#1 Skrevet Oktober 13, 2007 :)Har nå vert å handla meg passat 1,8T, 1999mod:p Hentet den i to dager siden. Tenkte legge ut litt bilder og slikt om bilen, men først .. Den er ikkje heilt frisk virker det som. Når eg gir fullt så er det av og til det ikkje reagerer særlig bra... Turbo merker eg ikkje før over 3000 omin.....virker ujevn. Vanskelig å beskrive.. Kikka litt etter evt lekkasjer, og så hørte eg ein ventil eller noko oppå luftfilterboksen som jobber hysterisk på tomgang... Klikker og klikker voldsomt, heilt til eg gir litt gass, da stopper den- og så kjem klikkinga rolig igjenn... Har leita litt her på forum om fusk og feil på desse motorene.... mykje snakk om N75 ventil...hvor ligger denne? er det den? Skal den klikke slik? Bilen skal vere chippet til 190hk siden 2002. org ellers. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 13, 2007 På min 200 så driver N75 å "klikker" på tumgang til tider. Da går turtallet heletiden bittelitt opp og ned. (den jager på tomgang) men dette skjer kun når jeg har vakumlekkasjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 13, 2007 Heilt ny på denne bilen eg....hvor ligger n75. Bilde eller forklaring...er det oppå luftfilteret? Kan høres ut som det eg har... Skal leite meir etter lekkasje :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 13, 2007 Er dett N75? Det er denne som tikker villt når bilen går på tomgang...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 13, 2007 Er ikke dette ventilen for tankluftingen,kullfilteret da? Litt dårlig bilde, men mener det må være den. Isåfall så skal vel denne tikkingen være normal etter hva jeg har forstått. Ro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 13, 2007 Dette er ikke N75! Den sitter lengre frem på innsugsslangen som går fra luftfilteret og inn på turboen. Denne ventilen har med tanklufting å gjøre ja. Sitter en stor svart boks på innsiden av innerskjermen på høyre side av bilen hvor denne er koblet til. Helt normalt med tikking i denne! Kan også høres en tikke lyd fra en ventil som sitter ved oljefilteret.. Ligger mange tråder om dette på forumet.. Er samma tikkingen i min bil også.. Denne turboen har max turbo trykk rundt 3000, er kanskje derfor du merker betydlig respons rundt 3000. Men bør ikke variere fra gang til gan... Skyt meg om jeg tar feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 13, 2007 Jepp, ventilen på bildet er taktventil N-80 for tankutluftning/styring av aktiv kullfilter. Normalt at denne tikker under forskjellige driftstilstander. N-75 sitter rett i nærheten av H.hovedlykt, på slangen fra luftfilteret til turbo. Tre slangetilslutninger og ei to-polet kontakt. Den kan jo godt være defekt eller kanskje LMM har kveldet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 13, 2007 Takk for tips! Da lar eg den bare tikke i vei ! Fant ein tynn slange som går i forkant innsug og ned ved turbo, den var det slitt hull på ! Så nå er det bedre Har montert manometer for å måle, ser att turbo ligger med 0,5 i trykk opp til 3000 omin, og så HOPPER den rett opp i 1.0. på 3 og 4 gear. Var for lite vei å prøve meir.... Mellom gearskift så detter den så langt ned att den må ha to sek for å ta seg opp igjenn. Det er kjedelig. Er det ikkje ein ventil eg kan montere for å få trykket tidligere, og att det kommer raskere etter gearskift? (Boostcontroll ? ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 13, 2007 Er mulighet for å montere en boostcontroller du justerer til det trykket du vil ha ja. Problemet er at du alikevel må ha en N-75 ventil som er i orden tilkoblet elektrisk ( slangetilkoblingene kan derimot være frakoblet )fordi motorstyreenheten regulerer til nødmodus om N-75 frakobles elektrisk. Ved bruk av boostcontroller vil heller ikke turbotrykket reguleres ned ved feil på motoren selv om motorstyreenheten prøver så godt den kan. Boostcontrolleren og motorstyreenhet "prater" jo ikke sammen. I værste fall kan da normalt turbotrykk og feil med f.eks innsprøytning skade motoren. Ergo: Prøv en ny N-75 først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 13, 2007 Er mulighet for å montere en boostcontroller du justerer til det trykket du vil ha ja. Problemet er at du alikevel må ha en N-75 ventil som er i orden tilkoblet elektrisk ( slangetilkoblingene kan derimot være frakoblet )fordi motorstyreenheten regulerer til nødmodus om N-75 frakobles elektrisk. Ved bruk av boostcontroller vil heller ikke turbotrykket reguleres ned ved feil på motoren selv om motorstyreenheten prøver så godt den kan. Boostcontrolleren og motorstyreenhet "prater" jo ikke sammen. I værste fall kan da normalt turbotrykk og feil med f.eks innsprøytning skade motoren. Ergo: Prøv en ny N-75 først. Er symptomene eg beskriver å oppfatte slik att N-75 er gåen altså? Veit ikkje om eg våger spørre, fordi det har vert mange tråder om dette...men hva er det med -N eller -J bokstaver bakom N-75....? Hvilken er best å ha på chipet bil? Evt delenr til passaten..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 13, 2007 du kan bruke alle slags nummer på n75 egentlig.. J og H ventilen gir litt høyere ladetrykk og bedre kjørbarhet. H skal visstnok være best har jeg hørt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...