Momenttap/Sotutslipp 1,9 TDI ved bestemt turtall/nølende kraft

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe med dette :confused:

 

Har en 97 passat lim med 1,9 AFN motor. Chippet for snart 2 år siden. km stand nå 185000.

 

(Hist: Motor fikk sist vinter problem med lekasje fra kompresjonen i syl -gikk gjennom vannsiden-som den igjen pøste ut som trykk via "nød ut" i ekspansjonstanken. Motor fikk skiftet toppakn. den gang. Svinghjul+clutch ble også byttet i samme slengen. Katalysator er også rel. ny. Motor har gått greit siste 7000(lite daglig bruk:-) )

 

Problemet som er oppstått er følger: Ved moderat aks 70-80-90 i 4. el 5. (spes. motbakke) har jeg lagt merke til at motoren "nøler" dvs vil ikke holde oppe tempo, noe som fører til at jeg må "trø til" for å få den til å holde flyten. Det kommer også STORE menger sot ut(direkte pinlig på motorveien), men da bare rundt dette turtallsområdet 1650-1900 o/min. under og over ser det meste fint ut. Siden den er chippet er det jo vanlig med litt sot ved bestemt pådrag, men nå virker den direkte nølende i kraftutfoldelsen (-om man kan snakke om slikt på 110'en :o )-virker som om den pumper av/på selv om pedalen er i ro. Kraftmessig over og under dette området er det ingen følbar endring. Motoren går heller ikke inn i nødmodus. Motoren starter fint og er varm under disse "manøvrene". Drifstofforbruk som før: 0.45.

 

Har lest en del om EGR problematikken i forumet. Kan dette være et punkt å se på(den er ikke blokket)??

Ev dyser/drivstoffpumpe??

 

Takker på forhånd for ev. hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.