så de er greie å sjekke. Kaklelyden kan jeg ikke forklare.. Lykke til! Gi gjerne tilbakemelding om du finner ut av problemet ditt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 8, 2007 Ang, kjede som rasler er dette veldig vanlig på 1.8t ofte pga av dårlig oljetrykk som igjen er pga tett eller delvis tett olje sil. Hvor sitter denne sila? Er det en grei sak å undersøke? Kan jo være den som forårsaker lavt oljetrykk, men det burde ikke gjøre noe med motorytelsen min vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 8, 2007 Denne sitter i bunn av blokken,og suger opp olje fra oljepannen/bunnpannen. Så du må av med bunnpannen for å komme til den, og da må motoren heises litt opp og traversen senkes. Dermed må bilen gjennom en forstillingskontroll etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...