Servoen forsvant, 5 min etter var alt i orden?

Anbefalte innlegg

Opplevde at servoen forsvant på poloen (03 TDI) i går. Fikk feilmelding i instrumentpanelet selvfølgelig. Stoppet bilen, men da ville den ikke starte igjen. Oppførte seg som om det var tomt for strøm, og starteren dro rett og slett ikke rundt. Siden dette skjedde rett utenfor rimi så gikk jeg inn og handlet det jeg skulle. Kom ut etter 5-6 minutter, og da virket alt som det skulle. Hva i all verden skjedde :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at bilen ikke lader. Da er det vel mest sannsynlig dynamoen som er gåen vil jeg tro :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om denne bilen har sikringsholder oppå batteriet, noe jeg mener den har så sjekk sikringene og koblingspunktene i denne. Prøv å stramme til alle 10mm mutterene som fester ledningene. Hender de er løse og skaper dårlig kontakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg sjekke. Finner forresten ingen oversikt i brukermanualen på hva disse sikringene er til. Noen som vet?

 

Nå er jeg en novice når det gjelder det meste av skruing etc på nye biler, men jeg har lånt meg et voltmeter og sjekket litt voltstyrke direkte på batteriet. Når motoren ikke går måler jeg ca 12,4 V. Kontrollmålte på passaten og det er det samme. Derimot synker det til ca 11,4 V når jeg starter poloen. På passaten øker det derimot til 14,1 V. Min kunnskap tilsier da at batteriet ikke lades under motordrift. Betyr dette at det er dyamo som er gåen, eller kan det være noe annet? Hvordan kan jeg eventuelt feilsøke meg videre slik at jeg finner ut om det er dynamoen som er dundas? Skjønner ikke helt hvor strømmen går ut fra dynamo. Den eneste ledningen jeg kan se som er koblet til er to veldig tynne, men de ser ikke ut til å kunne frakte med seg den mengden strøm som behøves til batteriet.

 

Blir veldig takknemlig for all hjelp : oppgitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du IKKE lading mens motoren går nei. Husker ikke helt hvordan ledningene ser ut bak på dynamoen på denne, men det bør iallefall finnes 1 grov ledning ut fra den. Finner du denne ledningen eller tilkoblingspunktet for den bak på dynamoen kan du måle her mens motoren går. Har du samme spenning her som på batteriet da motoren går, er ledningen i orden, men dynamoen lader ikke.

 

Er det derimot høyere spenning på dynamoen enn på batteriet da motoren går, er dynamoen i orden mens ledningen har brudd eller sikringen er defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg ta meg en tur ut igjen og dykke ned i mottorrommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Servoen funker den så lenge det er strøm. Når strømmen forsvinner mister jeg ABS, servo ++ etterhvert som kapasiteten på batteriet minker. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var dynamo målt, og ut derfra kommer det ca 14,4 V. Med andre ord er den i orden. Alle koblinger på toppen er også sjekket og i orden. Det samme gjelder sikringene på toppen av batteriet. Kan det være en sikring inni bilen? I så fall hvilken? Det sitter jo borti 40-50 stykker der, og særlig godt merket er de ikke. Må innrømme at jeg ikke er veldig lysten på å plukke ut en og en : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo en stor sikring 40A++ så de er det ikke så mange av, men mål alle punktene på ledningen mens du følger den fra dynamo...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke se at jeg har noen 40 A sikringer. Får vel pusse brillene å ta en tur til ut i garasjen :P

 

Ledningen fra dynamoen forsvinner selvfølgelig nedover så den er det ikke bare, bare å følge. Tror jeg tar det i dagslys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

diagnose?

 

Som i VAGCom mener du? I så fall er det dårlig med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øh.. er det ikke bare å dumpe en så ny bil på Møller og få den ut i fin stand på garanti?? Trodde da det var 5 år som gjalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Import gjør jo ting litt vanskeligere uten at jeg husker fabrikkgarantiene på denne. Jessheim Auto stiller uansett opp med litt målinger i morgen så da blir det vel ordnings tenker jeg. De antok det var batteriet, men ville sjekke litt først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilfelle noen skulle lure. Ett stykk defekt celle på batteriet var årsaken. Takk til Jessheim Auto for knakende god service, hyggelig kundebehandling, god pris og gratis morro til barna :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det ble ordnet, er alltid kjekt med bra service hos verkstedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var visst ikke i orden likevel. Nå er bilen like fordømt tom for strøm igjen og åker rett inn til Jessheim Auto. Blir jo spennede å se hva det er for noe som er feil. Antakelig noe som står å trekker strøm i følge JA :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.